برداشت مکانیزه ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان
کد خبر: ۱۱۲۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 03 September 2023

به گزارش تابناک مازندران ، خلیل حقیقی اظهار داشت: تاکنون برداشت ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که ۹۷ درصد برداشت به صورت مکانیزه یعنی با کمباین های مخصوص برداشت شالی صورت گرفت.
بر اساس این گزارش، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت عملکرد تولید و کیفیت برنج امسال را عالی توصیف کرد و گفت: تاکنون برداشت ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که ۹۷ درصد برداشت به صورت مکانیزه یعنی با کمباین های مخصوص برداشت شالی صورت گرفت.

خلیل حقیقی به استقبال کشاورزان نسبت به کشت مجدد برنج در قالب نشاء دوباره و رتون اشاره کرد و ادامه داد: عمده کشاورزان حوضه آبریز دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز واقع در شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر کشت دوباره را انجام دادند.

 

وی با توضیح این که بارندگی های اواخر خرداد و اوایل مرداد سبب شد تا بیشتر کشاورزان در شخم و شیار و آب تخت کردن زمین با مشکل مواجه نشوند، تصریح کرد: طبق اظهارات کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان فرایند رشد کشت دوباره برنج نیز مناسب است.

کشت دوم برنج به دو صورت نشای مجدد و دونوچ یا رتون انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالاست و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به آب آن کمتر است.

 

دغدغه شالیکاران از پایین بودن قیمت برنج

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به دغدغه شالیکاران نسبت به پایین بودن قیمت و عرضه محصولشان اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان در واقع به نوعی منتظر اعلام کارشناسی قیمت برنج ارقام محلی طارم هاشمی هستند.

حقیقی با اظهار این که امسال قیمت برنج نسبت به چنین روزهای سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان پایین تر است، ادامه داد: این درحالی است که در سال زراعی جاری هزینه های کشت برنج بیشتر از سال گذشته بوده است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار