هنر به عنوان پدیده‌ای زیبایی شناختی از قدرت خاصی در اصلاح فرهنگ جامعه برخوردار است و آنچه که امروزه مطالبه برخی هنرمندان بوده، اصلاح فرهنگ کشور در راستای دستیابی به اهداف والاتر است.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸ 24 August 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از خبرگزاری مهر، سولماز نعمتی: هنر به عنوان پدیده‌ای زیبایی شناختی از قدرت خاصی برخوردار است به گونه‌ای که می‌تواند نیرو‌های متعارض درون فردی، بین فردی و جامعه را بهبود بخشیده و سازگاری بهتری را برای صاحب اثر هنر ایجاد کند.

یکی از هنر‌های هفتگانه، هنر‌های تجسمی است که مهم‌ترین عوامل در بیان مقاصد، افکار، عقاید و نیاز‌های درونی بشری را می‌تواند به خوبی به مخاطب نشان دهد.

در فراخوان سومین سالانه هنر‌های تجسمی ساتین با عنوان «نقطه عطف» عده‌ای از هنرمندان اردبیلی از جمله «عبدالرحمن مجرد» با ۳ اثر در رشته‎ عکاسی به سومین سالانه هنر‌های تجسمی ساتین راه یافتند.

عبدالرحمن مجرد از عکاسان برتر کشور که عضو انجمن‌های مختلفی از جمله: انجمن ملی عکاسان ایران، عکاسان نگاه و همچنین عضو فدراسیون بین المللی هنر عکاسی شده است. در ادامه مصاحبه خبرنگار مهر با این هنرمند را می‌خوانید؛

*ابتدا کمی از فعالیت‌های هنری خود برای ما و مخاطبان بگویید.

من از ابتدای آغاز فعالیتم در حوزه هنری مدرس، مدیر و دبیر هنری بیش از ۷۰ نمایشگاه، جشنواره، کارگاه، ورک شاپ و رویداد هنری بودم و بیش از ۱۵۰ جایزه بین‌المللی و ملی از جمله: تندیس طوبای زرین، لوح افتخار، نشان زرین هنر‌های تجسمی دهمین جشنواره بین‌المللی هنر‌های تجسمی فجر، مدال طلای FPC جشنواره بین‌المللی نوروز تاجیکستان، مدال طلای FPC جشنواره بین‌المللی عکس فیلارمونیای قرقیزستان و حائز رتبه در جشنواره‌های متعدد هستم.

اخیراً نیز یکی از آثار من به نمایشگاه هنر‌های تجسمی ساتین راه یافت که این مورد نیز در ادامه تمام فعالیت‌هایی بود که به نوعی با عنایت پروردگار و تلاش فردی تا به امروز آوازه هنر اردبیل را جهانی و بین المللی کرده‌اند.

*محتوا و پیام نمایشگاه سومین سالانه هنر‌های تجسمی ساتین چه بود؟

«مؤسسه ژرفا هنر ساتین کیش» با برگزاری سالانه‌های تجسمی به دنبال ایجاد فضایی برای گردِهمایی دست اندرکاران و گروه‌های مؤثر در حوزه‌های مختلف هنری، فرصتی برای بازاریابی، کشف استعداد‌ها و ایجاد و شناخت فرصت‌های نو است تا بتواند از این طریق به اقتصاد هنر ورود پیدا کرده و آثار تجسمی را به عنوان یک محصول هنری به فروش برساند.

سومین سالانه هنر‌های تجسمی ساتین در ۵ رشته عکاسی، نقاشی، چاپ دستی، مجسمه سازی و هنر‌های جدید شامل: چهار رسانه ویدئو آرت، پرفورمنس آرت، چیدمان و چند رسانه‌ای برگزار کرده و استعداد‌های جوانان نوپا را در زمینه هنر‌های تجسمی شناسایی می‌کند.

همچنین در میان هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان با ایجاد انگیزه و تقویت مواجهه اصولی با تحولات معاصر در دنیای هنر به بهتر دیده شدن هنرمندان جوان کمک کرده و زمینه را برای تعامل بیشتر هنرمندان فراهم می‌کند.

*برگزاری چنین فراخوان‌هایی چگونه می‌تواند در گسترش و ارتقای هنر‌های تجسمی استان نقش ایفا کند؟

واقعیت این است که مثل بقیه موارد، عمده فعالیت‌ها و اتفاق‌های مهم هنر‌های تجسمی نیز در پایتخت متمرکز است؛ لذا فراخوان جشنواره‌های سراسری بیشتر از آنکه به برگزارکننده سود و منفعتی از هر بابت برساند برای هنرمندان شهرستانی به عنوان فرصت تلقی می‌شود تا اثر یا آثارش در سطح ملی دیده و مطرح شود.

هنر یک ابزار است، مهم روح و مفهومی است که در هنر به آن پرداخته می‌شود. در هنر رشد هنرمند بسیار مطرح است و هنرمندان تلاش می‌کنند تا با بالا رفتن و پیشی گرفتن از رقبا، اول خود و به تبع آن فهم مخاطب از هنر را ارتقا دهند. معتقدم هنر باید زنده و پیشرو باشد.

هنرمند به دلیل استعداد ذاتی که خدا به او هدیه کرده است، می‌تواند شرایط اجتماع را به خوبی درک کرده و آینده‌ای را متصور شود و آن را با تولیدات خود تبیین کند. هنرمند جلوتر از جامعه می‌تواند راه را باز یا بسترسازی فرهنگی کند.

*به نظر شما با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی جایگاه و بار علمی هنر عکاسی افزایش خواهد یافت؟

همیشه مسابقات و رقابت‌ها در رویداد‌های فرهنگی و هنری جذابیت خود را دارد و به شرکت کنندگان انگیزه می‌دهد، خاصه به جوانان که بتوانند برای رشد خود بیشتر و تاثیرگذارتر باشند. رقابت به معنای اینکه در کنار دوستان تلاش کنند کیفیت کارشان را ارتقا دهند بسیار پسندیده است و همیشه بر چنین رقابت‌هایی تاکید هم می‌شود.

فضای جشنواره‌ها این امکان را به ما می‌دهد که وارد این نگاه رقابتی شویم و شکی نیست که اشتیاق شرکت در جشنواره باعث تولید آثار نو و ارتقای سطح کیفی آثار می‌شود.

*چاپ کتاب مجموعه آثار تجسمی از آثار برگزیدگان چقدر می‌تواند مفید واقع شود؟

یکی از بحث‌های مهم در هنر‌های تجسمی، تأثیری است که پس از نمایش آثار بر مخاطبان و جامعه خواهد داشت.

فراموش نکنیم آثار تجسمی، بعد از خلق، باید دیده و منتشر شوند. بنابراین، اگر اثری از محدوده نمایشگاه‌ها و مخاطبان حرفه‌ای فراتر نرود و در سطح عموم پخش نشود، عملاً نمی‌تواند در جهت تصحیح و احیای فرهنگ تصویری آن ملت قدمی بردارد. در ضمن؛ خصوصیات محتوایی و معنایی خاص مورد نظر هنرمند نیز به مخاطب نخواهد رسید.

چاپ آثار تجسمی، برای رسیدن به این هدف بی تأثیر نخواهد بود. این کار علاوه بر تغییر تدریجی ذائقه بصری جامعه از هنر نازل به سمت هنر فاخر و ارزشی، جوانان مستعد و نخبه را هم وارد جریان حرفه‌ای هنر خواهد کرد.

*آثار راه یافته شما به جشنواره ساتین درباره چه موضوع و محوری بود؟

من با یک مجموعه اثر در بخش عکاسی و ۲ اثر در بخش هنر‌های جدید با موضوع کلی این رویداد با عنوان «نقطه عطف» حضور داشتم.

در بخش عکاسی با مجموعه عکس «خودنگاره‌های گذشته» حضور دارم و در این اثر، آن‌چه اتفاق افتاده لحظه‌ایست که هنرمند در آن حاضر شده است به تعبیری اثری جدید از دل اثری دیگر به‌وسیله تکه تکه خودنگاره‌های گذشته و اتفاقات سال‌ها زندگی و شاید تأثیرات آن پدید آورد.

اثر بعدی که در بخش هنر‌های جدید این رویداد حضور دارد؛ «مرگ پایان اندیشه نیست» نام دارد و به دنیای پس از مرگ و ذاتِ همواره جاودان انسان و ابدیت سرشت درونی انسان اشاره می‌کند.

در نهایت یک اثر ۳ لتی در بخش هنر‌های جدید با الهام از آثار «عباس کیارستمی» انتخاب شده است که در آن، روی عکس‌های این هنرمند به وسیله ذوب پلاستیک پوشش داده شده‌اند تا از نابودی محیط زیست با رها کردن پلاستیک در طبیعت حرف بزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار