معاون امور معادن وفرآوری مواد وزارت صمت گفت: ورود ماده معدنی از شهری به شهر دیگر خام فروشی محسوب نمی‌شود،آب و گاز برخی از استان‌ها مورد استفاده برخی دیگر از استان‌ها قرار می‌گیرد و خاک هم از مصادیق همین مورد است.
کد خبر: ۱۱۱۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ 06 July 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،رضا محتشمی پور در بیست ویکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با بیان اینکه این فرض که معدن کاری در تعارض با منابع طبیعی ببینیم پذیرفته نیست افزود: وظیفه ما آباد کردن زمین و استفاده درست از ثروت‌های خدادادی است که مصداق بارز آن معدن کاری است.
وی با بیان اینکه شرکتهای داخلی توان تولید ماشین آلات سبک مورد نیاز معادن را دارند یادآورشد:یک معدن کار می‌تواند ماشین آلات خارجی را ۵ سال بدون محدودیت و بالای ۵ سال متناسب با ظرفیت خود استفاده کند.
محتشمی پور تعداد ماشین آلات معدنی صادر شده در سال ۹۹ را ۱۳۴ عدد اعلام کرد وگفت: تامین ارز یک عامل محدود کننده در تهیه ماشین آلات است و امروزه در زمینه مجوز ماشین آلات مشکل کمتری وجود دارد زیرا توان ساخت داخل عمدتاً ساخت ماشین آلات معدنی سبک است .
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ماشین آلات بخش داخلی تقریباً کامل شده است افزود: یک مقدار نگران روند اصلاح قانون معادن هستیم، نقدهایی به قانون معادن وارد است اما دلیلی بر عوض کردن ماهیت قانون نمی‌باشد.
وی یادآورشد: به شدت نیازمندیم تا کیفیت قانونگذاری را مجلس شورای اسلامی افزایش دهد ،هر روز یک کانون جدید و محدودیت‌های جدید بدون توجه به مقررات قبلی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.
محتشمی پور ادامه داد: مطالبه مسئولان اجرایی استانی وشهرستانی درباره سهم مناطق معادن (تبصره ۶ ماده ۱۴ )که باید ۱۵ درصد تصویب شود اما درقانون بودجه ۴درصد تصویب شده است.
وی افزود:زمانی که قانون بودجه سال تنظیم شد چرا ۱۵ درصد لحاظ شده است نامه‌هایی از مجلس به ما می‌زنند که چرا ۱۵ درصد مناطق پرداخت نشده شما که قانون بودجه را تصویب کردید چرا در جداول بودجه فقط ۴ درصد در نظر گرفتید؟
محتشمی پور ادامه داد: این مسئله باید مورد توجه مجلس قرار بگیرد، در این شرایط معدن کار به مردم بدهکار می‌شود از یک سمت اصراری وجود دارد که خام فروشی نداشته باشیم که اساساً این مورد غلط است، تمام مواد معدنی صادر شده هفت و نیم میلیون تن از ۶۲۰ میلیون تن مواد معدنی برداشته شده از معادن است که صادرات آن کمتر از ۲ درصد است.
وی با اشاره به اینکه ایرادی که وارد است پذیرفته می‌شود گفت: به فناوری حال حاضر کشور اکتفا نخواهیم کرد، مواد معدنی را داخل کشور فراوری می‌کنیم و باید به بیشتر از این میزان هم برسیم.
معاون امور معادن وفرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه مسئله اصلی فرآوری در زمینه عناصر کمیاب است اظهارداشت: این تعابیر غلط تبعاتی را به دنبال دارد در سطح سیاست گذاری کلان به این تعارضات باید توجه شود درخواست من از مهندسان سازمان نظام مهندسی معدن کمک به نظارت و شفافیت در فعالیت معدن‌ها است، در یک دوره شفافیت بخش معدن مشکلات زیادی داشت اما امروزه به سطح بسیار خوبی در زمینه شفافیت رسیده ایم و باید آن را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه به پیشنهادات شما در زمینه معدن کاری نیازمند هستیم افزود:مانند پیشنهاد نقشه برداری پهپادی که یک استراتژی بسیار کمک کننده بود.
وی با بیان اینکه متاسفانه نمره خوبی به بخش اکتشاف و استقرار نظام نامه‌های فنی تعلق نمی‌گیرد ادامه داد: اطلاعات اکتشافی ما به شدت غیر شفاف است ، مجوزهای اکتشافی باید مورد توجه قرار گیرد.

سهم معادن در تولید ناخالص داخلی بسیار ناچیز است

دکتر علی‌اکبر کریمی نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه به ظرفیت عظیم خدادادی و شرایط اقلیمی و تنوع بسیار گسترده‌ای که در معادن داریم، سهم معدن در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور بسیار پایین است.
وی افزود: یک هدفگذاری در وزارت صمت و شرکت ملی برای رسیدن تولید مس به یک میلیون تن مس شده و این نشان دهنده گام های بلند و جهشی در عرصه معدن شدنی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار