مدیرعامل، سهامداران و دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران خطاب به خبرنگاران:
مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران گفت: این شرکت به اسم «پتروشیمی گوهر مازندران» ثبت شده است و اصلا «پتروشیمی میانکاله» نیست
کد خبر: ۱۱۱۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸ 04 July 2023

به گزارش تابناک مازندران، برای نخستین بار مدیرعامل، سهامداران و دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران پیش از ظهر امروز ۱۳ تیرماه در نشست خبری با بیش از ۵۰ خبرنگار از رسانه‌های مختلف، در محل استقرار این صنعت مادر، واقع در روستای حسین آباد بهشهر حضور یافتند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

 

پتروشیمی در «حسین‌آباد» است ، در «میانکاله» نیست  

نماینده شرکت صنایع پتروشیمی مازندران با اعلام اینکه، منطقه حسین‌آباد بهشهر محل استقرار شرکت صنایع پتروشیمی مازندران ۴.۵ کیلومتر با میانکاله فاصله دارد، گفت: کم‌لطفی رسانه‌ها موجب شد تا پتروشیمی «حسین آباد» به نام «میانکاله» تمام شود.

قاسم خلیل خلیلی گفت: درصورت نهایی ماندن مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای پروژه، ما تابع قانون هستیم و هرچه نظر قانون باشد اجرا می‌کنیم.

ازجمله سوالات خبرنگاران در محل اجرای طرح، در نشست با ``مدیر عامل، نماینده سهام‌داران و مشاور محیط زیست شرکت صنایع پتروشیمی مازندران``، «مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد» ، «چرایی از سرگیری فنس کشی» ، «چگونگی واگذاری ۹۲هکتار زمین حسین‌آباد از سوی منابع طبیعی» ، «اهلیت سرمایه گذار» ، «آلودگی‌های هوا، زمین و دریا» ، «تعداد اشتغالزایی بومی‌ها و بکارگیری متخصصان این صنعت» بوده است.

دست اندرکاران شرکت پتروشیمی مازندران مهمترین مشکل پیش روی اجرای این طرح را «سوء استفاده برخی از رسانه های معاند از عنوان؛ منطقه حفاظت شده میانکاله» عنوان کردند و خطاب به اصحاب رسانه اعلام کردند که فاصله محل اجرای کارخانه پتروشیمی با منطقه حفاظت شده میانکاله ۴.۵ کیلومتر است و این یعنی به هیچ یک از سه مقوله پرندگان، گیاهان و جانوران و آب و هوای منطقه آسیب نمی‌رساند.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران با توضیح این که این شرکت به اسم «پتروشیمی گوهر مازندران» ثبت شده است و اصلا «پتروشیمی میانکاله» نیست، گفت: ۹۲هکتار از زمین حسین‌آباد با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به صورت رسمی در دفترخانه رسمی ثبت و اسناد شهرستان بهشهر از سوی نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل این شرکت به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار شده است.

محمد رمضانی با توضیح این که همه مدارک و مکاتبات اداری با وزرتخانه ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با این طرح را به صورت مکتوب در اختیار تمامی خبرنگاران قرار داده شده است، افزود: ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۸ درخواست ساخت پتروشیمی از سوی وزیر نفت وقت در مازندران مطرح شد و در تاریخ ۱۲شهریور همان سال، جذب سرمایه‌گذار از سوی استاندار مازندران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز با ساخت صنایع پتروشیمی با هدف تبدیل سالانه ۴۰۰ هزار تن گاز طبیعی به پروپیلن از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت موافقت شد.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران با ذکر این نکته که استانداران وقت به دنبال سرمایه گذار ساخت پتروشیمی بودند و با معرفی این زمین در منطقه «حسین‌آباد» طرح های مطالعاتی زیست محیطی را از سرمایه‌گذار را خواستار شدند، تصریح کرد: این شرکت ضمن معرفی طرح های مطالعاتی زیست محیطی و ارایه آن به سازمان حفاظت محیط زیست، همه شرایط را طبق نامه های امضاء شده از سوی مسئولان وقت وزارت نفت، نیرو سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری که به پیوست تقدیم همه خبرنگاران شده است، گذرانده و سپس طی مراسم رسمی با حضور مسوولان ملی کلنگ زنی شده است.

رمضانی با بیان اینکه، حتی شرکت صنایع پتروشیمی مازندران مجوز زیست محیطی چگونگی استفاده از ۲۵میلیون متر مکعب آب مورد نیاز از دریای خزر را با ارایه طرح های مطالعاتی از وزارت نیرو دریافت کرده است، اظهار داشت: این شرکت با دانش و فنیاوری روز با هدف رعایت تمامی مقولات زیست محیطی و رفع دغدغه های به حق مردم استان، کشور و حتی بین المللی وارد این سرمایه‌گذاری شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر «اهلیت سرمایه‌گذار و اَبَر‌بِدِهکار بودن بانکی کشور توضیح داد: سرمایه‌گذار این شرکت اصلا بدهکار نیست و با بانک توسعه صادرات که تسهیلات ارزی گرفته نیز تسویه شده است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مازندران با ذکر این نکته که اکنون پرونده این تسهیلات ارزی به دلیل اختلاف حقوقی نسبت به نوسانات قیمت ارز به دستگاه قضایی و دادستانی ارجاع داده شده است، گفت: به زودی با تعیین تکلیف شدن اختلاف نوسانات قیمت ارز، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

خبرنگاری در مورد «اهلیت و اعتبار‌سنجی سرمایه‌گذار شرکت پتروشیمی مازندران» نیز سوال کرد که رمضانی در پاسخ به این پرسش گفت: اعتبار‌سنجی سرمایه‌گذار شرکت پتروشمی مازندران برای مسوولان ملی و استانی به تایید و اثبات رسیده است، چراکه حداقل دارایی این سرمایه‌گذار با داشتن چندین شرکت معتبر تولیدی و صنعتی در حال کار ازجمله؛ «تولید فولاد، تولید روغن شکوفه، کارخانه سیمان اصفهان»، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

رمضانی با توضیح این که شرکت پتروشیمی مازندران در بازه زمانی «پنج ساله» به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: حدود «هفت هزار نفر» از زمان شروع ساخت این طرح صنعتی مادر، به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی با توضیح این که «پنج هزار نفر» طی پنج سال در زمان ساخت این طرح مشغول به کار می‌شوند، ادامه داد: در مرحله بهره‌برداری نیز «حدود ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم در رشته های تخصصی» و «یک‌هزارو ۷۰۰ نفر در قالب پیمانکار به صورت دائمی» مشغول به کار خواهند شد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مازندران در باره سوخت مورد نیاز شرکت پتروشیمی را «گاز طبیعی» عنوان کرد و بیان داشت: طبق برنامه، اکنون شرکت پتروشیمی با پرداخت حق اشتراک، مشترک شرکت ملی گاز ایران است و مقرر شد تا گاز مورد نیاز این شرکت از «خط انتقال سرخس - نکا» تامین شود، یعنی با اجرای طرح حدود چهار کیلومتر خط لوله ۱۲ اینچ به خط ۳۰ اینچ، گاز این شرکت تامین می‌شود.

رمضانی در پاسخ به کمبود گاز خانگی در زمان پیک مصرف نیز گفت: این موضوع هم در توافق با شرکت گاز مازندران مطرح شده است که در زمان پیک مصرف و کمبود گاز خانگی مردم مازندران ، اداره گاز استان حق دارد تا گاز شرکت پتروشیمی را قطع کند.

وی به اهمیت اجرای فضای سبز اشاره کرد و گفت: همزمان با اجرای فنس کشی، تا کنون چند صد اصله درخت نیز در منطقه که با تانکر آبیاری می شود غرس شده است.

همچنین خبرنگاران پس از نشست خبری همراه با مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران فاصله محل اجرای طرح را تا منطقه حفاظت شده میانکاله بازدید و وضعیت منطقه را بررسی کردند.

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار