رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه:
رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشاورزی کرمانشاه از ضرورت احداث گلخانه در کرمانشاه خبر داد و گفت: کرمانشاه با حمایت های دولتی می تواند به قطب گلخانه در غرب کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱ 02 March 2023
ایرج بهرامی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به شرایط اقلیمی حاکم بر کشور که کرمانشاه هم از آن تاثیر پذیرفته، اظهار کرد: رو به پایان بودن منابع آبی یک تهدید جدی محسوب می شود همچنین سطح آب های زیرزمینی در حال کاهش است و این شرایط ضرورت مدیریت ٱب را می طلبد. 
 
وی افزود: یکی از بهترین راه های مدیریت آب که امنیت غذایی را به همراه دارد، توسعه گلخانه ها و کشت در محیط کنترل شده است  از این طریق  ۶تا۱۰ برابر از مصرف  آب کاسته و ۶ تا ۱۰ برابر تولید محصول افزایش می یابد و اشتغال بسیار خوبی را به همراه دارد.
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر کشت گلخانه ای در استان کرمانشاه جزو ضروریات است و خوشبختانه طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه رخ  داده، جذب سرمایه گذار و حمایت از فعالین این حوزه در دستور کار قرار گرفته و حدود ۵۶ هکتار گلخانه در حال تولید داریم، بالغ بر ۱۲۰ هکتار گلخانه و سایه بان باغ (زیر گروه گلخانه)در دست اقدام است و بخش زیادی از آن ها طی ماه های آینده به بهره برداری رسیده و وارد چرخه تولید می شود، در صورتی که حمایت های اعتباری و تسهیلاتی دولت صورت بگیرد قطعا  کرمانشاه به قطب گلخانه در غرب کشور تبدیل خواهد شد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ادامه گفت: استان کرمانشاه حدود ۶ دهم درصد  گلخانه های کشور را داراست و از این جهت در وضعیت مناسبی قرار نداریم، کرمانشاه استانی است که در حوزه زراعت حرف های زیادی برای گفتن دارد و منابع آبی این استان هم در گذشته خوب بوده و ضرورتی برای گلخانه ها نداشتیم اما با شرایط اقلیمی کنونی برای بهره وری حداکثری از منابع آب نیازمند حرکت به سمت گلخانه هستیم. 
 
وی خاطر نشان کرد :در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ براساس برنامه های وزرات خانه وسطحی که برای توسعه هراستان اعلام شده ،استان کرمانشاه در رتبه های سوم تا پنجم کشور برای  اجرای برنامه های توسعه گلخانه ها قرار داشته به طوری که در سال ۱۴۰۰ صد درصد میزان تعیین شده گلخانه را احداث کردیم که یک رکورد خوب برای استان کرمانشاه در سطح کشور می باشد.
 
بهرامی تاکید کرد: یکی از راهکار های  مفید برای توسعه 
گلخانه ها را احداث آن ها در قالب شهرک های بزرگ است، چندین طرح  در سطح استان به این شیوه داریم که بزرگترین طرح در اسلام آباد غرب، طرح دیگر در سطح ۲۶ هکتار وابسته به شرکت کوثر بنیاد مستضعفان ( با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی) که در صورت به بهره برداری رسیدن تحولی در حوزه گلخانه ها صورت می گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار