عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: مجموعه راه آهن اراک بخش هویتی و بخشی از دیرینگی و حافظه تاریخی شهر است که در دوران مختلف از جمله دوران دفاع مقدس و سازندگی بعنوان موثرترین ناوگان حمل و نقل در منطقه، ایفای نقش داشته و همواره از سوی شهروندان دارای جایگاه ویژه ای است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱ 22 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،سید وحید میرنظامی در پنجاه و پنجمین صحن علنی شورا ضمن تبریک آغاز هفته ملت، روز پزشک، روز کارمند و همچنین روز صنعت دفاعی، در نطق پیش از دستور خود افزود: در سوم مرداد ۱۴۰۰، مجموعه راه آهن ایران بعنوان نخستین میراث صنعتی در یونسکو ثبت شد که این خود نشان از ارزش جهانی این میراث ماندگار دارد.
میرنظامی گفت: شکل گیری راه آهن در اراک نه تنها ارزش ارتباطی با دیگر استانها را به همراه داشت، بلکه سبب نقش بستن یک هویت ملموس از لحاظ ساختار شهری و رویکردی کاملا انحصاری شد و به واقع یک الگوی کامل از نگاه محله محوری است.
عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: مجموعه شهری راه آهن اراک که یک الگوی نوین از تفکر شهرسازی آلمانی در ایران است به تمامی نیازهای فنی و منطقه ای با هدف کوتاه کردن مسیرهای دسترسی و در دسترس بودن امکانات مورد نیاز خانواده بزرگ راه آهن و همچنین ارائه خدمات به شهروندان اراکی در ایجاد عدالت اجتماعی نقش بارزی داشته است که متاسفانه در سالیان اخیر با عدم ارایه خدمات شهری به این بخش سبب دلزدگی ساکنین و فرسودگی محیط شده است.
میرنظامی گفت: مجموعه خانه های سازمانی راه آهن با بافتی ساده و منطبق با ساختار شهری اراک و فضای سبز در دسترس برای شهروندان از بخش های مختلفی چون زورخانه، باشگاه ورزشی، مسجد، مدرسه، بیمارستان و باشگاه خدمات رفاهی همچنین پلیس مستقر برای تامین امنیت با محوریت سر درب راه آهن و پارک های جانبی برای استراحت مسافران، در این ۸۴ سال جزئی از زیست نامیرای شهر اراک و بخشی از حافظه تاریخی شهر است که باید مدیریت شهری ضمن کمک به احیا این گنجینه ارزشمند به ارایه خدمات شهری به این نقطه بپردازد و اجازه تخریب این بافت ارزشمند شهری را ندهد.
وی افزود: تعرض به حریم قانونی راه آهن، تعارض منافع شهری و تقابل خطوط ریلی با توسعه شهری، عدم روزآمدی با فناوری روز، افزایش قیمت منطقه ای زمین و تغییر رویکرد مردم در کوچ از ویلانشینی به آپارتمان نشینی، نیاز به توسعه سکونتگاه ویژه کارکنان راه آهن و در دسترس بودن این بخش و جداسازی های نامیمون و دست اندازی های گسترده سبب شده بخشی از سوداگران بحران و عدم توانایی راه آهن در پاسخگویی به نیازهای اولیه کارکنان شریف خود برای تامین مسکن مورد نیاز ، مدیریت این مجموعه را به سمت تقابل با شهر سوق داده و با رفتاری خارج از عرف و قانون اقدام به تخریب بخشی از هویت این شهر کند.
وی تاکید کرد: باید بدانیم که زمین به هر شکل و هر نوع که در گذشته واگذار شده است متعلق به شهر اراک و هویت آن را شهروندان اراکی تعیین می کنند،کارکنان راه آهن بخشی از ساکنین این شهر می باشند و نمی توان ساکنین یک شهر را به بهانه عدم امنیت، عدم ارایه خدمات شهری یا هر بهانه دیگر از پیوند هویت های ملموس و ناملموس خود جدا کرد.
میرنظامی عضو شورای اسلامی شهر اراک، اظهار داشت: مردم شهر اراک با راه آهن زیسته اند و با این منطقه دیرینه، پیوندی عمیق دارند و شورای شهر و مدیریت شهری باید ارزش این محله الگو و نمونه زیبای شهری را بیش از پیش پاس بدارد و بعنوان یک بخش از دیرینگی پایتخت صنعتی ایران آن را پاس بدارد.
وی تاکید کرد: نمایندگان شورای اسلامی شهر اراک نباید اجازه دهند که دستگاه ها، نهادها، سازمان ها با نگاه سلبی به تجزیه شهر و از بین بردن روحیه مشارکت جمعی بپردازند، که سابقه این تفکر در خانه های سازمانی خطوط لوله نفت و مخابرات که تفکر کاملا انگلیسی با رویکردی کاپیتولاسیونی می باشد، بار دیگر در شهر پا بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار