نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است، برقراری حمل یکسره کالا به عراق باید به عنوان یکی از مهمترین مطالبات در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه مطرح شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳ 09 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا عبدالرضا مصری در نشست امروز (۱۹ خرداد) با صادرکنندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور هدف اصلی ما توسعه صادرات است، زیرا در شرایط تحریم به شدت به ارز نیاز داریم، عنوان کرد: وقتی که صادرات رونق بگیرد، به دنبال آن رونق تولید و اشتغالزایی برای نیروی انسانی را هم داریم.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تخلیه و بارگیری کالا در مرز‌ها خصوصا در استانی مانند کرمانشاه را یکی از مهمترین موانع پیش روی رونق صادرات دانست و ادامه داد: این موضوع باید به مطالبه جدی استان تبدیل شود و در سفر رئیس جمهور به جای آنکه به دنبال پروژه‌های کوچک باشیم، این مطالبه بزرگ را پیگیری کنیم.

وی با انتقاد از اینکه مرز‌های استان تبدیل به میادین میوه و تره‌بار شده و این روند از اساس اشتباه است، اظهار کرد: برای اینکه چالش‌های این روند اشتباه را کاهش دهیم، به دنبال راهکار‌هایی مانند ایجاد زیرساخت‌ها در مرز هستیم، در حالیکه در درجه اول باید اصل موضوع مرتفع شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با انتقاد از روند فعلی تخلیه و بارگیری کالا که در مرز‌های استان انجام می‌شود، اظهار کرد: تمام ترافیک این امر سمت مرز‌های ما است و طرف عراقی کامیون‌های ما را مدام معطل می‌کند تا بررسی‌های لازم را انجام دهد، اما ما بر خلاف این روند به تمام کامیون‌های عراقی اجازه ورود می‌دهیم و تمام ترافیک به مرز‌های ما منتقل می‌شود.

مصری اظهار کرد: کسانی که در وزارت خارجه برای حل مسائل تجاری رایزنی می‌کنند، با تعارف مسائل را با طرف عراقی مطرح می‌کنند و این رویه باید درست شود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید قاطعانه خواستار حل مشکل تخلیه و بارگیری کالا باشد تا موضوع از طریق وزارت خارجه در دولت پیگیری شود، یادآور شد: کالایی که مبدا و مقصد آن مشخص است باید بدون آنکه باز شود یکسره تا مقصد برود و بساط تخلیه و بارگیری در مرز‌ها جمع شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی که در زمینه از دست رفتن نیروی اشتغالی که در حوزه تخلیه و بارگیری در مرز‌ها وجود دارد نیز عنوان کرد: نباید به دنبال ایجاد اشتغال به این شیوه که کارگرانی در مرز‌ها اقدام به تخلیه و بارگیری کالا کنند، باشیم. اگر این روند خوب بود و به ایجاد اشتغال کمک می‌کرد همه کشور‌های دنیا از روش تخلیه و بارگیری استفاده می‌کردند.

مصری با اشاره به اعتبار مورد نیاز حدودا ۵۰۰ میلیارد تومانی برای فراهم کردن زیرساخت در مرزی مانند پرویزخان، افزود: به جای اینکه این ۵۰۰ میلیارد تومان را هزینه کنیم تا عده‌ای در مرز اقدام به تخلیه و بارگیری کالا کنند، این پول را صرف ایجاد یک واحد صادراتی کنیم تا افراد بتوانند با شرایط بهتر آنجا کار کنند، نه اینکه سراغ جابجایی بار در مرز بروند که مشخص نیست از نظر جسمی تا چه سنی می‌توانند به این کار ادامه دهند. حتی می‌توان این اشتغال را از طریق ایجاد خدمات در مرز‌ها مانند رستوران، هتل و ... حفظ کرد.

مصری معتقد است، در شرایطی که مقام معظم رهبری تاکید دارند باید به سمت تولیدات دانش بنیان برویم، نباید به فکر چنین روش‌های نادرستی برای اشتغالزایی باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار