معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ترس از کرونا باعث شد برای بسیاری از بیماران زمینه ای مشکلات جدی پیش بیاید.
کد خبر: ۱۰۱۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹ 07 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده افزود: ترس از بیماری کووید ۱۹ موجب شد بسیاری از بیماران زمینه‌ای و خاص که نیاز به خدمات درمانی داشتند، در شرایط کرونایی به مراکز درمانی مراجعه نکنند یا کمتر مراجعه کنند که متاسفانه در تمامی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر مشکلاتی بوجود آمد که بیماری‌های قلبی و عروقی در راس این بیماری‌ها هستند.
وی یادآورشد: بسیاری از بیمارانی که نیاز به مداخلات جدی درمانی در زمینه قلب و عروقی داشتند در شرایط کرونایی کمتر به مراکز درمانی مراجعه کردند و آمارها حاکی از کاهش مراجعات دوره‌ای و چکاپ مستمر دارد، در بین بیماران کلیوی نیز با توجه به سفارش پزشک مبنی بر دریافت خدمات دیالیز، اما بیمار از انجام دیالیز امتناع کرده و مخاطراتی برای فرد ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: افراد نیازمند به غربالگری سرطانی دستگاه گوارش و پستان در کنار طیف وسیعی از بیماری‌های غیرواگیر به دلایل مختلف معیشتی و مالی در کنار ترس از کروناویروس به مراکز درمانی مراجعه نکردند و امیدواریم در روزهایی که شرایط کرونایی از رنگ‌بندی وضعیت قرمز به زرد و آبی تنزل پیدا کرده است این دسته از بیماران پیگیر روند بیماری خود باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ و قبل از شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی بحران کمبود تخت و دستگاه دیالیز وجود داشت و با وجود کمبود زیرساخت در حوزه دیالیز ماهانه شاهد افزایش بیماران کلیوی و دیالیزی بودیم اما در سال گذشته و با شیوع کرونا با وجود اینکه آمار بیماران کلیوی کاهش پیدا نکرده بود، آمار مراجعین برای دریافت خدمات دیالیزی کاهش پیدا کرد که قطعا این افراد دچار عارضه شده اند و احتمال مرگ آنها در منزل دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ ماهانه حدود چهار درصد به بیماران کلیوی استان افزوده می‌شد در صورتی که هم اکنون این آمار دو درصد کاهش رشد نشان می دهد.
وی یادآور شد: در یک ماهه اخیر که فضای جامعه تا حدودی عاری از ویروس کرونا شده است و در سایه اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، میزان مراجعات بیماران افزایش نسبی پیدا کرده است اما نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایشی صورت نگرفته است.
دکتر صادقی گفت: در کلینیک امام رضا(ع) که روزانه بطور میانگین حدود ۱۲۰۰ بیمار را پذیرش می ‌کرد در حال حاضر و در بهترین شرایط حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر بیمار مراجعه می‌کنند که نشان دهنده کاهش بار بیماری‌ها در جامعه نیست بلکه علت اصلی، کاهش میزان مراجعات بیماران به مراکز درمانی بوده که در تمامی بیماری های مزمن غیرواگیر این اتفاق افتاده است.
وی افزود: در شرایط کرونایی در تمامی بیمارستان‌های استان سازوکاری فراهم شده بود تا پذیرش همزمان بیماران کرونایی و غیرکرونایی با تفکیک خدمات بستری و اورژانسی صورت گیرد حتی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) اراک که سانتر بیماری کووید ۱۹ بود، مسیر تریاژ مجزایی به شکل همزمان با بیماران کرونایی تعریف شده بود تا بیماران غیرکرونایی از مسیر مجزا و بخش‌های تفکیک شده‌ای خدمات غیر کوویدی دریافت کنند، اما با وجود تفکیک تجهیزات و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات به بیماران کرونایی و غیرکرونایی همچنان نگرانی از ابتلا به کرونا در بین مردم وجود داشت و به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند.
دکتر صادقی به مردم توصیه کرد که نگران تماس با بیماران کووید نباشند چرا که اکثر بیمارستان‌های استان در شرایط فعلی عاری از ویروس کرونا هستند و با توجه به شرایط آبی و زرد استان و کاهش موارد بستری و سرپایی کووید ۱۹ افرادی که بیماری های مزمن غیرواگیر دارند هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه و مسیر درمان خود را طی کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار