عضو خبرگان رهبری از بزرگترین نمادهای رجم در تاریخ را حمله ۳۰ هزار نفری به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ظهر عاشورا دانست و تأکید کرد: این نوع برخورد با همراهان امام حسین(ع) در عاشورا، نمایانگر رجم دستگاه بنی امیه نسبت به طرح امامت و هدایت الهی بود.
کد خبر: ۹۸۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 14 August 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد به تبیین فراز پایانی خطبه حضرت سیدالشهدا در صبح روز عاشورا پرداخت و عنوان کرد: امام حسین(ع) در این خطبه نسبتاً مفصل، خطاب به لشکریان دشمن فرمودند: شما اطمینان دارید که من، تنها فرزند پیغمبر شما بر روی زمین هستم و شما به من نامه نوشتید و مرا دعوت کردید، پس به کدام علت قصد جنگیدن و کشتن مرا دارید؟

وی در ادامه افزود: بعد از پایان سخنان سیدالشهدا علیه السلام، شخصی به نام قیس‌ابن‌اشعث که از سران کوفه بود و امام حسین(ع) هم نامه نوشته بود و ایشان را به کوفه دعوت کرده بود، با حالت تجاهل، در پاسخ گفت «اینهایی که میگویی ما نمی‌فهمیم و امام علیه السلام را به بیعت با یزید دعوت کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه با اشاره به رد درخواست سران کوفه توسط امام حسین(ع) به تبیین دلیل عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید پرداخت و گفت: در واقع بیعت با یزید به منزله ورود به طرح یزید است که این طرح، با توجه به ادامه خطبه، طرح ذلت است بنابر این حضرت اباعبدالله(ع) در پاسخ به درخواست سران کوفه برای بیعت با یزید میفرماید «نه ذلیلانه بیعت میکنم و نه مانند بردگان از رویارویی با یزید فرار می‌کنم.»

استاد سطوح عالی حوزه با تشریح داستان تقابل حضرت موسی و فرعون تأکید کرد: موضوع درگیری بین جبهه انبیاء صلوات الله علیهم اَجمعین و دستگاه فراعنه، دین است. در واقع دینی که فرعون به آن دعوت می‌کند، دینِ دنیاپرستی است و دینی که حضرت موسی(س) به آن دعوت می‌کند همان دینِ اسلام و آیینِ خداپرستی است.

میرباقری ضمن تشریح طرحِ دستگاه فراعنه و مستکبرین عالم برای کشاندن مردم و رسولان الهی به سمت دنیاپرستی به ابزارهای مهم این طرح اشاره کرد و گفت: کشتن رسولان الهی و حواریون ایشان، به ذلت کشاندن مردم و تحقیر آنها، تشویق و تحریص به دنیا و عدم باور به روز حساب از مهمترین خصوصیات دستگاه استکبار عالم است.

وی در ادامه به بیان نکاتِ آیات ذکر شده به تعریف صحیح از معنای «رَجم» در این آیات الهی پرداخت و گفت: رجم در اینجا به معنای سنگسار کردن ظاهری نیست، بلکه رجم به معنای تبدیل ارزش‌هایی است که حضرت موسی(ع) با خود آورده است؛ به طوری که همین دعوت ایشان در نگاه مردم به یک منکر بزرگ تبدیل شود. در واقع دستگاه فرعونی عالم می‌تواند با تبدیل ارزش‌های مردم به ارزش‌های دنیوی، دعوت رسولان الهی به ارزش‌های معنوی و اخروی را بی‌ارزش جلوه دهد و حتی کاری کند که مردم این ارزش‌ها را بر علیه خودشان ببینند و در مقابل این ارزش‌ها به مبارزه بپردازند.

آیت‌الله میرباقری یکی از بزرگترین نمادهای رجم در تاریخ را حمله 30 هزار نفری به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ظهر عاشورا دانست و تأکید کرد: این نوع برخورد با همراهان امام حسین(ع) در عاشورا، نمایانگر رجم دستگاه بنی امیه نسبت به طرح امامت و هدایت الهی بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود بعد از بیان سرنوشت شوم فرعون و سپاهیانش و گرفتار شدن آنها به سخت‌ترین عذاب الهی گفت: همانطور که ائمه اطهار(ع) ارکان بلاد ایمانی هستند و جامعه ایمانی بر محور امام است و همه امکانات و قوایی که در این جامعه هست، متعلق به امام است و در نقطه مقابل همه قوای شیطانی هم که مسخّر شیطان و طواغیت می‌شوند، اعمّ از قوای انسانی و حتی امکانات طبیعی، بر محور فرعون است و فرعون، رکن اساسی و آن روحی است که در همه این امکانات متجلی می‌شود و در واقع این امکانات مثل خود فرعون برای مؤمنین عذاب مهین است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار