پژمان صالحی فر در گفتگو با تابناک:
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از کاهش اهداکنندگان خون در تیرماه خبر داد و گفت: نیاز به خون همیشگی است و در حال حاضر فقط ۵ درصد اهدا کنندگان خون خانم هستند.
کد خبر: ۹۷۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 08 July 2021

پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: نیاز به خون همیشگی است و مختص به زمان، مکان و شرایط خاصی نمیشود، به این دلیل که بیماران زیادی مصرف کننده دائم و مستمر خون هستند و با توجه به نوع بیماریشان باید ماهیانه و یا چند روز یکبار خون، پلاکت و فرآورده‌های آن را دریافت کنند.

وی افزود: عمده مشکلات بیماران سرطانی و آنکولوژی در بخش کودکان در بیمارستان دکتر کرمانشاهی و در بخش بزرگسالان در بیمارستان‌های امام رضا، طالقانی، حضرت معصومه و دیگر بیمارستان‌ها پلاکت خون است که به دلیل طول عمر کوتاه پلاکت که تنها ۳ روز است عملا امکان ذخیره سازی آن وجود ندارد و مدام باید اهدا کننده در سازمان باشد تا بتوانیم پلاکت مورد نیاز بیماران را تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون تصریح کرد: در مصرف گلبول قرمز (RBC) به دلیل تصادفات مداوم در سطح جاده مصرف بالایی داریم، آمار بسیار زیادی از تصادفات در سطح استان کرمانشاه وجود دارد و مصدومین نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند که باید تامین شود و گا‌ها هم به دلیل خونریزی شدید به حجم بیشتری نیاز دارند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه با شروع فصل گرما و کرونا و شرایط اقتصادی بد مردم از اوایل تیر ماه با کاهش چشم گیر اهدا کنندگان مواجهه بودیم. قبل از تیر ماه روزانه حدود ۱۵۰ نفر مراجع کننده داشتیم که در حال حاضر به ۱٠٠ نفر رسیده که بسیار نگران کننده است، باید ذخیره ۵ روز کاری را از هر گروه خونی در مرکز انتقال خون استان داشته باشیم، شرایط کنونی ذخایر خونی را به خطر انداخته است.

صالحی فر تصریح کرد: اهدای خون و فراورده‌ی خونی و پلاکت یک عمل انسانی است و به طبقه اجتماعی و جناح سیاسی فرد مرتبط نیست و همه افراد ساکن در یک جامعه در هر لحظه از شبانه روز ممکن است شرایطی برایشان پیش آید که نیازمند به خون باشند. از همه مردم تقاضا می‌کنیم که برای اهدا خون به ما مراجعه کنند و اگر در رفت و آمد مشکلی دارند ما میتوانیم اتوبوس‌های سیار ارسال کنیم.

وی تاکید کرد: در آستانه رویداد‌های بزرگی هستیم، از بانوان ارجمند استان تقاضا می‌کنیم همچون گذشته که یاری رسان هم استانی‌ها در تمام بحران‌ها بودند، در حوزه اهدای خون نیز استقبال کنند، در حال حاضر بسیار حدود ۵ درصد اهدا کنندگان خانم‌ها هستند و از آن‌ها تقاضای کمک داریم، راه دیگری برای تامین این فراورده‌ها جز اهدای خون و پلاکت وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان در پایان گفت: ۲۱ تیر ماه که به مناسبت ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا روز ازدواج نام گذاری شده، در این روز پویشی را طراحی کرده ایم به نام آغاز زندگی اهدای زندگی که با اطلاع رسانی به دفاتر ازدواج قرار شد افرادی که در آن روز مراسم عقدشان برگزار میشود، به شکرانه آغاز زندگی و به نیت بیمه کردن زندگی مشترک با دعای خیر مردم میتوانند در همان روز با لباس عقد برای اهدای خون مراجعه کنند تا فرهنگ سازی شود، در اعیاد پیشرو، عید قربان و عید غدیر مردم یکی از اعمال خیر خود را اهدا خون قرار دهند و از همه هم استانی دعوت می‌کنیم در این کار خدا پسندانه شرکت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار