مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران گفت: تاکنون ۲۰۰ نفر از پاکبانان و پرسنل دفع پسماندهای بیمارستانی این سازمان واکسینه شدند و ۲ مرحله واکسن کرونا را دریافت کردند که کمتر از ۲۳ درصد پرسنل را شامل می شود.
کد خبر: ۹۷۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ 26 June 2021

 

به گزارش «تابناک تهران» از اعلام روز شنبه شهرداری تهران، صدرالدین علیپور با اعلام این خبر افزود: سایر پاکبان‌ها و عوامل دفع و دفن پسماندهای خانگی سازمان پسماند که بیش از ۹۰۰ نفر را شامل می شود، در انتظار تزریق و دریافت واکسن کرونا هستند.

گفتنی است، آمار بیان شده از سوی سازمان مدیریت پسماند، تنها کارکنان و پاکبانان این سازمان را در بر میگیرد و پاکبانانی که از طریق پیمانکاران کار می کنند، را شامل نمی شود.

۱۴ هزار نیروی پاکبان در تهران مشغول به کار هستند که زیر نظر شهردای مناطق و با قرادادهای پیمانکاری فعال هستند.

علیپور یادآورشد: در دوران کرونا، روزانه نزدیک به ۴۰ تن زباله بیمارستانی جمع آوری شده است.

وی اظهارداشت: طبق قانون شهرداری باید فقط پسماند بی خطر شده را تحویل بگیرد و باید همه پسماندها بی خطر شده باشد اما چون مراکز درمانی در این خصوص درست عمل نمی کنند تمام پسماندها جمع آوری شده توسط سازمان مدیریت پسماند به روش بهداشتی دفن می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران در خصوص نحوه امحای زباله های بیمارستانی گفت: به طور معمول از مواد ضدعفونی زباله ها نظیر آهک برای دفن بهداشتی زباله های بیمارستانی بیشتر بهره گیری می شود.

وی اضافه کرد: فعالیت پیمانکاران دفن و امجای زباله های بیمارستانی از طریق سامانه مدیریت هوشمند لحظه ای پایش و عملکرد آنها با استفاده از تجهیزات ردیابی هوشمند رصد می شود.

علیپور خاطرنشان کرد: هزینه های ناشی از تعطیلی خطوط، تامین امکانات برای نیروی انسانی، تفکیک نشدن پسماندهای خشک در مبدا و تهیه مواد ضدعفونی کننده به طور گسترده از هزینه هایی بود که در دوره شیوع کرونا به سازمان تحمیل شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران گفت: در این دوران این سازمان، ضدعفونی روزانه و مستمر ایستگاه، مخازن، توزیع ماسک، دستکش، گان و مواد ضدعفونی کننده را در دستور کار خود قرار داد و با اجرایی شدن این اقدامات ۳۰ درصد از هزینه های سازمان مدیریت پسماند افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نمی توان برای افزایش هزینه در دوره کرونا به طور دقیق برآورد ریالی ارائه داد، در خصوص هزینه تفکیک زباله ها در این دوران اعلام کرد: همه درآمدهای حاصل پردازش در خطوط پردازش به نصف رسید، چندین میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از تفکیک پسماند خشک به طور کامل قطع شد و از سوی دیگر با توجه به افزایش تناژ زباله های شهر تهران در بخش جمع آوری و حمل و دفن، هزینه جمع آوری مخلوط که توسط شهرداری پرداخت می شود، میلیاردها تومان افزایش یافت.

علیپور به ابتلای ۲۱۰ نفر از پرسنل این سازمان به ویروس کرونا و فوت ۲ نفر به همین علت اشاره و اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند هزینه آزمایشات افراد مشکوک به کرونا برای انجام تست PCR و آزمایش های آنتی بادی پرسنل خود را تقبل کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران افزود: اختصاص کمک هزینه به خانواده جان باختگان در دست اقدام و واریز کمک هزینه به حساب همه پرسنل در راستای سیاست های شهرداری تهران، توزیع رایگان وسایل حفاظتی و بهداشتی بین پرسنل انجام شده و هنوز هم در حال انجام است.

وی با اشاره به افزایش شیفت کاری نیروهای این سازمان در دوران شیوع کرونا، یادآورشد: با توجه به افزایش میزان تناژ و لزوم جمع آوری سریع پسماند برای حفظ سلامت جامعه، پرسنل سازمان مدیریت پسماند به صورت ۲۴ ساعت مشغول فعالیت بودند.

علیپور اظهارداشت: با توجه به اینکه ماه هاست با افزایش تناژ پسماند ناشی از تغییر سبک زندگی مردم و افزایش پسماند ویژه خانگی رو به رو هستیم، کمک رسانه ها جهت ترویج فرهنگ مدیریت صحیح پسماند ها بسیار ضروری به نظر می رسد، اما مهم تر از آن انعکاس میزان خطر در کمین نیروهای این سازمان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران تاکید کرد: با توجه به نوع فعالیت پرسنل سازمان مدیریت پسماند و دغدغه های مدیران این سازمان، کارگران باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

وی اضافه کرد: انجام نشدن عملیات بی خطرسازی پسماندهای پزشکی و عفونی مربوط به ویروس کرونا توسط مراکز، نبود همکاری شهروندان در تفکیک اینگونه پسماندها، شیوع شدید بیماری و در معرض بودن کارگران خدمات شهری و از همه مهم تر بالا رفتن تناژ پسماند و تعطیلی مراکز میانی و خطوط پردازش مشکلاتی است که در دوره شیوع کرونا با آن دست به گریبان بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار