کد خبر: ۹۷۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ 23 June 2021

افزایش آمار روزانه مبتلایان جدید به کرونا به بیش‌از ۸۰۰نفر در سیستان و بلوچستان در پی کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری شعله‌های این ویروس در استان بار دیگر زبانه کشیده و انسان‌های زیادی را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش ایرنا چند روزی است که شرایط شیوع و مرگ‌ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان از حالت هشدار فراتر رفته موضوعی که تمام مسوولان بهداشت و درمان این استان به اتفاق از خطرناکی آن می‌گویند و در تمامی نشست‌های ملی و استانی ستاد مبارزه با این ویروس برنامه‌ها می‌ریزند که چه کنیم تا شرایط استان بهبود یابد در این میان عده‌ای از بسته شدن تالارها و منع تجمع‌ها می‌گویند و عده‌ای نیز بر زیر ساخت‌های درمانی و نظارت‌ها تاکید دارند.

و با همه این گفتن‌ها، هشدارها و مرگ‌ و میری که روزانه در خبرها به گوش می‌رسد چرایی این شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان دلایل متعددی دارد و کارشناسان مهمترین دلیلش را عادی‌انگاری اجتماعی تلقی می‌کنند موضوعی که افرادی از جامعه را در برابر خطرات ویروس بی تفاوت کرده تا جایی که بازارهای شلوغ، تالارهای پر ازدحام عروسی، بیمارستان‌های پر شده از بیماران بدحال تنفسی و مرگ و میر اعضای همین جامعه به اتفاقی تکراری مبدل شده است.

در کنار این عادی انگاری به گفته کارشناسان یکی از دلایل تعییر وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان این است که قبل از اینکه شرایط بحرانی شود فکر پیشگیری در ذهن خطور نمی‌کند و همه ما دلمان به وضعیت‌های زرد و آبی خوش می‌شود و یادمان می‌رود که درگیر چه جنگی بودیم و در این بین دشمن با تمام قوا و در زمانی که خیلی از ماها در خواب غفلت هستیم بر ما مسلط می‌شود.

۸۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا  فقط در یک روز

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان که این روزها آمارهای باورنکردنی از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان می‌دهد در جدیدترین گفته‌اش بیان کرد: با افزوده شدن ۸۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۷ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با اشاره به ۱۶مورد فوتی جدید کرونا در سیستان و بلوچستان و با بیان اینکه شمار فوتی‌های کرونا در استان به یکهزار و ۴۸۶نفر رسید افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است خاطرنشان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی زمینه‌ساز شیوع حداکثری کرونا

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به صورت فعلی باشد قطعا آسیب فراوان و شرایط ویروس کرونا بسیار خطرناک خواهد شد.

 احمدعلی موهبتی افزود :از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که شرایط و وضعیت پیک سوم کرونا در سیستان و بلوچستان با پیک پنجم کشوری همراه است و وضعیت این استان را به سمت هشدار ببرد چون هم اعتقادات، انتخابات و امتحانات سه مقوله‌ای بود که به ایجاد و پیش‌بینی این وضع کمک می‌کرد. 
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان برگزاری نمازهای جماعت و مباحث رفت‌وآمدهای ایام عید فطر، امتحانات و برگزاری انتخابات شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شد که متاسفانه در این موارد تذکرات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام نشد افزود: همه‌ی مردم و دست‌اندرکاران اهتمام جدی در رعایت پروتکل‌ها، تعطیلی بازار و مراکز جمعیتی بویژه مساجد و تالارهای عروسی داشته باشند و تمام اجتماعات در سطح سیستان و بلوچستان باید با رعایت تمامی این پروتکل‌ها باشد و فرمانداران و مردم به این موضوع توجه کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مجموعه فوتی‌های کرونایی ما در این مدت افزایش یافته و چند روزی است که این عدد بالای ۱۰ نفر است و انتظار همراهی و همکاری داریم.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی توسعه دهند و دستگاه‌های دست‌اندرکار نیز به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی بیایند تا بتوانیم کرونا را در سیستان و بلوچستان شکست دهیم.
موهبتی بیان کرد: امیدواریم که وزارت بهداشت و درمان به سیستان و بلوچستان توجه جدی داشته باشد ما گله داریم چون از نظر امکانات و تجهیزات بویژه نیروی انسانی عقب هستیم که باید بیشتر توجه شود و همچنین از جهت تخت بیمارستانی استان از همه کشور عقب‌تر است و اینها عواملی بوده که اگر روند بیماری ادامه یابد برای مردم استان چالش ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری مردم و مسوولان این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و بار دیگر می‌گوییم که هر کجا که پروتکل‌ها بهداشتی رعایت نشوند دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف و موظف‌اند که شکایت را تنظیم و نامه به حوزه قضایی بزنند و دادستان و حوزه قضایی استان پای کار هستند و حکم پلمب این مکان‌ها را صادر خواهد کرد.

ممنوعیت مشاغل پرخطر

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با ابراز نگرانی از روندرو به افزایش تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی در استان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس مشاغل پرخطر در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز به صورت موقت تعطیل شدند.

علیرضا شهرکی افزود: هم‌اینک شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه ۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار و شهرهای زرد مشاغل گروه چهار تعطیل است تصریح کرد: همچنین نماز جمعه در شهرهای قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تجمع‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در استان عنوان کرد و با اشاره به اینکه در شرایط وضعیت قرمز کرونایی مردم باید هر برنامه خاصی را کنسل کنند افزود: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونای انگلیسی و وضعیت قرمز در برخی شهرهای استان به منظور پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان اعمال برخی محدودیت‌ها از سرگرفته شده است.

تعطیلی هر گونه تجمع

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

با این وصف، که اوضاع کرونا در سیستان و بلوچستان به سیاهی گراییده و اوضاع خطرناک شده اقدامات گوناگونی برای بهبود شرایط  انجام و در حال انجام است موضوعی که فرماندار زاهدان در ستاد مدیریت مقابله با ویروس کرونا این شهرستان درباره‌اش گفت:  متاسفانه براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت نرخ رشد مبتلایان درگیر با ویروس کرونا و مرگ‌ و میر ناشی از آن را طی روزهای اخیر شاهد هستیم.

ابوذر مهدی نخعی افزود: طبق مصوبات این نشست تصمیماتی برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا گرفته شد که بر اساس آن در۲ حوزه ادارات و اصناف  نظارت و برخورد جدی به جهت صیانت و حفاظت از جان  و سلامت شهروندان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه ادارات قرار شد که تیم‌های نظارتی ما به تمامی ادارات مراجعه و حقیقتا هر اداره‌ای که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند با آن‌ برخورد شدید شده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

فرماندار زاهدان تصریح کرد: در حوزه دوم و در خصوص سطح جامعه، اصناف و رفتارهای اجتماعی مردم نیز طبق دستورالعمل مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد که تمامی تالارها بسته و پارک‌ها تعطیل باشند.

وی با بیان اینکه آرامستان‌ها، اصناف و گروه‌های مشاغل یک نیز مشمول محدودیت هستند اظهارداشت: انتظار ما از تمامی اقشار جامعه این است که نسبت به تمهیدات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخورد جدی داشته تا آمار وحشتناکی که شهرستان درگیر و فشار مضاعف بر روی کادر درمان دارد کاهش یابد.

نخعی با بیان اینکه با هر کسی که بخواهد این وضعیت را تشدید یا در اعمال وظایفش کوتاهی کند هیچ تعارفی نخواهیم داشت گفت: تمامی بازارهای روز نیز تعطیل خواهد بود و هر جا که بخواهد ذره‌ای تجمع شود تا پایان زمانی که شهرستان به حالت طبیعی و عادی خودش برگردد تعطیل خواهد بود.

غربالگری جدی مسافران

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستانعادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تب سنجی، تست اولیه کرونا و توزیع ماسک و مایع ضدعفونی از اقداماتی است که توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر استان در پایانه‌های مرزی انجام می‌شود.

علیرضا میربهاءالدین ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح ۹۲۶ نفر روز نجاتگر جمعیت هلال احمر در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان مستقر بوده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مسافران ورودی به کشور را مورد پایش قرار می‌دهند. 

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های موجود طرح غربالگری مسافران در سه پایانه مرزی میلک در شهرستان هیرمند، ریمدان در شهرستان چابهار و نقطه صفر مرزی میرجاوه انجام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: از میان افرادی که مشکوک به کرونا بوده ۴۷ مورد تست مثبت در پایانه مرزی میرجاوه و هیرمند ثبت و قرنطینه شدند.
وی افزود: همچنین به منظور پیشگیری از کرونا و اطلاع رسانی لازم در این خصوص حدود هشت هزار و ۵۰۰ برگ بروشور در بین مراجعان توزیع و توسط ۵۳ نفر نیروی آموزش دیده نکات آموزشی ارائه شد.  

میربهاءالدین گفت: با توجه به اعلام وضعیت قرمز در سیستان و بلوچستان از عموم شهروندان درخواست می‌شود که به منظور قطع زنجیره  انتقال پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را با جدیت به مرحله اجرا در آورند.

محدودیت تردد شبانه درون شهری 

عادی‌انگاری و روزهای سیاه کرونایی در سیستان و بلوچستان

رییس پلیس راهور سیستان ‌و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط جدید کرونایی در استان و وضعیت قرمز طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا سه بامداد در سطح معابر شهری تا اطلاع بعدی ادامه دارد.

سرهنگ علی نام‌درست با بیان اینکه مبلغ جریمه ۲۰۰ هزار تومان برای خودروهای متخلف اعمال خواهد شد افزود: به منظور کنترل عبور و مرور در سطح معابر شهری و اعمال محدودیت‌های منع تردد از ساعت ۲۲ شب تا سه بامداد تمام نیروهای مرتبط با مجموعه پلیس راهوار در  نقاط گوناگون شهر مستقر هستند.

وی بیان کرد: مردم از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند و کارمندان، پزشکان و پرستارانی که مجبورند به صورت شیفتی در ساعت منع تردد، عبورو مرور داشته باشند در صورت صدور دستور ایست از سوی پلیس باید توقف کرده و مدارک لازم را ارائه دهند تا جریمه نشوند و به صرف داشتن مجوز، از دستور پلیس تخطی نکنند.

رییس پلیس راهور سیستان ‌و بلوچستان با قدردانی از شهروندانی که قوانین و مقررات را بخوبی رعایت می‌کنند، به تمامی هم استانی‌های عزیز توصیه کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات رفت‌وآمد به کنترل ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک کنند.

وی با بیان اینکه پلیس راهور سیستان‌ و بلوچستان همگام با حافظان سلامت به منظور کاهش انتقال ویروس کرونا با تمام توان در خدمت گروه حفظ سلامت جامعه است خاطرنشان کرد: خودروهایی که از ساعت ۲۲ شب تا سه صبح در سطح معابر شهر تردد ‌کنند توسط دوربین‌ها رصد و ثبت می‌شوند از شهروندان عزیز انتظار است بطور جدی مقررات را رعایت کنند.

باید خودمان بخواهیم

باید خودمان بخواهیم که کرونا جان عزیزانمان را نگیرد، باید خودمان بخواهیم که کرونا پرستاران و کادر درمان‌مان را شهید نکند، باید خودمان بخواهیم که اصناف و مشاغل و روزی عده‌ای بسته نشود، باید خودمان بخواهیم که آرامستان‌هایمان از جوانان و آرزوهای نرسیده‌شان پر نشود، باید خودمان بخواهیم که عروسی به عزا و سوگ تبدیل نشود همه چیز در خواستن ما خلاصه می‌شود در رعایت ما در ماسک‌هایی چند گرمی که بر روی صورت می‌گذاریم در عروسی‌هایی که می‌شود کمی دیرتر برگزار و در فاصله‌های که می‌توان رعایت کرد و در یک جمله می‌توان گفت: تنها راه نجات همه ما در تمام این خواستن‌هاست، خواستن‌هایی که می‌تواند وضعیت سیستان و بلوچستان را به سفید تغییر دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار