کد خبر: ۹۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 12 September 2015
نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته ای گفت: فارس ها همیشه مذاکره کنندگان بزرگ و قهاری بوده اند.

دونالد ترامپ: ما طوری رفتار کردیم که انگار رفته بودیم برای توافق هسته ای ایران گدایی کنیمتابناک گیلان و به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ، نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان ان درباره توافقنامه هسته ای ایران مدعی شد: آمار نظرسنجی ها درباره جایگاه نامزدهای ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه نشان می دهد مردم آمریکا دیگر از سیاستمداران خسته شده اند، سیاستمدارانی که توافقنامه ای مثل توافقنامه ایران را امضا می کنند. به نظر من این توافقنامه، یکی از بدترین توافقاتی است که من در عمر خود دیده ام.

من فقط درباره توافقات میان کشورها صحبت نمی کنم، بلکه درباره هر گونه قراردادی صحبت می کنم. توافقنامه و قرارداد ایران یکی از بدترین قراردادهایی است که تا کنون شاهد بوده ام. این توافقنامه بسیار یک طرفه، نامتعادل و ننگین است و باور کردنی نیست که قرار است چگونه اجرا شود.

ما نباید به ایران پول دهیم. راههایی است که ما می توانیم این پول را به ایران ندهیم. من شنیده ایم که روشهای قانونی و حقوقی وجود دارد که می توان از طریق آنها مانع این کار شد، این توافقنامه یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول به آنها می دهد، این در حالی است که ایران می گوید اسرائیل بیست و پنج سال دیگر وجود نخواهد داشت. آنها می گویند با وجود این قرارداد ما نمی خواهیم با آمریکا تعامل داشته باشیم چون با آمریکا کاری نداریم.

به علاوه در این میان، کشورهای دیگری که به همراه ما درباره این توافقنامه مذاکره کردند از این توافقنامه سود می برند. نگاه کنید آنها چه کار می کنند. آنها همگی در ایران هستند و پولی را که ما به ایران خواهیم داد تکه تکه خواهند کرد و بخش زیادی از آن را خواهند گرفت.

مردم از این وضع خسته شده اند. مردم از اینکه در برابر آزادی گروهبان برگدال که از نظر من یک خائن است، پنج قاتل (پنج عضو سابق طالبان) را آزاد کردند، ناراضی هستند، مردم از توافقات تجاری بزرگ با چین و ژاپن خسته شده اند. مردم می دانند اگر من رئیس جمهور شوم دیگر این طور نخواهد شد.

مجری سی ان ان گفت: شما می گویید توافقنامه ایران بدترین توافقنامه همه زمان هاست. اما شمار فزاینده ای از مردم که توافقنامه را مطالعه کرده اند، با شما موافق نیستند.

جامعه جهانی با شما موافق نیست. ایران با شما موافق نیست. آنها نمی خواستند توانمندی های پلوتونیومی خود را از دست بدهند، آنها نمی خواستند از جدولهای زمانی که مطلوبشان بود بگذرند، آنها نمی خواستند مجبور به کاهش ذخایر هسته ای خود شوند، اما از همه اینها گذشتند تا به آنچه می خواستند برسند. کالین پاول کسی که فکر می کنم برای شما محترم باشد، گفته است ما مجبوریم توافقنامه ایران را اجرا کنیم زیرا گزینه بهتری وجود ندارد.

ایران در مسیر پرسرعت و عریضی برای دستیابی به سلاح اتمی قرار داشت. خیلی خوب است که می گویید این توافقنامه بد است و شما می توانید قرارداد بهتری داشته باشید چونکه شما تاجرید و می دانید چگونه قرارداد ببندید.

اما آیا واقعا می توانید به حرفهایی که می زنید جامه عمل بپوشانید، شما گفتید که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران گفته است دیگر با شما (آمریکا) حرف نمی زند.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: درباره خود توافقنامه، به جنبه های آن نگاه کنید. دوره بیست و چهار روزه برای بازرسی خیلی مسخره است.

مجری گفت: اما اکنون که هیچ بازرسی ای نداریم.

دونالد ترامپ مدعی شد: نکته دوم این است که آنها درباره برخی موارد خاص و بسیار مهم خودشان بازرسی را انجام می دهند. بنابراین هر کسی به ایران اعتماد کند که خودش بازرسی را انجام دهد، آدم باهوشی نیست. مسئله زندانیان آمریکایی در ایران چه می شود. چرا ما تلاش نکردیم آنها را به کشورمان بازگردانیم. این مسئله ای بسیار مهم است.

آنها چهار آمریکایی را در زندانهای خود نگاه داشته اند. شما همه عناصر مختلف این توافقنامه را در نظر بگیرید، با وجود این چرا ما به آنها یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول می دهیم. به علاوه به یمن نگاه کنید، آنها در آنجا با ما می جنگند، آنها در همه جا با ما می جنگند.

وی مدعی شد: آنها تروریسم را در همه جا گسترش می دهند و همه را به وحشت می اندازند. آنها به عراق می روند و این کشور را کنترل می کنند. من امیدوارم خاطرتان بیاید در سال دوهزار و سه به شما گفته بودم که قرار بود این اتفاقات بیفتد.

وی در ادامه ی ادعاهای خود گفت: من به شما گفته بودم بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به عراق حمله کنید زیرا شما با این کار خاورمیانه را بی ثبات می کنید، در واقع در آن منطقه دو عنصر قدرتمند وجود داشت که ما با حمله به عراق یکی از آنها را از بین بردیم. نتیجه چه شد، اکنون می بینید که ایران و داعش نفت منطقه را می برند و ایران عراق را تصرف می کند.

الان که شما اینجا نشسته اید، آنها با یکدیگر دیدار دارند. ما دو تریلیون دلار برای جنگ هزینه کردیم و هزاران نیروی خود را از دست دادیم و این همه نظامی ما نیز مجروح شدند و حال می بینیم ایران، عراق را به کنترل خود در می آورد و کنترل نفت این کشور را به دست می گیرد. عراق دومین ذخیره نفت جهان را دارد. ایران کنترل عراق و نفت را به دست می گیرد.

اینها چه دستاوردی برای ما دارد؟ شما می دانید بزرگترین ذینفع از نفت عراق چه کشوری است؟ چین است. می دانید چه کسی بیشترین سود را از افغانستان می برد، کشوری که منابع بزرگ معدنی دارد، بله آن کشور چین است. ما در یک طرف کوههای افغانستان می جنگیم و چینیها نیز در آن طرف کوههای افغانستان سرگرم حفاری برای استخراج منابع معدنی هستند.

علت اینکه محبوبیت من در نظرسنجی ها این همه بالاست به این خاطر است که اگر من رئیس جمهور شوم اجازه نمی دهم این شرایط ادامه پیدا کند.

مجری گفت: اما چین، روسیه و هند همگی می خواهند با ایران تجارت داشته باشند و دیگر نمی خواهند تحریم ها علیه ایران برقرار باشد. بسیاری از شرکای اروپایی ما نیز همین نظر را دارند. 

ترامپ مدعی شد: باید توجه داشت اگر تحریم ها علیه ایران را دوبرابر نمی کردیم، همین توافق هم به دست نمی آمد.

من خودم با توافق مخالف نیستم بلکه می گویم باید توافق بهتری به دست آید. من از قدرت هسته ای آگاه هستم. من خودم عمویی داشتم که استاد دانشگاه ام آی تی بود. او کاملا این مسئله را می دانست.

او خیلی وقت پیش حرفهایی درباره مسئله هسته ای به من می زد که باورکردنی نبود. بنابراین من خودم طرفدار توافق هستم، اما باید توافقی خوب حاصل شود نه اینکه توافقی بد را بپذیریم. ما مثل گداها عمل کرده ایم و طوری رفتار کردیم که انگار رفته بودیم برای توافق هسته ای با ایران گدایی کنیم.

مجری گفت: شما گفته اید به محض اینکه رئیس جمهور شوید آن چهار زندانی را به کشور باز می گردانید. اما شما باید بدانید که دولت ما خیلی برای بازگرداندن آن چهار نفر تلاش کرده است و همچنان تلاش می کند.

ترامپ گفت: به نظر من آنها به اندازه کافی تلاش نکرده اند. وقتی از کری درباره گروگانهای آمریکایی سوال می شد، می گفت ما نمی خواستیم درباره گروگانها صحبت کنیم زیرا نمی خواستیم مذاکرات را پیچیده کنیم. این حرف چقدر مسخره است. اوباما نیز در گفتگو با سی بی اس همان حرف را زد. او گفت ما نمی خواستیم مذاکرات را پیچیده کنیم. به نظر من لحظه اول مذاکرات اولین درخواستی که باید مطرح می شد، آزادی گروگانها بود.

مجری گفت: آیا حاضر بودید کل مذاکره را بر سر این مسئله به شکست بکشانید و مذاکرات را رها کنید؟

ترامپ گفت: در ابتدا حتما این کار را می کردم. وقتی نمی شد گروگانها را برگرداند، پس مذاکرات خوب نبود. بنابراین توافقی که به دست آمده است نیز بد است. در واقع از ابتدا میز مذاکرات بد چیده شد. ما نباید طوری نشان می دادیم که به آنها نیاز داریم. وزیر خارجه کشورمان گفت که حتی نمی خواست درباره مسئله گروگانها صحبت کند.

مجری گفت: به نظر من این موضوع در گفتگوها مطرح شده است، اما آنها نمی خواستند سرنوشت کل توافقنامه را به مسئله گروگانها گره بزنند.

ترامپ مدعی شد: آنها اصلا هنر مذاکره و عقد قرارداد را نمی دانستند و هرگز هم نخواهند دانست. ایرانی ها مذاکره کنندگان قهاری هستند. فارس ها همیشه مذاکره کنندگان بزرگ و قهاری بوده اند. در ایران به ما می خندند که ما چه قدر احمق هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار