مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: خاک به عنوان یک بافت زنده زیستگاه ۲۵ درصد انواع میکروارگانیسم ها و تنوع زیستی است.
کد خبر: ۹۲۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 07 December 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ رضا احمدی  در نشست روز جهانی حفظ خاک اظهار داشت: فعالیت های مخرب بشری از جمله تغییر سبک زندگی، تغییر کاربری های متعدد در طبیعت و انجام پروژه های مختلف زیرساختی، دست درازی انسان به طبیعت، تولید انواع آلودگی های هوایی، آبی و خاکی، توسعه شهرسازی از جمله موارد تاثیرگذار در روند فرسایش خاک است.

وی افزود: در یک متر مکعب خاک بیش از پنج میلیون گونه میکروارگانیسم زندگی می کنند که موجب غنا، پایداری و حاصلخیزی خاک و هدایت آب به سفره های زیرزمینی می شوند، این ریزموجودات خاک را به یک بافت زنده تبدیل کرده و رشد بهتر گیاهان و درختان با کمک فعل و انفعالات این میکرو ارگانیسم ها امکان پذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: جنگل کاری، افزایش فضای سبز، صیانت از چرخه زیستی زمین، جلوگیری از مصرف بی رویه و غیر اصولی گیاهان، مدیریت مراتع و خاک، جلوگیری از مصرف بی رویه آب، اجرای طرح های پژوهشی و دانش بنیان، اجرای طرح های آبخیزداری نوین از مهمترین عوامل در حفظ و نگهداری خاک به شمار می روند.

احمدی با بیان اینکه ۷۵ هزار هکتار آبخیزداری در استان ایلام ایجاد شده است، تاکید کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، مدیریت جنگل، انواع عملیات های مکانیکی و بیومکانیکی، رسوب گیر، سنگی ملاتی و سایر طرح های دیگر در تلاش برای جلوگیری از فرسایش خاک هستیم.

وی ارزش ریالی استحصال آب یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش اقتصادی حلوگیری از خسارت های ناشی از فرسایش خاک را ۳۷۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: خسارت سالانه ناشی از فرسایش خاک کشور ۵۶ میلیارد دلار است.

احمدی افزود: اگر پوشش سبز زمین بیشتر شود، روند راندمان فرسایش خاک کاهش می یابد و روان آب های حاصل از بارش باران به سفره های زیرزمینی هدایت می شوند و با طرح های آبخیزداری و جنگل کاری این اهداف تحقق پذیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز گفت: در راستای حفاظت از خاک با همکاری و راهنمایی کارشناسان منابع طبیعی در زیستگاه مرزی کولگ ۲۰۰ هکتار نهال کاری، یک هزار و ۵۰ مورد چاله کنی برای کاشت نهال به ارزش ۵۹۰ میلیون تومان نهال کاری انجام شده است.

غلامرضا ابدالی یادآور شد: همچنین در عرصه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی استان با اعتبار ۸۵ میلیون تومان مبارزه با گیاه انگلی لورانتوس انجام شده و در منطقه کولک هم در سطح یک هزار هکتار به ارزش ۲۰۴ میلیون تومان عملیات بذر پاشی و کپه کاری صورت گرفته است./م

برچسب ها: منابع طبیعی ، آب ، خاک ، فرسایش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار