تابناک اقتصادی بررسی می کند؛
سرمایه گذاری در بازار ارز بسیار متاثر از تحولات سیاسی می باشد و ریسک بسیار بالایی دارد. با کوچکترین تغییر سیاسی ریزش شدیدی را به خود خواهد دید. نکته ای که بارها توسط رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره شده است.
کد خبر: ۹۱۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 08 November 2020

سرانجام با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، ریزش قیمت دلار که از 29 مهرماه سال جاری آغاز شده بود شدیدتر شد و دوباره این حرف تایید شد که بازار ارز، بازاری پرریسک برای سرمایه گذاری می باشد. موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی در 23 مهرماه سال جاری طی مصاحبه ای به آن اشاره کرده بود.

سقوط نرخ دلار؛ چرا باید ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز را جدی گرفت؟

روند صعودی قیمت دلار از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد. در حالی که بانک مرکزی تلاش خود را برای نگه داشتن قیمت دلار در کانال 16 هزار تومان در آن برهه زمانی انجام داد اما این تلاش ها با موفقیت خاصی همراه نبود.

به گزارش تابناک سمنان دلیل عدم موفقیت کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی هم این بود که در شرایط کرونایی صادرات کالاهای غیرنفتی متوقف شد و علیرغم تلاش بانک مرکزی و نهادهای مختلف، ارزهای صادراتی سال های 97 و 98 تا آخر تیرماه آن گونه که انتظار می رفت، به کشور باز نگشت. از سوی دیگر، واردات به قوت خود باقی ماند و این مسئله موجب بر هم خوردن تراز ارزی کشور شد.

همچنین با ریزش بازار سرمایه و شرایط نامساعدی که در این بازار از 19 مرداد ماه سال جاری پیش آمد، نقدینگی از این بازار خارج شد و بخشی از آن به سمت بازار ارز جهت کسب سود بیشتر روانه گردید. این دومین شوکی بود که به بازار ارز وارد شد.

به علاوه به صورت طبیعی هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، تقاضا برای ارز معمولا جهت تسویه حساب های تجاری و همچنین سفرهای خارجی افزایش می یابد و این عامل نیز خود یک محرک دیگر برای افزایش قیمت ارز بود.

تحریم 18 بانک ایرانی نیز که از سوی آمریکا اعمال شد، محرک دیگری برای افزایش قیمت در بازار ارز بود.

همچنین در این شرایط، در مورخه 20 مهر 1399 شایعه ای مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی منتشر شد که این شایعه بلافاصله با حضور عبدالناصر همتی در جلسه هیات دولت، تکذیب شد اما همین خبر نیز شوک دیگری را به بازار ارز وارد کرد.

به هر حال، شرایط بالا موجب شد تا قیمت دلار با رشدی بیش از 90 درصدی در 5 ماه، مواجه شود.

با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا شرایط در بازار ارز کمی متفاوت تر از گذشته دنبال شد. بانک مرکزی تلاش کرد تا قیمت دلار را تا حد امکان مهار کند و تا حدودی با بازگرداندن قیمت دلار به زیر 30 هزار تومان در این امر موفق عمل کرد. در 29 مهر ماه سال جاری بود که قیمت دلار به زیر کانال 30 هزار تومان سقوط کرد و به کانال 27 هزار تومان وارد شد.

در روز سه شنبه هفته گذشته انتخابات آمریکا به پایان رسید و شمارش آرا آغاز شد. در ابتدا در روز چهارشنبه مورخه 14 آبان ماه 99 خبرهایی مبنی بر پیشتازی ترامپ نامزد جمهوری خواه منتشر شد و قیمت دلار رو به افزایش نهاد و به 28 هزار و 927 تومان رسید اما با گذشت زمان و پیش افتادن جو بایدن نامزد دموکرات، دوباره بازار ارز با روند کاهشی مواجه شد و این روند کاهشی تا به امروز ادامه داشت. طبق آخرین اخبار منتشر شده، قیمت دلار در بازار  ارز، 22 هزار و 886 تومان اعلام شده است. رقمی که نسبت به قله 32000 تومانی مهرماه، حدود ده هزار تومان کاهش دارد.

این اُفت قیمت دلار یک بار دیگر ثابت کرد که سرمایه گذاری بر روی این ارز خارجی کار اشتباهی است. سرمایه گذاری که بسیار متاثر از تحولات سیاسی می باشد و ریسک بسیار بالایی دارد. با کوچکترین تغییر سیاسی ریزش شدیدی را به خود خواهد دید. نکته ای که بارها توسط رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره شده است.

در مورخه 23 مهر ماه سال جاری بود که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی مصاحبه ای اعلام کرد: همیشه می گویم این بازار، پرریسک ترین بازار است اما مردم هر چه خودشان تشخیص دادند انجام دهند. فقط می توانم بگویم ریسکش خیلی بالا است و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار بیافتد.

به هر صورت هر چند رئیس کل بانک مرکزی تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در بازار ارز را به خود مردم سپرده است اما به نظر می رسد که مردم عادی که دانشی در مورد دلایل افزایش و کاهش قیمت دلار و ارز ندارند، بهتر است پول ها و سرمایه خود را وارد این بازار نکنند چرا که در نهایت بازنده اصلی آن ها خواهند بود و تنها جیب یک عده دلال از این نوسانات پر خواهد شد.

نکته دیگری که این روزها و با کاهش قیمت دلار شاهد آن هستیم این است که دلالان حاضر در بازارها به خصوص بازار ارز در برابر کاهش قیمت از خود مقاومت نشان می دهند و به هر شیوه ای می خواهند از این سقوط جلوگیری کنند. این موضوع به وضوح در کانال های غیررسمی اعلام قیمت دلار مشاهده می شود و این وظیفه نهادهای نظارتی است که در این گونه مواقع وارد میدان شوند و با این دلالان که همواره نفعشان در ضرر مردم است مقابله و برخورد کنند. دکتر سید حمید حسینی نیز در گفتگویی به این موضوع اشاره داشت و افزود: در این شرایط حساس، نهادهای نظارتی و امنیتی باید مراقب رفتار باندهای مافیایی باشند که با حجم بالای ارزی که دارند به دنبال جلوگیری از کاهش نرخ ارز هستند. بعضی صرافی ها در دبی و کردستان عراق وقتی می‌بینند قیمت ارز در حال کاهش است، شروع به خرید با نرخ های بالا می‌کنند تا به بازار سیگنال افزایشی بدهند. این باندهای مافیایی با سازوکار دلار فردایی به دنبال ضربه به چرخه اقتصادی کشور هستند. در نتیجه برخورد و چاره اندیشی برای مقابله با این ترفند ضرورت دارد. زیرا این گروه ها به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار