نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: قد و قامت فرهنگ و پیشینه و میراث فرهنگی ملت ایران بسیار بلند است، باید عزتمندانه پیشینه فرهنگ و هنر و تاریخ و میراث بجامانده از گذشتگان خود را به جهانیان معرفی کنیم.
کد خبر: ۹۰۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 05 October 2020

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین،آیت الله عبدالکریم عابدینی در دیدار با آقای خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اظهار کرد: صحبت های شما نشان می‌دهد که دغدغه مندانه به دنبال حل مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی هستید و این دلسوزی و درگیر بودن شما مثل مادری است که به فرزند خود را رسیدگی می‌کند.

وی افزود: زیرساخت‌های گردشگری در استان قزوین به واسطه ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد بسیار نیازمند توجه است و باید زیرساخت‌های جدید شناسایی و احیا شود تا بتواند ظرفیت نگهداری و مطرح کردن و جذب گردشگران را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: استان قزوین در حوزه صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی استانی ویژه است و کمتر استانی در کشور وجود دارد که مثل قزوین شرایط خاصی برای جذب گردشگر جهانی داشته باشد، این یک فرصت بی بدیلی است که متاسفانه به خوبی دیده نشده است.

 

آیت الله عابدینی اضافه کرد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی آفات و فرصت‌هایی وجود دارد، در حوزه گردشگری می‌توان فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی و اهل بیتی را به جهانیان معرفی کرد. اگر همه فعالیت‌های گردشگری انجام شود اما سهمی برای سیدالشهدا قائل نباشیم دچار خسران شده ایم.

وی ابراز کرد: بسترهای گردشگری فرصت مناسبی است تا ما جهانیان را با اهداف و پیام‌های عاشورا آشنا کنیم و تاثیر قیام سیدالشهدا را از آوج تا الموت به تماشا بنشینند، اگر این زیرساخت‌ها از سوی ما فراهم نشود به اهل بیت علیهم السلام جفا کرده ایم.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: باید حوزه گردشگری ما گویای حقایق فرهنگی و دینی باشد، نظام مقدس جمهوری اسلامی مظلوم واقع شده و تمام دنیای کفر درحال فعالیت علیه ایران هستند، بنابراین حوزه گردشگری فضایی است که می‌توان با بهره گیری از آن چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داد.

آیت الله عابدینی یادآور شد: اگر نگاه ما فقط درآمدزایی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی باشد و در معرفی مظلومیت نظام اسلامی کوتاهی کرده باشیم این ظلم بزرگی علیه کشور است، باید سهم جمهوری اسلامی به عنوان فرصت در گردشگری ما دیده شود.

وی تصریح کرد: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید همین که ما امکانات در اختیار شما قرار دادیم باید در اقامه دین بکوشید، اگر در حوزه گردشگری به گونه ای عمل کنیم که ربطی به دین نداشته باشد و معرفی دین در گردشگری قرار نگیرد، به دین ظلم کرده ایم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خود کم بینی داشته‌های میراث فرهنگی را از آفات حوزه گردشگری برشمرد و گفت: امروز در اکثر روستاهای استان بحث بوم گردی راه اندازی شده است، باید متولیان روستاها و این منازل بوم گردی توجیه شوند که با مشاهده گردشکران خارجی فرهنگ و داشته‌های خود را در برابر این افراد کم نبینند.

 

امام جمعه قزوین افزود: قد و قامت فرهنگ و پیشینه و میراث فرهنگی ملت ایران بسیار بلند است، ملتی که وحی و قرآن و پیامبر و امام دارد و پایبند به فرهنگ دینی و اسلامی است. نباید به گونه ای رفتار کنیم که مردم ما کوچک و حقیر دیده شوند بلکه باید عزتمندانه پیشینه فرهنگ و هنر و تاریخ و میراث بجامانده از گذشتگان خود را به جهانیان معرفی کنیم.

آیت الله عابدینی نفوذ فرهنگ اجانب را جزو آفات دیگر حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: گاهی در کنار گردشگری شاهد نفود جاسوسان هستیم که باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد، همچنین رواج بی بند و باری در برخی فضاهای گردشگری در شان فرهنگ ممتاز استان قزوین نیست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: گاهی برخی آسیب‌ها به فرهنگ و تاریخ و آثار میراثی ما بسیار خطرناک است، برای مثال اگر بی بند و باری در کنار برخی آثار تاریخی و گردشگری دیده شود مردم دیندار ما از این حوزه‌ها زده شده و فاصله می‌گیرند و اگر این مردم بافرهنگ سفره خود را از حوزه کاری شما جدا کنند این موضوع خسارت آفرین است.

 

امام جمعه قزوین اعلام کرد: اگر مردم احساس کنند که رابطه خوب و دوسویه ای بین میراث فرهنگی و حوزه‌های گردشگری و آنها وجود دارد اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد، زیرا این هم افزایی‌ها نیاز جامعه تاریخی و فرهنگی قزوین است.

آیت الله عابدینی ابراز کرد: تعدادی میراث کهن فراموش شده در استان قزوین وجود دارد که به واسط غفلت ما درحال مرگ و نابودی است و اگر امروز به فریاد آنها نرسیم بزودی به کلی از بین خواهند رفت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان گفت: درختان کهن در گذشته‌های نه چندان دور در مناطق مختلف بسیار زیاد بودند، اما بسیاری از این درختان به غارت رفته اند، این درختان کهن می‌توانستند بستر بسیار خوبی برای جذب گردشگر در جهان باشند.

 

.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار