کد خبر: ۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸ 01 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نیوز، برخی از صاحب ‌نظران سودآوری بالا از قاچاق کالا و ارز را ناشی از تفاوت قیمت در بازارهای داخلی و کشورهای همجوار می‌ دانند و معتقدند دلیل گرایش برخی از افراد به قاچاق هم همین سودآوری است که آنها را بدون توجه به جرائم و مجازات ‌های سنگین به سمت جابجایی و خرید و فروش انواع کالاهای قاچاق نظیر مواد نفتی، غذایی، نان، آرد، گندم، چوب، مواد مخدر پرندگان و حتی حیوانات و جانوران وحشی می ‌کشاند.

قاچاق کالا موجب رکود بازار تولیدات داخلی، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و روند رو به رشد بیکاری می ‌شود.

براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت کشور و اعلام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشورمان سالیانه با حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق روبرو است و حدود ۱۸ میلیارد دلار از این میزان کالا و ارز ورودی و ۸ میلیارد دلار کالا و ارز خروج است.

نکته حائز اهمیت در این مطلب این است که رقم مذکور حدود نیمی از ارزش کالاهایی است که به طور متوسط به صورت رسمی وارد کشور می شود و کمی کمتر از بودجه عمرانی کشور است اما این میزان با وجود اعمال سیاست‌ها و تدوین برنامه های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز رو به گسترش است.

برخی اقتصاددانان، نرخ بالای تورم و بیکاری را از مهمترین عوامل اصلی رشد قاچاق در کشور می دانند، آنها ممنوعیت ورود قانونی بسیاری از کالاها به کشور را عامل مهم دیگر ذکر می کنند تاکید دارند حجم زیادی از این کالاها را محصولاتی تشکیل می دهد که نمی توان آنها را در ایران تولید یا خریداری کرد

فرماندار ارومیه نیز معتقد است: باید اقدامات لازم در راستای رفع معضل قاچاق که گریبان‌گیر جامعه بوده گام‌های لازم برداشته شود.

حسن خانی تصریح می کند: مصوباتی در راستای مبارزه با پدیده قاچاق وجود دارد ولی بدون حضور مردم مبارزه با معضل قاچاق چندان کارساز نیست که باید در این راستا از نقطه نظرات مردم که با این پدیده مواجه بوده بهره‌گیری شود.

وی می افزاید: باید مشکلات پیش‌رو در شهرستان ارومیه در رابطه با پدیده قاچاق شناسایی و برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای رفع آن انجام شود و این موضوع باید توسط کارشناسان و صاحب نظران مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته فرماندار ارومیه مجموعه مردم و ارکان حاکمیت اعم از دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی باید تدابیری اندیشیده شود که در راستای کاهش قاچاق گام‌های اساسی برداشته شود

در همین زمینه سرهنگ رسول النقی پور رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز می گوید: ارزش ریالی کالاهای قاچاق نیز 490 درصد افزایش یافته است که نشان از قیمت های بالا کالاهای قاچاق دارد.

به گفته وی 43 هزار مترمربع پارچه خارجی، 320 هزار ثوپ البسه و روسری، 219 هزار عدد لوازم آرایشی، یک میلیون و 380 هزار پاکت سیگار خارجی و شش هزار و 215 دستگاه گوشی موبایل امسال از قاچاقچیان در استان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ النقی پور ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده را 12 میلیارد و 700 میلیون ریال ذکر می کند و می افزاید: در این رابطه 37 باند کالای قاچاق در این استان شناسایی و متلاشی شده است.

وی می گوید: 125 فقره انواع جاسازی و 244 فقره انبار دپو شده نیز در سطح استان کشف و 144 نفر در این رابطه نیز دستگیر شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار