از قدیم الایام به یاد داریم ایست بازرسی یا پاسگاه کبیرکوه در حد فاصل شهرستانهای آبدانان و دره شهر به عنوان نماد امنیت و مامنی برای تردد مسافران و مردمان این سامان بود؛ این گردنه صعب العبور با پیچهای تند و مسافتی طولانی هر مسافر و رهگذر نا آشنا به این مسیر را شبانه مجبور به اطراق در اقامتگاهی مطمئن (پاسگاه) آسوده خاطر می کرد.
کد خبر: ۸۹۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 22 August 2020

تابناک ایلام ::از قدیم الایام به یاد داریم ایست بازرسی یا پاسگاه کبیرکوه در حد فاصل شهرستانهای آبدانان و دره شهر به عنوان نماد امنیت و مامنی برای تردد مسافران و مردمان این سامان بود؛ این گردنه صعب العبور با پیچهای تند و مسافتی طولانی هر مسافر و رهگذر نا آشنا به این مسیر را شبانه مجبور به اطراق در اقامتگاهی مطمئن (پاسگاه) آسوده خاطر می کرد.

با اضافه شدن پست امداد نجات جاده ای حلال احمر و نیز اورژانس 115 پکیجی کامل از امنیت، آسایش و رفاه برای مردم، مسافران و رهگذران این منطقه فراهم آورده بود. لکن طی سال گذشته کوچ یکباره این مجموعه و متروکه شدن ساختمانهایی که به یادگار مانده کبیرکوه را بدون محافظ و امداد باقی گذاشته است.

پاسگاه آن به بهانه انتقال به بخش مورموری که در آنجا نیز دایر نگردید حذف، اورژانس 115 نیز در حالی به روستای انجیره انتقال یافت که این دو پست هیچ ارتباطی به هم نداشته و هر کدام چارت سازمانی خود را دارند و همچنین پایگاه امداد نجات که قرار بود فصلی برقرار شود آن نیز به سرنوشت این دو دچار شد.

پاسگاه کبیرکوه:
اصولا ورودی یا خروجی هر شهر و مکانهای استراتیژیک پاسگاههای نظامی یا ایستهای بازرسی به منظور کنترل عبور و مرور و تامین امنیت اجتماعی منطقه و نیز مسیرهای مواصلاتی دایر و برقرار می شوند.

پاسگاه گردنه کبیرکوه در موقعیتی سوق الجیشی از دیرباز تامین کننده امنیت تنها مسیر ورودی شهرستان که منتهی به مرکز استان و استان لرستان می باشد مانع ای مطمئن سد راه سارقان، مجرمان و متخلفان حمل و نقل این مسیر بود.

پایگاه امداد نجات جاده ای
یکی از نیازها و ضروریات مسیرهای صعب العبور و طولانی که معمولا هر 25 کیلومتر یک پست و حتی متناسب با گسترش و افزایش وسایل نقلیه این مسافت کمتر می شود کمپهای امداد نجات جاده ای است که به مصدومان ناشی از تصادفات خدمات و در کاهش مرگ و میر نقش اساسی دارند. به همین خاطر احداث پایگاه امدادی بر بلندای کبیرکوه لازم بنظر می رسید تا علاوه بر انجام نقش ذاتی خود نیروی مطمین جهت کمک به گمشدگان گردشگر این گردنه و همچنین امدادی سهل الوصول برای حادثه دیدگان دامدار منطقه بود.

اورژانس 115
اسکان اورژانس 115 جاده ای در کنار پاسگاه و پایگاه امداد این گردنه ایده جالبی بود چرا که مسیر پرپیچ و خم و صعب العبور کبیرکوه امکان بروز تصادفات و مصدومیتها را دوچندان می کرد این پست علاوه بر پوشش گردنه کبیرکوه از دو طرف نیرویی زاپاس و یدکی برای آمبولانسهای حمل بیماران به مرکز استان بود که در این مسیر دچار حادثه و نقص فنی می شدند./م

وجود این پکیج کامل در کنار هم امنیت روانی و اجتماعی منطقه را تامین و در کاهش خطرات و حوادث جاده ای نقش اساسی ایفا می کردند./م
بهروز مردانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار