رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:ترامپ دوباره از توافق یک ماهه با ایران حرف زد! / روایت شمخانی از یک نمایش تبلیغاتی برای نجات ترامپ / علت رای ممتنع آفریقای جنوبی در قطعنامه ضد ایران و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹ 21 August 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
پاسخ مهدی تاج به ماجرای ویلموتس
 
مهدی تاج در اولین واکنش به ماجرای قرارداد ویلموتس در گفت‌وگویی ویدئویی گفت: مگر عوایدی که ما برای فدراسیون کسب کردیم را به خودمان دادند که حالا میگویند من و هیات رئیسه باید پول ویلموتس را بدهیم؟

حمله تند علیرضا دبیر به رسانه ملی به خاطر ویلموتس

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون فوتبال کشتی در واکنش به اتفاقات مربوط به قرارداد ویلموتس گفت: «اینکه بخواهیم کشتی را با فوتبال مقایسه کنیم اشتباه است ولی در اتفاق ویلموتس صداوسیما هم دخیل است. خیلی تلویزیون را فوتبالی کردید. شبکه ورزش صبح تا شب فوتبال خارجی نشان می‌دهد. شما دارید برای مردم ذائقه می سازید. چقدر از تکواندو و .. مسابقه پخش می کنید؟ اصل فوتبال مال انگلیس است، اصل بسکتبال مال آمریکاست، تکواندو برای کره، جودو برای ژاپن، اما کشتی و چوگان مال ماست. چکار برایش کردید؟ داریم آن را از دست می‌دهیم. ما اگر بخواهیم همین تعداد کشتی‌گیر را حفظ کنیم به 60 تا 70 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.» او درباره حضور پرسپولیس و استقلال در لیگ کشتی گفت: «من سرخابی هستم. آقای سعادتمند لطف کرد و به فدراسیون آمد. امثال پرسپولیس، پیکان، سایپا و تراکتور هم باید بیایند. اینها باشگاه فرهنگی ورزشی هستند. یکی از تیم‌ها انصراف داد و من گفتم کشتی گیران آن را به استقلال بدهید.»

عزاداری در مساجد تهران ممنوع شد

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، باتوجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری عزاداری در مساجد به دلیل مسقف بودن ممنوع است. در این اطلاعیه آمده است:
محضر مبارک ائمه محترم جماعات استان تهران (دامت افاضاتهم)
سلام علیکم و رحمة‌اللّه
با احترام، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، به استحضار می‌رسانیم، پس از تغییر رویکرد ستاد ملی کرونا در خصوص نحوه عزاداری ماه محرم، طی جلسه مشترک، مباحث و نقطه نظرات جدی مرکز رسیدگی به امور مساجد و دیگر مراکز تبلیغی با مسئولین مربوطه مطرح شد. لیکن به دلیل شدت شیوع ویروس در استان تهران، مسئولان مربوطه بر نظر جدید خود تاکید داشتند. لذا علی‌رغم وجود انتقاد به نحوه اعلام این نظر جدید، با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در پیروی از دستورات ستاد، انتظار می‌رود ائمه محترم جماعات، کارگزاران و فعالان مسجدی، در ایام ماه محرم، از برگزاری هرگونه برنامه عزاداری، حتی در زمان کوتاه، در فضای مسقف، خودداری کرده و صرفاً به اقامه نماز جماعت، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اکتفا فرمایند. همچنین این مرکز در اطلاعیه دومی خطاب به ائمه جماعت استان تهران آورده است: برگزاری مراسم عزاداری در مساجدی که امکان بهره‌برداری از فضاهای باز و غیرمسقف را دارند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بلامانع و مورد تاکید است. لذا انتظار می‌رود ائمه محترم جماعات با روشنگری و بصیرت افزایی، ضمن ایفای نقش امامتی در محله، ایجاد فضای مشورت و هم افزایی با جوانان و هیئات حسینی و بسیج عموم مردم، مراسم عزاداری ماه محرم را با رعایت دستورالعمل‌ها و در فضایی منطبق بر موازین بهداشتی، برگزار فرمایند.

آتش نشانی: موردی از انفجار یا آتش سوزی در فرودگاه مهرآباد اعلام نشده

خبرگزاری العربیه مدعی شده است که در فرودگاه مهرآباد تهران انفجاری رخ داده است و حتی فیلم مربوط به این انفجار نیز در فضای مجازی منتشر شده است . اهالی منطقه مهرآباد از وقوع انفجار اظهار بی اطلاعی کردند . سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران گفت: موردی از انفجار یا آتش سوزی در محوطه فرودگاه مهرآباد به سازمان آتش نشانی تهران اعلام نشده است . وی تاکید داشت : فرودگاه مهرآباد آتش نشانی مخصوص خود را دارد ولی اگر مورد انفجار یا آتش سوزی بزرگی رخ داده باشد به حتم آتش نشانی تهران را خبر خواهند کرد و کمک خواهند گرفت که چنین موردی اعلام نشده است . یکی از پرسنا فرودگاه نیز به رکنا گفت: ما موضوع انفجار را شنیده ایم اما خودمان که در فرودگاه مهرآباد هستیم هیچ صدا یا علایمی از انفجار یا آژیر آمبولانس و ماشین اتش نشانی را نشنیده ایم و تصور می کنم دروغ بوده باشد./ منبع: رکنا
 
واکنش حدادعادل به عذرخواهی کردن فتاح

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عذرخواهی پرویز فتاح از وی واکنش نشان داد.غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عذرخواهی فتاح از وی گفت: آقای فتاح مطالبی را گفت تا حواشی اخیر تمام شود.
وی افزود: من هم صحبتی نمی‌کنم و امیدوارم حواس مردم با توجه به شروع محرم بیشتر به اصل انقلاب و امام حسین «ع» باشد.حداد عادل تاکید کرد: بهتر است من هم مطلبی نگویم و حاشیه سازی‌ها به پایان برسد.
 
واکنش بعیدی‌نژاد به تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها

سفیر کشورمان در انگلیس نوشت: تمامی کشور‌های عضو برجام و اتحادیه اروپا در اقدامی متحد و یکپارچه اعلام کردند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، امکان توسل به سازوکار «اسنپ بک» را ندارد.حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام روز گذشته آمریکا در استفاده از «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، نوشت: به‌دنبال اقدام یکجانبه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران، تمامی کشور‌های عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا، امشب به‌طور جداگانه ودر اقدامی متحد و یکپارچه اعلام کردند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، امکان توسل به سازوکار «اسنپ بک» را ندارد.گفتنی است، روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با سفر به نیویورک و دیدار با سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد. اقداماتی که با مخالفت صریح کشور‌های باقی مانده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا شد.
 
رئیس خانه احزاب کرونا گرفت

تست کرونای سیّد شهاب الدین صدر رئیس خانه احزاب ایران مثبت شد. حال عمومی رئیس خانه احزاب ایران رو به بهبود است و او هم اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برد.
 
درخواست یک حقوقدان از خبرنگاران خارجی

رضا نصری کارشناس حقوق بین الملل در توئیتی از خبرنگاران خارجی خواست تا از کلمات مناسب در گزارش های خود استفاده کنند.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا نصری در توئیتی نوشت: لطفاً از استفاده از اصطلاح گمراه‌کننده «Snapback» (ماشه) - که نه در برجام و نه در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده - خودداری کنید. همانطور که جواد ظریف توضیح داده است - و در عمل نیز آشکار شد - اصطلاح «اسنپ‌بک» یک اصطلاح برساخته آمریکایی است که می‌خواهد اینطور القا کند که فرایند بازگرداندن ترحیم‌های شورای امنیت سازمان ملل یک فرایند «سریع و خودکار» است که نیازمند طی کردن مراحل تعریف‌شده در برجام نیست.
 
علت رای ممتنع آفریقای جنوبی در قطعنامه ضد ایران

وزارت امورخارجه آفریقای جنوبی، تاکید کرد: از نظر ما برجام سهم مهمی در کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران داشته و برای ارتقاء صلح، ثبات و عادی سازی روابط جنبه حیاتی دارد.به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آفریقای جنوبی در توضیح رای (ممتنع) به قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد: آفریقای جنوبی، برجام را یکی از مهمترین دستاورد‌های دیپلماتیک در عرصه عدم اشاعه هسته‌ای از زمان امضای معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای (CTBT) می‌داند.ما معتقدیم که (برجام) نمونه‌ای از اقدام جمعی در جهت استحکام صلح از طریق تعاون و همکاری بر اساس یک توافق الزام آور می‌باشد و بنا بر این حفاظت از آن و اجرای آن باید اولویت اصلی باشد. همچنین از نظر ما برجام سهم مهمی در کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران داشته و برای ارتقاء صلح، ثبات و عادی سازی روابط جنبه حیاتی دارد.

رای ممتنع آفریقای جنوبی به این قطعنامه، بر اساس اعتقاد و آگاهی از این حقیقت است که طرف‌های برجام و همه اعضای شورا باید به تعهد خود پایبند مانده و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را حفظ و اجرا نمایند. بنا بر این بسیار مهم و ضروری است که به منظور بازگشت اعتماد به این توافقنامه، همه طرف‌ها برجام را به طور کامل اجرا نموده و از هر گونه اقدامی که منجر به تضعیف تمامیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) و برجام شود خودداری کنند. آفریقای جنوبی معتقد است، متنی که توسط ایالات متحده ارائه شده متاسفانه در جهت حفظ این تعهد نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را تضعیف می‌کند.
 
روایت شمخانی از یک نمایش تبلیغاتی برای نجات ترامپ

دبیر شورای عالی امنیت ملی مکانیسم ماشه‬⁩ را تنها نمایشی تبلیغاتی برای نجات ترامپ خواند و گفت که این مکانیسم خاصیت دیگری ندارد.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در واکنش به اعلام تصمیم آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیترش نوشت: «آمریکا می داند که قادر به بازگرداندن تحریم های سازمان‌ ملل و تحریم‌های تسلیحاتی ⁧‫ایران‬⁩ نیست.»وی افزود: «⁧‫مکانیسم ماشه‬⁩ تنها نمایشی تبلیغاتی برای نجات ترامپ است و خاصیت دیگری ندارد.»شمخانی تصریح کرد: «جنگ طلبان کاخ سفید برای کاهش تنفر مردم آمریکا از ترامپ در اندیشه راه دیگری باشند.»دبیر شورای عالی امنیت ملی در این توئیت از هشتگ ⁧‫مقاومت فعال‬⁩ استفاده کرده است.
 
کنایه ریچارد نفیو به دولت آمریکا در موضوع ایران

ریچارد نفیو، مقام سابق آمریکایی در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل که عدم حمایت کشور‌های اروپایی از تصمیم آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را ناامیدکننده توصیف کرده بود واکنش نشان داد. به گزارش انتخاب، وی در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نوشت: «اگر شما از آن‌ها ناامیدید باورتان نخواهد شد اگر بفهمید آن‌ها نسبت به شما چه احساسی دارند.» پیشتر، «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه با روزنامه «زوددویچه تسایتونگ»، به شدت از عدم همراهی و حمایت متحدان اروپایی آمریکا با مواضع این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گله کرد و گفت: «این خیلی ناامیدکننده است».
 
ترامپ دوباره از توافق یک ماهه با ایران حرف زد!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر گفته چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد ظرف ۱ ماه با ایران توافق خواهد کرد.ترامپ گفت: «بعد از اینکه من در انتخابات پیروز شوم، ایران اگر ظرف یک هفته با من توافق نکند، ظرف یک ماه توافق خواهد کرد.»«دونالد ترامپ» چند هفته پیش هم در جلسه‌ای وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر ظرف ۴ هفته با ایران به توافق خواهد رسید.رسانه‌های صهیونیستی از جمله «اسرائیل‌هیوم» گزارش داده‌اند ترامپ در ویدئویی در جلسه‌ای برای جمع‌اوری حمایت مالی این مسئله را مطرح کرده است.
 
پمپئو عصبانی شد

وزیر خارجه آمریکا که روز پنجشنبه سازوکار حل اختلاف برجام را در سازمان ملل کلید زد، در سخنانی از کشورهای اروپایی به‌خاطر عدم همراهی این کشورها با واشنگتن در اجرای مکانیسم ماشه انتقاد کرد.«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با انتقاد شدید از انگلیس به دلیل همراهی نکردن با واشنگتن در تمدید تحریم‌ها علیه ایران، مدعی شد که لندن طرف ایران را گرفته است.به گزارش نشریه دیلی میل، در حالی که پامپئو از سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به دلیل عدم حمایت از قعطنامه واشنگتن در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران عصبانی است، شب گذشته وی به طور رسمی درخواست خود برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را تحت سازوکار ماشه تحویل سازمان ملل داد. این در حالی است که متحدان آمریکا اعلام کرده‌اند که این اقدام غیرقانونی بوده و محکوم به شکست است.پامپئو مدعی است آمریکا با وجود آنکه از برجام خارج شده اما این حق قانونی را دارد که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگرداند.پامپئو در سازمان ملل به متحدان آمریکا حمله کرده و آنها را متهم کرد که به صورت خصوصی [درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران] با آمریکا موافق هستند اما این شجاعت را ندارند که آن را به صورت آشکار بگویند و هیچ جایگزینی نیز پیشنهاد نمی‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :