آمریکا همواره سعی در منزوی کردن ایران دارد، غافل از آن که چهره خودش روز به روز به افول نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 20 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: فاطمه زهرا نصراللهی، در طول سال‌های اخیر چه در دوران باراک اوباما رئیس جمهور سابق واشنگتن و چه در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور، آمریکا تمام تلاش دیپلماتیک، تهدید‌های نظامی و تحریم‌های اقتصادی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت و سعی کرد به نوعی کشورمان را به انزوا بکشاند.

ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم و فشار‌های ظالمانه‌ای که بر جمهوری اسلامی آورد، در صدد این بود که ایران را مطیع و دست نشانده خود کند، اما در پیشبرد این هدف همواره با شکست مواجه شده است؛ به طوری که اکنون در تلاش است هر طور که شده جمهوری اسلامی ایران را در نگاه جهان خراب کند، چراکه کارشناسان معتقدند ایران به الگویی برای کشور‌های دیگر تبدیل شده است که همین موضوع موجبات نگرانی آمریکا را فراهم می‌کند.

همواره شاهد بودیم که هرچه آمریکا بر کشورمان فشار آورد در مقابل ایران هم به رفتار منطقی و عاقلانه خود ادامه داد و سعی کرد که در مواجه با جامعه جهانی برخوردی در شان داشته باشد، البته با شفافیتی که کشور در حوزه فعالیت هسته‌ای از خود نشان داد، توانست احترام و اطمینان جامعه جهانی را به سمت خود جلب کند، هرچند به اعتقاد کارشناسان سازمان‌های بین المللی مانند دادگاه لاهه، آژانس بین المللی انرژی هسته ای، شورای امنیت تحت فشار و نفوذ آمریکا قرار دارند، اما تعامل ایران نتیجه داد.

توقیف دارایی ایران؛ شکست تلخ آمریکا در لاهه

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که برخورد همراه با شفافیت ایران در نظام بین المللی در موارد زیادی به ثمر نشسته است، به عنوان مثال در آخرین سال حاکمیت باراک اوباما در آمریکا (سال ۲۰۱۶) دادگاه لاهه نسبت به بلوکه اموال  ایران در ایالات متحده واکنش نشان داد و در نهایت رای به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر کرد و این یک پیروزی دیپلماتیک برای کشور ما تلقی می‌شود، چراکه از آن زمان بود که دادگاه لاهه واشنگتن مجبور کرد که پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

تبدیل دیپلماسی ایران به الگوی جهانی؛ ترس آمریکا ///

۴ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران علیه توقیف دو میلیارد دلار دارایی‌های خود در آمریکا به دادگاه لاهه شکایت کرد، این شکایت پس از آن انجام شد که دادگاه‌های آمریکا مدعی شدند، ایران در بمب‌گذاری‌های سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۶ با صد‌ها کشته نظامی آمریکایی و فرانسوی دست داشته و باید به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند که در نهایت واشنگتن با شکست مواجه شد.

واشنگتن این بار تنها با حمایت یک کشور میکروسکوپی در برابر ایران/ افول آمریکا؛ هر روز بیشتر از دیروز

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، با اشاره به شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و عدم رای دادن کشور‌های عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این زمینه، گفت که آمریکایی‌ها با توهم قَدَر قُدرتی خود در این عرصه وارد شدند، ولی اشتباه کردند؛ چراکه دوران قَدَر قُدرتی آمریکا تمام شده است و آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شده است، البته این چیز جدیدی نیست.

او در این مصاحبه همچنین با اشاره به شکست قطعنامه آمریکا در تمدید قطعنامه تسلیحاتی ایران، گفت که در تاریخ ۷۵ ساله شورای امنیت بی‌سابقه است که آمریکا خود یک قطعنامه‌ای را به این شورا بیاورد و به غیر از خودش فقط یک کشور به آن رای مثبت دهد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه آمریکا برای تحقق این اقدامش از یک‌سال قبل برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کرده بود، گفت که در همین چارچوب وزیر امور خارجه آمریکا و برایان هوک که تا یک هفته قبل مسئول موضوع ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، ولی به علت ناتوانی در پیشبرد امور، فرد دیگری جانشین او شد، در ایام شیوع ویروس کرونا سفر‌های زیادی را به کشور‌ها از جمله منطقه کردند تا بگویند تنها نیستند، در جریان این سفر‌ها سه کشور همسایه ما نامه‌ای نوشتند و از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت کردند.

او همچنین گفت که پس از آن دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس را وادار کردند که در این زمینه نامه بنویسد، آقای پمپئو از این نامه استفاده کرد که بگوید کشور‌های همسایه ایران خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند، ولی بعدا مشخص شد که این نامه موضع همه کشور‌های حاشیه خلیج فارس نبوده است، یکی از این کشور‌ها به‌صورت رسمی در این زمینه اعلام موضع کرد و برخی نیز به صورت خصوصی به ما این موضوع را گفتند. آمریکایی‌ها با توهم قَدَر قُدرتی در این زمینه جلو آمدند و سپس مجبور شدند که قطعنامه ۳۵بندی را به قطعنامه چهاربندی تبدیل کنند، البته قطعنامه موزیانه‌ای بود و تا آخر نتوانستند حمایت‌های لازم را کسب کند.

تبدیل دیپلماسی ایران به الگوی جهانی؛ ترس آمریکا ///

 

ظریف با بیان اینکه این اتفاق نشان می‌دهد که دوران قَدَر قُدرتی آمریکا تمام شده است و آمریکایی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، گفت که ان‌شاءالله در مراحل بعدی نیز دچار این اشتباه خواهند شد و ضرر می‌کنند.

هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل هم در این باره می‌گوید که رای منفی  شورای امنیت به طرح واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از بزرگترین شکست ایالات متحده آمریکا در طول سال‌های گذشته بود، لذا با اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و برایان هوک نماینده وزارت خارجه در پرونده ایران تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا لابی گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهند، اما در نهایت هنگام رای گیری واشنگتن با بزرگترین شکست خود مواجه شد.

او همچنین می‌گوید که تنها یک کشور میکروسکوپی و کوچک مانند دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت داد و سایر اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت رای منفی دادند، این موضوع نشان از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و انزوای ایالات متحده آمریکا در سطح جهان و حتی در میان دوستان اروپایی اش دارد.

ابوالفضل ظهره وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که واقعیتی که اکنون جامعه بین الملل با آن مواجه است، مسئله افول قدرت نرم آمریکا و موقعیت یک جانبه گرایی است که واشنگتن تحت عنوان رهبری جهان از آن یاد می‌کند، همین موضوع سبب شده است که اعتماد شرکای غربی و اروپایی واشنگتن به این کشور کاهش پیدا کند.

او افزود همچنین میگوید که اکنون در حال گذار از موقعیت یک جانبه گرایی به شرایط جدید در محیط و روابط بین الملل هستیم که این موقعیت اکنون با ابهام و دورنمای عدم قطعیت مواجه است.

تبدیل دیپلماسی ایران به الگوی جهانی؛ ترس آمریکا ///

مکانیسم ماشه؛ شکست دیگری در راه آمریکاست!

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  با اشاره به رای ممتنع کشور‌های اروپایی عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و برخی از تحلیل‌های منتشر شده در مورد این موضوع، تاکید می‌کند که  اتفاقی که افتاده است را نباید دست‌کم بگیریم، کار مهمی شده است، البته ممکن است اروپایی‌ها نظرات دیگری داشته باشند، چراکه می‌دانیم آنها تلاش می‌کردند که راه میانه‌ای پیدا کنند. ولی واقعیت این است که معدود باری است که اروپا همراه با آمریکا به قطعنامه‌ای رای مثبت نداده است.

ظریف همچنین گفت که تعدادی از دوستان در داخل کشور چندین‌بار برجام را تشییع‌جنازه کردند و صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح کردند، ولی همین جنازه‌ی برجام آمریکا را شکست داد، به‌خاطر این‌که واقعیتی به نام برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد.

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل گفت که قرار بود ترامپ از طریق تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ یک برگ برنده انتخاباتی داشته باشد، اما این برگ برنده هم از دست وی خارج شد، ضمن اینکه شورای همکاری خلیج فارس برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس که درخواست التماس آمیزی از شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران درخواست کرده بودند رسوا شدند و حتی در میان جهان اسلام و جهان عرب هم به علت این درخواست غیر منطقی مورد نفرت قرار گرفتند و شکست خوردند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شکست آمریکا در برابر ایران نشان می‌دهد که کشور ما دارای حضوری فعال در عرصه‌های بین المللی است، گفت که جمهوری اسلامی ایران دوستان بسیار زیادی دارد که همین مسئله موجب سقوط احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری واشنگتن می‌شود.

ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است که  اکنون مهم‌ترین مسئله برای شرکای آمریکا در شورای امنیت این است که نقش و جایگاه خود را در شورای امنیت حفظ کند، آنها نمی‌خواهند در رفتار غیر حقوقی و غیر منطقی واشنگتن از جمله در استفاده از مکانیسم ماشه نقش داشته باشند، چراکه امروز مهم‌تر از ملاحظات آمریکا برای اتحادیه اروپا، مسئله حفظ نقش و جایگاه شورای امنیت است که در مقطع فعلی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

تبدیل دیپلماسی ایران به الگوی جهانی؛ ترس آمریکا ///

او همچنین می‌گوید که اگر آمریکا بتواند چالشی را که در محیط بین الملل ایجاد کرد را در صحنه شورای امنیت به وجود بیاورد، موقعیت و شرایط بین الملل با یک شرایط به هم ریخته غیر قابل تصوری توام خواهد شد، بنابراین غربی‌ها از این منظر به آن نگاه می‌کنند و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا هم در حال افزایش است.

ظهره وند در ادامه گفت که ترامپ و دوستان  وی در تلاش هستند که مکانیسم ماشه را در ۲۲۳۱ راه اندازی کنند، اما این موضوع سبب می‌شود که ضربه دیگری را تجربه کنند که قطعا موقعیت ترامپ را در صحنه انتخابات آمریکا بیش از پیش تضعیف می‌شود، لذا به نظر من ترامپ بعد از این شکست صحنه انتخاباتی را هم به رقیب خود واگذار می‌کند.

دیپلماسی ایران؛ الگویی در جهان

کارشناسان معتقدند که دیپلماسی ایران در حال تبدیل به یک الگو در جهان است، لذا ایران نه تنها در حوزه دیپلماسی بلکه در همه حوزه‌ها به یک کشور مقاوم و شکست ناپذیر تبدیل شده، تحریم‌های ظالمانه‌ای که در طول ۴ دهه از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است در طول تاریخ بی سابقه بود و تاکنون هیچ کشوری در جهان مانند ایران تحت این چنین تحریم‌هایی قرار نداشت.

ایران با سیاست‌های خاص خود توانست در برابر تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه آمریکا ایستادگی کند، حساسیت‌هایی که واشنگتن روی ایران دارد در مقابل سایر کشور‌ها مانند چین، روسیه و کره شمالی ندارد به همین دلیل ایران به یک الگویی برای ملت‌های آزاده جهان در تمام حوزه‌ها تبدیل شده و این همان چیزی است که آمریکا از آن وحشت دارد. اکنون ایران مورد احترام ملت‌های آزاده جهان قرار گرفته و این مقاومتی که کشور ما در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی از خود نشان داده، ثابت کرده که ایران کشوری است که به یک الگوی جهانی برای ملت‌های دنیا تبدیل شده و آمریکا در مقابل منزوی شده است.

کارشناسان همچنین می‌گویند که همه ابزار‌های فشاری که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده با شکست مواجه شد و این کشور جایگاه خود را در سطح بین المللی از دست داده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار