نخستین همایش ملی توسعه پایدار فضای سبز در تبریز آغاز بکار کرد
نخستین همایش ملی توسعه پایدار فضای سبز دیروز- امروز – فردا با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهری صبح امروز در تبریز آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۸۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 02 September 2015
به گزارش تابناک تبریز این همایش با حضور محمدصادق پورمهدی معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، آبدار قائم مقام شهردار تبریز، محمدحسین حسن زاده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز و جمعی از اساتید دانشگاهی سراسر کشور در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شد.

طی سه روز برپایی این همایش حدود 30 مقاله به طور مستقیم توسط اساتید و کارشناسان حوزه فضای سبز سراسر کشور ارائه و تعدادی دیگر از مقالات ارسال شده به این همایش نیز به صورت پوستر ارائه می شود.

200 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

مدیریت تنش های محیطی (شامل تنش های خشکی، گرما، سرما، شوری و...)، آلاینده ها، سلامت جامعه و فضای سبز شهری، بهینه سازی مصرف آب در فضای سبز شهری ضرورت است نه نیاز، گیاهان، کودک و هوای پاک، روش های نوین نگهداری فضای سبز، استاندارهای فضای سبز، مدیریت فضای سبز، معماری منظر و طراحی فضاهای ویژه، نقش تحقیق و پژوهش در توسعه فضای سبز پایدار، جایگاه فضای سبز در توسعه شهری، قوانین فرا دستی حمایت از فضای سبز (اراضی و آب )، مدیریت مشارکتی شهروندان در فضای سبز محورهای برپایی این همایش را تشکیل می دهند.

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

اضافه شدن 400 هزار هکتار به فضای سبز تبریز در سال گذشته

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه احداث 20 پارک دو منظوره در برنامه کاری مدیران شهری تبریز قراردارد، گفت: این پارکها می توانند در مواقع بحران و لزوم کاربری داشته باشند تا مانند زلزله ورزقان شهروندان از رفوژهای میانی خیابانها برای اسکان استفاده نکنند.

محمدصادق پورمهدی صبح امروز در آیین افتتاح نخستین همایش ملی توسعه پایدار فضای سبز دیروز-امروز- فردا با بیان اینکه یکی از راهکارهای توسعه فضای سبز، توسعه پارکهای محله ای است، اظهار داشت: باید پارکهای محله ای با متراژ های اندک و حتی 500 متری را افزایش دهیم و فقط به دنبال احداث پارکهای چند هزار متری نباشیم.

وی افزود: در طرح های جامع، هادی، بهسازی و...کاربری هایی به عنوان بهداشتی، مذهبی، فضای سبز و...تعیین می شود ولی وقتی اتفاق می افتد با آن نقشه اولیه تفاوت زیادی دارد.

پورمهدی با بیان اینکه عده ای تلاش می کنند فضای سبز را به منافع تبدیل کنند، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از طرح های کشور شامل این تغییرات و منفعت طلبی می شود و ما در این حوزه موفق نبوده ایم ؛ دوستان دانشگاهی باید کمک کنند تا مشخص شود علت این عدم موفقیت چه بوده است.

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سال گذشته 400 هزار هکتار به فضای سبز تبریز افزوده شده است، گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز درون شهری تبریز هشت و نیم متر و سرانه فضای سبز برون شهری ما 10 متر در اطراف تبریز است.

وی با بیان اینکه در زندگی ماشینی امروز نیاز به احداث فضاهایی است که در محیط زیست ما تاثیر مثبتی بگذارد، یادآور شد: تشکر می کنم از همکاری که بین دانشگاه تبریز و سازمان پارکها اتفاق افتاده است چرا که قطعا پشتوانه علمی می تواند به توسعه و نگهداری مدرن و با تفکر فضای سبز منجر شود.

پورمهدی ادامه داد: از بالا که به شهر تبریز نگاه کنیم شهر خشک است و این نشان می دهد ما راه را رفته ایم ولی جانمایی ها راخوب انجام نداده ایم که برای این موضوع باید در کنار افزایش متراژ، توسعه متوازن را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دولت های قبلی گفتند 300 هزار هکتار تغییر کاربری فضای سبز اتفاق افتاده است، گفت: برنامه ما این است که تغییر کاربری فضای سبز اتفاق نیافتد و این هم نیاز به اعتبار و تملک دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با افزایش احداث باغات در اطراف تبریز هم اشاره کرده و افزود: روزگاری به تبریز شهر باغات می گفتند ولی امروز باغات از بین رفته اند ولی اطراف تبریز باغات زیادی افزوده شده است.

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین ادامه داد: یکی از شهرهای اطراف دریاچه ارومیه که زمانی سه هزار هکتار وسعت داشته الان به 23 هزار هکتار افزایش یافته است . همین نشان می دهد در مدیریت فضای سبز در بخشی با پارادوکس مواجه ایم که با احداث این باغات برون شهری آب مصرف می شود که نتیجه آن تهدیدات محیط زیستی مثل وضعیت امروز دریاچه ارومیه است.

وی با تاکید بر اینکه با شیوه های سنتی نمی توان فضای سبز را حفظ کرده و توسعه داد، اظهار داشت: در بحث های فضای سبز از تکنولوژی های جدید ، گونه های کم مصرف و...باید استفاده کرد.

پورمهدی افزود: از دانشگاهیان تقاضا دارم این ارتباطات را افزایش دهند و کارگروه هایی تشکیل داده تا این نظرات جمع بندی شده و به مدیران و مسئولان انتقال داده شود چرا که در بحث نگهداری فضای سبز در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که اینها را باید دوستان در فضای سبز دقت کنند.

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در آذربایجان شرقی کاشت چمن ممنوع اعلام شده است، گفت: توسعه درختانی که آب کمتری مصرف می کنند در دستور کار است تا حداکثر استفاده را از آب داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار