مدیرعامل شهرک‌های ایلام:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام گفت: پروژه ناحیه پایین دست دهلران در زمینی به وسعت ۴۹ هکتار به شورای برنامه‌ریزی ارسال شده و در مراحل نهایی تصویب است.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 19 July 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛اقبال اسماعیلی اظهار داشت: در این ناحیه اقدامات اولیه و ابتدایی نظیر مکان‌یابی، استعلامات و برنامه‌ریزهای لازم صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماهه دوم سال فاز اجرایی آن به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به نگاه مثبت استاندار و تاکید وی به بحث سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و افزود: با دستور استاندار امسال ۲ مجتمع صنعتی دیگر به مجتمع‌های استان اضافه شد که این مجتمع‌ها شامل مجتمع پایین‌دستی صالح‌آباد شهرستان مهران و مجتمع چنگوله است.

اسماعیلی تنها راه توسعه و اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های استان را صنایع زودبازده برشمرد و گفت: صنایع زودبازده به دلیل نیازمندی کمتر به سرمایه، مکان، منابع اولیه و عدم احتیاج به قطعات خارجی و همچنین مشابه‌سازی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر می‌تواند در کمترین زمان و با کمترین هزینه به حصول نتیجه دلخواه منجر شود.

وی با بیان اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بومی در شهرستان‌های استان هستیم، تاکید کرد: در این صورت در شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته مانند دهلران، مهران، هلیلان و ملکشاهی به دلیل وسعت زیاد و ارزان بودن قیمت زمین‌ها نسبت به مرکز استان و سایر مکان‌ها، نه تنها به سود فراوانی دست می‌یابند بلکه زمینه اشتغال جوانان و توسعه استان را فراهم می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام اظهار داشت: شهرستان مهران و دهلران به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و ظرفیت مرزی از نظر میزان رشد سرمایه‌گذاری کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند اما با این وجود از دایره رشد و توسعه سرمایه‌گذاری استان خارج نشده‌اند.

بسیاری از موانع سرمایه‌گذاری در استان رفع شده است

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به مشابه‌سازی‌های صورت گرفته توسط صنعتگران استانی و تعمیر قطعات در دوره‌های مختلف، همچنین مهندسی معکوس که صورت گرفته بسیاری از موانع سرمایه‌گذاری در استان برطرف شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه زیرساخت‌ها همه امکانات در استان تهیه شده است، افزود: تهیه این امکانات باعث نشده است از رسالت واقعی خود یعنی بروزرسانی تجهیزات، بهسازی آسفالت‌، جداول و دیگر مسائل شهرک‌ها و نواحی صنعتی غافل شویم.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت پراکندگی صنعتی در استان را نمی‌پذیرد، افزود: پراکندگی صنایع در هر استانی برای دولت هزینه‌بر خواهد بود و گرایش دولت بیشتر به سمت متمرکزسازی صنایع جهت صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

وی در خصوص پراکندگی صنعتی در استان یادآور شد: هیات وزیران به وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تاکید کرده است همه نواحی صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مستقر شوند و دولت نیز در این راستا مکلف شده است تمامی امکانات زیرساختی نظیر آب و برق را تا در نواحی صنعتی بصورت رایگان فراهم کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌ها و تامین هزینه‌ها نیز سال گذشته در استان حدود ۷۰ درصد از وظایفی که مجمع به ما واگذار کرده بود، ارائه شده است.

مشوق‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته در نظر گرفته شده است

اسماعیلی تصریح کرد: در راستای رغبت سرمایه‌گذاری در مناطق و شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته نظیر هلیلان، بدره، آبدانان و ملکشاهی تخفیفات بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام اظهار داشت: در بحث توسعه و اشتغال، شهرستان آبدانان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه سرمایه‌گذاری است و همه امکانات اولیه نظیر آب، برق، گاز و اینترنت در این شهرستان وجود دارد.

اسماعیلی گفت: در شهرستان ملکشاهی نیز با توجه به نزدیکی به مرکز استان، از نظر فاکتورهای رشد و توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی گام‌های محکمی برداشته نشده، اما از نظر مقایسه با سایر شهرستان‌های استان در این زمینه بهتر عمل کرده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر دولت در حوزه نفت و گاز در شهرستان مهران اقدامات خوبی اتخاذ کرده است و تلاش ما نیز ادامه فعالیت و حضور خود در خصوص صنایع پایین دستی در این شهرستان است.

اسماعیلی در خصوص ایوان نیز گفت: با توجه به اینکه تعدادی صنایع سنگین در آینده نزدیک در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود برای تامین یکی از زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری از شرکت آب و فاضلاب ۱۶ میلیارد ریال اعتبار جهت تقویت آب هزینه شد.

وی در خصوص صنایع سنگین در شهرستان ایوان اضافه کرد: کارخانه فولاد ایوان یکی از این صنایع سنگین است که تجهیزات آن در حال نصب است و ۷۰۰ نفر بصورت مستقیم در این کارخانه مشغول بکار می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام تاثیرگذاری این کارخانه به تنهایی برای رشد و توسعه شهرستان ایوان کافی است.

اسماعیلی همچنین شهرک‌های صنعتی ایلام، ایوان، شباب و دره‌شهر را چهار شهرک نمونه و برتر در استان اعلام کرد و افزود: این شهرک‌ها از نظر محصولات شیمیایی فلزی و غذایی بیشترین تنوع را دارند که این عوامل نشان‌دهنده این است که استان ایلام نیز می‌تواند در صادرات بین‌المللی با سایر استان‌ها رقابت کند./ع

 

 

 

ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار