مدیرکل میراث فرهنگی ایلام عنوان کرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به وضعیت نامناسب نگهداری از اشیا تاریخی در گنجینه قلعه والی شهر ایلام، بر ضرورت احداث موزه باستان‌شناسی به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی این استان تأکید کرد.
کد خبر: ۸۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷ 01 September 2015

به گزارش تابناک ایلام ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت:
چهار هزار شی تاریخی این استان در وضعیت نامناسبی در گنجینه اشیا تاریخی واقع در زیرزمین قلعه والی بدون تهویه لازم نگهداری می‌شود و امکان تخریب و آسیب دیدن آنها وجود دارد.

وی افزود: قدمت این اشیا تاریخی مربوط به دوران‌های مختلف پیش‌ از تاریخ تا تاریخ معاصر است و از جمله آنها می‌توان به مفرغ، زیورآلات، کاسه، کوزه، خنجر، کتاب، پارچه و قالی اشاره کرد.

شنبه‌زاده بابیان اینکه مکان جدیدی در ساختمان اداره کل میراث فرهنگی برای ساخت گنجینه اشیا تاریخی در نظر گرفته‌شده است، تأکید کرد: 600 میلیون ریال برای تعمیرات و نصب تجهیزات این گنجینه امن هزینه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام بابیان اینکه این گنجینه شامل قفسه‌بندی برای نگهداری اشیای تاریخی و آزمایشگاه است و از حداقل‌های استاندارد لازم از جمله تنظیم دما و رطوبت مناسب برای نگهداری اشیا تاریخی برخوردار است، گفت: نصب رطوبت‌سنج در این گنجینه، 900 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که تأمین آن از عهده میراث فرهنگی بر نمی‌آید.

وی افزود: در صورت وجود مکان مناسب، ساخت گنجینه بر اساس استانداردهای بین‌المللی به‌منظور نگهداری مناسب از اشیا تاریخی و جلوگیری از فرسودگی و تخریب آنها براثر رطوبت و دما، دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

شنبه‌زاده گفت: در زمینهٔ حفاظت فیزیکی از اشیا تاریخی استان هیچ مشکلی وجود ندارد اما حفاظت فنی و شیمیایی آنها نیازمند توجه مسئولان به‌منظور تأمین اعتبارهای لازم است. استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی مربوط به دوران‌های مختلف دارد.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار