کد خبر: ۸۶۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 18 June 2020
 
آیا شاهد موج دوم ابتلا به کرونا در کشورمان هستیم؟ این سوالی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از هموطنان مان را به خود مشغول کرده است؛ سوالی که پیش فرض مطرح شدنش، تمام شدن موج اول کرونا بوده، در حالی که این اتفاق رخ نداده و تداوم تاخت و تاز این ویروس را می‌شود در آمار‌های جهانی نیز دید.
 
 
 
آیا شاهد موج دوم ابتلا به کرونا در کشورمان هستیم؟ این سوالی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از هموطنان مان را به خود مشغول کرده است؛ سوالی که پیش فرض مطرح شدنش، تمام شدن موج اول کرونا بوده، در حالی که این اتفاق رخ نداده و تداوم تاخت و تاز این ویروس را می‌شود در آمار‌های جهانی نیز دید.

عبور مبتلایان به کرونا در جهان از مرز ۸ میلیون تنبه گزارش «تابناک»؛ در حدود هشت روز اخیر، یک میلیون نفر بر شمار مبتلایان به ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید-۱۹ افزوده شده است؛ افزایشی که نشان از افزایش سرعت شیوع این ویروس در جهان دارد؛ ویروسی که ماه هاست همه گیری جهانی آن یا قرار گرفتنش در وضعیت «پاندمی» اعلام شده و به رغم تداوم این وضعیت، برخی تصور می‌کنند کارش تمام شده است!

آن گونه که گزارش‌های منتشر شده از ابتلای قطعی به ویروس کرونا در بیش از ۲۱۳ کشور جهان نشان می‌دهد، دقایقی پیش (ساعت 07:53 به وقت گرینویچ (GMT) ۱۵ ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، معادل ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ خورشیدی، شمار مبتلایان به این ویروس در سراسر کره خاکی از مرز ۸ میلیون تن فراتر رفت.

دقت در آمار‌ها نشان می‌دهد که همچنان آمریکا بالاترین شمار مبتلایان را در سراسر جهان دارد و به رغم التهاباتی که بسیاری از مناطق این کشور را در بر گرفته و احتمالا تاثیر مستقیمی در شیوع ویروس و همچنین شناسایی مبتلایان دارد، آمار مبتلایان در این کشور در حال رشد است تا جایی که بالغ بر ۲ میلیون و ۱۶۲ تن از مبتلایان در جهان، شهروندان این کشور هستند.

البته نسبت جمعیت مبتلایان آمریکایی به مبتلایان در جهان رو به کاهش است تا جایی که یک ماه و نیم پیش، یک سوم مبتلایان قطعی به کرونا در جهان آمریکایی بودند و حالا حدود یک چهارم این کسر به شهروندان این کشور تعلق دارد؛ تغییری که یکی از دلایل وقوع آن، افزون بر التهابات در این کشور و اختلال در بیماریابی، رشد چشمگیر مبتلایان به کووید ۱۹ در چند کشور دیگر از جمله برزیل، روسیه و هند است.

اگر جدول ماه‌های گذشته را به یاد داشته باشید، احتمالا قرار گرفتن این کشور‌ها بالاتر از کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا برایتان عجیب خواهد بود؛ کشور‌هایی که حالا جایگاهشان را به امثال برزیل، روسیه و هند داده اند که مستعد شیوع بیشتر ویروس هم هستند.

نکته جالب توجه در این جدول برای ما ایرانیان، قرار گرفتن کشورمان در رتبه دهم جدول است. یک رتبه بالاتر از ترکیه که مدام جایش را با ما عوض می‌کند و دست کم در آمار ابتلا، رقیب سرسختی برای کشورمان محسوب می‌شود؛ هرچند تامل در آمار مبتلایان در روز‌های گذشته، حکایت از شتاب زیاد شیلی دارد که احتمالا به زودی از ایران و ترکیه سبقت خواهد گرفت!

تامل در جدول جان باختگان کووید ۱۹ در جهان هم به نکات جالب توجهی منجر می‌شود؛ نکاتی که بارزترین آن‌ها عبور تعداد جان باختگان از ۴۳۵ هزار تن است که بر اساس آن، نرخ مرگ این بیماری در جهان تا این لحظه حدود ۱۰ درصد (دقیقا ۹.۷ درصد) است؛ جدولی که رتبه نخست آن هم با حدود ۱۱۸ هزار جان باخته در اختیار آمریکاست.

رتبه دوم و سوم مرگ و میر کرونا در اختیار برزیل و بریتانیاست و کشورمان از این حیث جایگاه یازدهم را دارد؛ رتبه‌ای که به رغم افزایش دوباره آمار جان باختگان کرونایی در کشورمان در هفته‌های اخیر، روند نزولی نشان می‌دهد و دلیل آن، سبقت گرفتن کشور‌هایی مانند هند و مکزیک است.

نکته جالب توجه دیگر در آمار‌های رو به رشد جهانی، افزایش خوشایند آمار بهبود یافتگان است که دو روزی است از مرز ۴ میلیون نفر تن گذشته؛ آماری که رتبه نخست آن در اختیار آمریکاست و پشت سرش برزیل و روسیه قرار دارند. در این جدول هم رقابت تنگاتنگی میان ایران و ترکیه برقرار است و در حال حاضر کشورمان رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار