به بهانه بزرگداشت روز قزوین:
شهرداری قزوین در حالی به برگزاری مراسم بزرگداشت روز قزوین اقدام کرده است که خبر بدهی های کلان شهرداری به گوش مردم هم رسیده است این در حالی است که بخش قابل توجهی از برنامه های بزرگداشت روز قزوین به گفته مسئولین شهری بی فایده و بی اثر بوده است.
کد خبر: ۸۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 31 August 2015

به گزارش تابناک از قزوین، روز قزوین چند سالی است که به تقویم مردم شهر قزوین اضافه شده است روزی که همزمان با انتخاب قزوین در دوران صفویه به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. 

در این روز شاه طهماسب صفوری شهر قزوین را به عنوان پایتخت خود برگزید و این شهر نزدیک به 50 سال پایتخت ایران بوده است.

شهر قزوین از گذشته های دورمهد هنر و تمدن کهن ایرانی بوده است، سرزمینی که در هر دوره از از تاریخ ایران اسلامی با سربلندی توانسته است دین خود را به وطن و سرزمین ادا کند و با همه مشکلات و موانع هنرمندان، مشاهیر و دانشمندان فراوانی را به ایران اسلامی تحویل دهد. 

این در حالی است که در قرن حاضر شهر قزوین با کم لطفی مردم ایران و مسئولین کشوری مواجه شد و شهری که می توانست هر ساله مقصد تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی باشد این روزها با برگزاری جشنواره های مختلف سعی در احیائ صنعت گردشگری خود دارد.

با همه این شرایط شهرداری قزوین با انتخاب این روز با عنوان روز قزوین و برگزاری مراسمات مختلف که البته هر کدام در نوع خود بی نظیر و عالی برگزار می شود سعی در احیاء صنعت گردشگری به قزوین دارد.

مسعود نصرتی  شهردار قزوین با تشریح برنامه‌های روز قزوین وبا اشاره به علت نامگذاری روز قزوین در 9 شهریور ماه و اهداف برگزاری این روز، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی شورای اسلامی شهر و شهرداری قزوین، افزایش حس تعلق شهروندان به شهر در راستای افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر می باشد و با توجه به این مهم و تحقق شعار مدیریت متحد شهری، برگزاری برنامه های مختلف در روز قزوین در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی با بیان اینكه 9 شهریور ماه به عنوان روز قزوین نامگذاری شده است، بیان كرد: با توجه به اینکه نقطه اوج یک شهر، پایتخت شدن آن است، 17 ربیع الاول روزی است که قزوین به عنوان پایتخت شیعی در دولت صفوی معرفی شد و با محاسبه و تبدیل تاریخ قمری به شمسی، روز نهم شهریور ماه سالروز پایتخت شدن قزوین در دولت صفوی به عنوان روز قزوین انتخاب شد كه به منظور بزرگداشت این روز به مدت یک هفته برنامه‌های مختلفی در شهر قزوین اجرا خواهد شد.
شهردار قزوین با بیان اینکه جشنواره موسیقی استان از 5 تا 8 شهریور 92 در مرکز تربیت معلم شهید رجائی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد، افزود: همچنین نمایشگاه مجمع جهانی شهر اسلامی از 7 تا 12شهریور92 در سرای تاریخی و فرهنگی سعدالسلنه توسط شهرداری، استانداری و شورای اسلامی شهر قزوین برگزار خواهد شد.
وی همایش پیاده روی خانواده را از دیگر برنامه های جشنواره روز قزوین عنوان و بیان کرد: این همایش در 8 شهریورماه توسط شهرداری قزوین، اداره کل تربیت بدنی و هیات ورزش های همگانی در سینما تابستانی بوستان ملی باراجین برگزار می شود.
نصرتی از برگزاری مجمع جهانی شهر اسلامی در 9 شهریور ماه در شیستان امام علی(ع) مسجدالنبی و سرای تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه خبر داد و گفت: برگزاری این مجمع از مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره است که توسط شهرداری، استانداری، شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه های استان برگزار خواهد شد.
این مقام مسوول افزود: برگزاری نمایشگاه آثار فاخر خوشنویسی در نگارخانه مهر و هفته فرهنگ رضوی در امام زاده حسین(ع) از 9 تا 15 شهریور ماه، برگزاری همایش بزرگداشت جایگاه علمی و عرفانی حضرت آیت اله آقا سید موسی زرآبادی در 12 شهریورماه در شبستان امیرالمومنین و برگزاری جشنواره ادبیات نقاشی رضوی در 16 شهریورماه در امام‌زاده حسین(ع) از برنامه های است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: سومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی و اسباب بازی کودکان دیروز و امروز از 13تا 23 شهریورماه در سرای تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه با پیش‌بینی 100هزار نفر بازدیدکننده توسط استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار خواهد شد.
این مقام مسوول برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های استان قزوین از 13تا 23 شهریورماه توسط اتاق بازرگانی، برگزاری همایش تجلیل از مفاخر و چهره های ماندگار قزوین در 14 شهریورماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) توسط شهرداری ، شورای اسلامی شهر و بنیاد نخبگان، برگزاری کنسرت موسیقی با حضور یکی از خوانندگان سنتی در 14 شهریورماه در آمفی تئاتر تربیت معلم توسط بخش خصوصی و سازمان فرهنگی و ورزشی را از دیگر برنامه های هفته بزرگداشت روز قزوین عنوان کرد.
نصرتی برگزاری مسابقات بین‌المللی و دوچرخه سواری تریال از 15تا 17 شهریورماه در سرای تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه توسط شهرداری قزوین، اداره کل تربیت بدنی و هیات دوچرخه سواری، برگزاری جشنواره آیین‌های سنتی در چهلسنون، جشنواره انگور و جشنواره پسته توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جهاد کشاورزی از دیگر برنامه های این هفته بیان کرد.    
برگزاری این جشنواره ها اگر چه توانسته عده ای از مردم ایران اسلامی را با فرهنگ و تمدن قزوین آشنا کند اما آنچه که از ظاهر ماجرا پیداست تاکنون نتوانسته به میزان اعتباراتی که برای آن هزینه شده است کارایی داشته باشد.

و البته مردم قزوین نیز براین باور هستند که در شرایطی که شهرداری قزوین از بدهی های کلان خود رنج می برد شاید این امکان وجود داشت که برنامه های روز قزوین با اعتبارات کمتری برگزار شود.

حجت الاسلام حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در ایرن باره گفت: به نظر بنده تا کنون برگزاری این جشنواره با بودجه های میلیونی نتوانسته تاثیر گذاری خوبی داشته باشد و واقعا اتفاق قابل توجهی که بتوان آن را حاصل برگزاری این جشنواره دانست نیافتاده است.

این در حالی است که برخی از بی برنامه گی ها در برگزاری این جشنواره سبب شده تا علاوه بر مردم ، مسئولین نیز از عدم اطلاع رسانی درست شاکی باشند.

 فاطمه اشدری نماینده شورای شهر قزوین در خصوص اهمیت تشکیل جلسات کمیسیون فرهنگی اینطور بیان کرد: در جلسات کمیسیون فرهنگی مسئولین ارشد باید برنامه‌های خود را ارائه دهند و باید انتقادات و نظرات و دیدگاه های سایر اعضا را در خصوص اجرای این برنامه‌ها بشنوند و با در نظرگیری دیدگاه ها و برنامه‌های ارائه شده از سوی اعضای کمیسیون به پی ریزی برنامه‌ها بپردازند.
وی افزود: اطلاع‌رسانی در زمان مقرر خود اتفاق نیفتاد و این امر موجب بی‌اطلاعی مسئولین در روزهای پایانی به برگزاری روز قزوین گردیده است و در حال حاضر باید منتظر بمانیم و نظاره گر برنامه‌ها باشیم و در پس برنامه‌ها به این موضوع توجه کنیم که ایا برنامه‌ها براساس اهمیت و نیاز استان و مردم استان در پیرامون برنامه‌های پیشنهادی از سوی مسئولان کمیسون اجرایی می شود یا خیر.
رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر مصوبات شورای شهر قزوین در خصوص اطلاع‌رسانی برنامه‌ها اضافه کرد: من به عنوان نماینده شورای شهر و عضو کمیسیون فرهنگی شهر اطلاعی از برنامه‌های اجرایی ندارم تا انگیزه و شور لازم برای شرکت در این برنامه‌ها را داشته باشم.

عباس علی زاده آقایی 40 ساله است که در مقابل سرای سعدالسلطنه با او آشنامی شوم او می گوید: چرا هیچ اطلاع رسانی ای انجام نشده است اگر قرار بود این برنامه برای مردم قزوین برگزار شود باید سهمی هم برای مردم در نظر گرفته میشد تا ما بتوانیم از برنامه ها مطلع شویم.

اگرچه که به گفته شورای شهر قزوین بخش قابل توجهی از برنامه های روز قزوین با محوریت مردم و برای مردم ساخته شده است اما باید توجه کرد که نگاه مردم از برگزاری این جشنواره به چه مسایلی است و زمانی که قرار است از اعتبارات این مردم و برای این مردم هزینه شود باید با دید جدی تری به نقش مردم نگاه شود.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
واقعا چه ضرورتی داره هزینه میلیاردی این هفته که قطعا پول آن از جیب مردم میرود کوچه های خراب پارک های فرسوده پروژه های نیمه کاره و.... متاسفم برای شهرداری و شورای شهرداری!!!!! عاجزانه از دستگاه قضایی و سازمان بازرسی و اداره اطلاعات میخواهم حواشی موضوع را بررسی نمایند
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
واقعا چه ضرورتی داره هزینه میلیاردی این هفته که قطعا پول آن از جیب مردم میرود کوچه های خراب پارک های فرسوده پروژه های نیمه کاره و.... متاسفم برای شهرداری و شورای شهرداری!!!!! عاجزانه از دستگاه قضایی و سازمان بازرسی و اداره اطلاعات میخواهم حواشی موضوع را بررسی نمایند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار