سخنگوی اسبق قوه قضاییه گفت: کار وکالت نباید محدود به دادگاه و مراجع قضایی باشد بلکه مثل کشورهای دیگر باید وکیل در حوزه‌های دیگر هم ورود پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶ 28 February 2015

حسین میرمحمد صادقی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: عده‌ای تصور می‌کنند که وکیل باید در مرحله‌ای از کار ورود پیدا کند که موکل امکان دفاع از خود را نداشته باشد در حالی که معنای وکالت و فعالیت در این عرصه متفاوت است از آن چیزی است که عده‌ای سعی می‌کنند قداست کار وکیل را مورد لطمه قرار دهند.

وی ضرورت حفظ استقلال و ماهیت کار وکالت را یادآور شد و ادامه داد: به تعبیری واقعی یک وکیل باری را از دوش یک فرد نگران برمی‌دارد و در ایجاد برقراری فضای آرامش‌بخش تلاش می‌کند.

سخنگوی اسبق قوه قضاییه از اصلاح امور بین افراد مختلف جامعه به عنوان یکی از ماموریت‌ها و رسالت‌های وکیل یاد کرد و گفت: گاه تصور غلطی از کار و عملکرد یک جامعه وجود دارد که به رسالت آن‌ها ضربه وارد می‌کند که باید مراقب بود و این آسیب‌ها را به حداقل رساند.

معاون پژوهش‌های حقوقی مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص استقلال یک وکیل افزود: در بسیاری از کشورها وکیل با کارگزار دادگاه متفاوت است و آنچه که در شعار از وکیل به عنوان یک بال فرشته عدالت‌گستری در کنار قاضی یاد می‌شود باید در یک معنای واقعی آن را تفسیر و تعبیر کرد چراکه وکیل دغدغه احقاق حق را به مانند یک قاضی دارد.

سخنگوی اسبق قوه قضاییه ادامه داد: هر چند حتی یک فرد گناهکار نیز می‌تواند وکیل داشته باشد و قرار نیست این وکیل در مسیر اثبات بی‌گناهی او ورود پیدا کند اما اخلاقاً و وجداناً یک وکیل می‌تواند با واقع‌بینی زمینه صدور رای مناسب را برای موکل خود به وجود آورده و از حق و حقوق واقعی او که گاه نادیده گرفته می‌شود، دفاع کند.

میرمحمدصادقی عنوان کرد:‌ در بسیاری از کشورها کار وکیل محدود به دادگاه نیست بلکه در 90 درصد کار یک وکیل حضور در عرصه‌های دیگر و رفع دعواها و ... و برخی اقداماتی است که چهره ترمیمی به جامعه می‌بخشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای را در این زمینه به مانند اخلاق، کسب و کار مهندسی، قضا، زیست‌محیطی و ... یادآور شد و افزود: در عرصه وکالت نیز باید اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک موضوع با اهمیت مورد توجه قرار گیرد.

محقق و نویسنده حوزه حقوق و جزا در پایان گفت: اینکه وکیل خود را کارگزار دادگاه تصور کند یک تصور غلط است بلکه نگاه به وکیل باید یک نگاه واقع‌بینانه بوده و موکل نیز بدون اینکه بخواهد دسیسه و یا دغدغه‌ای داشته باشد وکیل را مدافع حق و حقوق داخلی خود بداند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار