روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است، گفت: ما تک‌تک نمایندگان مجلس را در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم.
کد خبر: ۸۵۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 27 May 2020

 

 

مبنای همکاری دولت با مجلس، چارچوب قانون اساسی است

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین و به نقل از مهر ، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آغاز مجلس یازدهم را خدمت همه نمایندگان محترم و ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پارلمان ‌مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و آن نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی و تا امام راحل رضوان الله، نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

وی عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی، از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی هایی نشستند و ادای وظیفه کردند. از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری، تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون رجایی، باهنر و چمران که در مجلس اول بر همین صندلی ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

رئیس‌جمهور افزود: هم دوران دولت چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است و هم دوران مجلس چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است؛ اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقنِ صحیحِ کارآمد مفید برای جامعه است.

روحانی با اشاره به اینکه مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم ترین قانون، هنوز هم برای ایران و قانونگذاری ایران جای افتخار است، گفت: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است. ان شاءالله امیدوار هستیم در یک سال باقیمانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی بیان کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را به موجب قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم و اگر همه فکرها برای منافع ملی و امنیت ملی و مصالح و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه های انتخابیه ترجیح دهیم که بی تردید مجلس نه مجلس حوزه های انتخابیه است و نه مجلس اقوام و جناح ها و نه مجلس فرق است، مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آن ملت است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود. در اینجا به طور مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان محترم مجلس یازدهم عرض می‌کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج ساله و سه ساله قرار گرفت. در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت.

روحانی تصریح کرد: اینکه امروز بحمد الله ایران در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با ابن ویروس خطرناک قرار گرفته، یکی از دلایل این است که در دولت یازدهم پایه های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده است، رسید و این برای ملت ایران و مسئولین نظام افتخار بزرگی است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالمگیر نه دغدغه ای از لحاظ تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه ای نسبت به تخت های ویژه، ICU و تنفس مصنوعی که این به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار