معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به تشریح برنامه‌های استان در سال جهش تولید و چگونگی تحقق شعار سال در شرایط کرونایی پرداخت.
کد خبر: ۸۴۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 25 April 2020

به گزارش تابناک تبریز،پرویز محمدزاده روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پایه‌ای‌ترین مقوله در خصوص «جهش تولید» مفهوم «توان تولید» جامعه است که بر اساس میزان منابع تولید آن جامعه (مانند نیروی کار، منابع طبیعی، منابع مالی، دانش فنی) و نحوه به‌کارگیری آن‌ها مشخص می‌شود.

وی افزود: کمیت و کیفیت سرمایه‌ انسانی، بهره‌ وری نیروی انسانی، ظرفیت کارآفرینی، انباشت سرمایه‌، سطح دانش فنی، کیفیت نهادهای حاکم، قوانین و مقررات حاکم بر کسب و کار، سیاست‌گذاری‌های انجام شده و مهم‌تر از همه ساختار و نظام تولید جامعه‌ از عوامل تعیین ‌کننده «توان تولید» آن جامعه است.

وی تشریح کرد: توان تولید استان در دو سطح قابل تحلیل و بررسی است که سطح اول مربوط به مسائل کلان و ملی بوده و از سهم قابل توجهی در تعیین توان تولید برخوردار است؛ سطح دوم نیز به مسائلی که در حیطه اختیارات استان قرار دارند، مرتبط است.

محمدزاده ادامه داد: با اعلام «جهش تولید» به عنوان شعار سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهیه برنامه‌های «جهش تولید» را در دستور کار خود قرار داده و در دو محور « سیاستگذاری در اولویت قراردادن جهش تولید» و «شناسایی و تعیین پروژه‌های اولویت ‌دارِ جهش تولید» به این موضوع پرداخته است.

وی بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری سعی شده است به موضوعاتی همچون افزایش «بهره ‌وری» (در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدماتی)، «مدیریت، جذب و انباشت سرمایه»‌، توجه ویژه به «شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین تولید»، «بهبود فضای کسب و کار» و «مدیریت بهینه زیرساخت‌ ها» پرداخت شود.

نحوه شناسایی و تعیین پروژه‌ های اولویت ‌دارِ جهش تولید

وی اعلام کرد: برای شناسایی و تعیین پروژه‌های اولویت‌دارِ جهش تولید در استان، از منابع مختلفی استفاده شده که اولین منبع، انتخاب هسته‌ها و پروژه‌های دومین سند تدبیر توسعه استان است که می‌تواند در جهش تولید استان نقش کلیدی ایفا کند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: دومین منبع، احصای برنامه‌ها و پروژه‌های جهش تولید از دستگاه‌های اجرایی است که پس از اخذ آن‌ها، برای تایید نهایی به ستاد مرکزی برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید کشوری ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سومین منبع نیز، پیگیری 20 پروژه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سال 1399 خواهد بود و در نهایت پیگیری 20 پروژه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 1398 و احصا موانع و رفع آن‌ها از دیگر عناوین پروژه‌های اولویت‌دارِ جهش تولید استان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع کرونا، گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان، تا به امروز جانِ هزاران قربانی را گرفته و چالش‌های بزرگی را برای همه کشورهای جهان ایجاد کرده است.

محمدزاده متذکر شد: با توجه به این‌که، اغلب فعالیت‌های اقتصادی کشور ما هنوز به شکل سنتی مدیریت می‌شوند و از ابزارهای نوین و شیوه‌های مدرن کمتر بهره می‌گیرند، مشکلات کسب و کارهای سنتی به دلیل ناسازگاری بیشتر با شرایط کنونی، انعطاف‌پذیری کمتر و نیز عدم تمایل آن‌ها برای به‌هنگام شدن با تغییرات و پیشرفت‌های فناورانه و حضور در فضای دیجیتال، دو چندان خواهد بود.

وی افزود: دولت باید برای حفظ وضعیت موجود و عبور از این بحران‌، بسته‌های حمایتی خود را برای کمک به معیشت مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و نیز بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارها به دقت و هوشمندانه تعیین کند. البته در مرحله اول باید با مشارکت همه اقشار و نهادهای مدنی، از نیروی انسانی خود مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم.

 وی تاکید کرد: وضعیت به وجود آمده باوجود همه مشکلات و چالش‌های انسانی و اقتصادی، فرصت‌های استثنائی را هم برای تغییر رفتارها و نوین‌سازی کسب‌وکارها و سازوکارهای اداره امور جامعه به وجود آورده است.

وی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کوچکی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در جریان بحران کرونا نشان دادند، یادآور شد: برای بهره‌مندی از این فرصت طلایی، داشتن یک استراتژی منسجم، تغییر نگرش و اعتقاد داشتن به اینکه تنها راه تحقق جهش تولید به خصوص در شرایط کرونایی، توجه به شرکت ‌های دانش‌بنیان و تسهیل و رشد دادن این فعالیت ‌ها در تمامی شئونات زندگی الزامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار