با وجود اینکه مدیران آموزش وپرورش  با شعار " آموزش تعطیل نمی شود" در طول این مدت سعی نموده اند با قرار دادن آموزش بر بستر فضای مجازی،تاحدودی خلاء ناشی از تعطیلی مدارس را جبران نمایند ،اما این شیوه بدلیل نوپا بودن ،عدم پوشش در سراسر کشور ،قدرت فراگیری و آماده نبودن زیرساختها نتوانسته است آن چنان باید وشاید عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را جبران نماید.
کد خبر: ۸۴۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 22 April 2020

تابناک ایلام::تقریبا دو ماهی می شود که کرونا همه امور زندگی ما ایرانی ها و بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است ،شاید تا الان تصور بر این بود که این جنگ ها و عوامل طبیعی هستند که با تاثیرگذاری در حوزه هایی همچون اقتصاد ،زندگی بخش اعظمی از جامعه را دستخوش تغییرات عمده ای خواهد کرد ،اما کرونا نشان داد که از هر جنگی مخرب تر است .

چرا که نه تنها ساحت اقتصادی کشورها ،بلکه ،فرهنگ ،امنیت ،آموزش ودیگر امور مرتبط به زندگی انسانها را تحت تاثیر قرارداد ،به گونه ایکه سایه آثار آن تا ماهها و بلکه سالها بر این حوزه ها خود نمایی خواهد کرد. آموزش از جمله حوزه هایی است  که پس از اقتصاد بیشترین تاثیر پذیری  ورکود ناشی از همه گیری این ویروس را متحمل شده است.

از آنجاییکه در زمان همه گیری ویروس کرونا ، مراکز آموزشی همچون مدارس و دانشگاهها بدلیل تراکم جمعیت انسانی ،یکی از مستعد ترین مکانها برای انتقال وتشدید شیوع این ویروس به حساب می آیند ،از اینرو این مراکز قبل از تمام صنوف تعطیل و با وجود سیاستگذاری برای بازگشایی صنوف کم ریسک در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی ،اما تعطیلی مراکز آموزشی همچنان استمرار دارد. شاید این وضعیت به پایان سال تحصیلی مدارس ودانشگاهها نیز بیانجامد.

اگر چه به عقیده اولیاء دانش آموزان ودانشجویان ،حفظ سلامت فرزندان آنها اولویت دارد ،اما با این وجود نگرانی های گسترده ای نیز در حوزه رکود فعالیت آموزشی ،بلاتکلیفی وضعیت سال تحصیلی و همچنین شیوه برگزاری آزمون پایان سال تحصیلی مخصوصا برای دانش آموز  احساس می شود.

با وجود اینکه مدیران آموزش وپرورش  با شعار " آموزش تعطیل نمی شود" در طول این مدت سعی نموده اند با قرار دادن آموزش بر بستر فضای مجازی،تاحدودی خلاء ناشی از تعطیلی مدارس را جبران نمایند ،اما این شیوه بدلیل نوپا بودن ،عدم پوشش در سراسر کشور ،قدرت فراگیری و آماده نبودن زیرساختها نتوانسته است آن چنان باید وشاید عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را جبران نماید.

در این مدت مدیران مدارس با قرار گرفتن در  تضادی آشکار ؛استفاده از پیام رسان مطرح تلگرام  وممنوعیت استفاده از آن مجبور به تغییر مداوم آموزش ها از یک پیام رسان به پیام رسان دیگری شدند. در مقطعی آموزش مجازی را بر بستر پیام رسان تلگرام ،زمانی در واتس اپ ،چند روزی در پیام رسان داخلی سروش ،سپس روبیکا و اخیرا نیز "شبکه اجتماعی دانش آموزان"دنبال نموده که همین موضوع سردرگمی آنان را به نمایش گذاشته است .

اگر چه می توان  اپلیکشین " شاد" بعنوان سیستم یکپارچه آموزش دانش آموزان را  یک پیام رسان نسبتا معقول برای آموزش مجازی دانش اموزان درشرایط خاصی به حساب آورد ،اما یقینا آموزش های مجازی بدلیل معایب وکاستی هایی که به همراه دارد؛ هرگز نمی تواند همچون آموزش حقیقی بازده تحصیلی مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

این نکته راهم نباید فراموش کرد که بسیاری از روستاهای کشور از نعمت اینترنت محرومند،در مناطقی هم که از اینترنت بهره مند هستند،دانش آموزانی وجود دارد که بدلیل مشکلات مالی وفقر اقتصادی ،از توان لازم برای خریدگوشی هوشمند ،تبلت یا کامپیوتر برخوردار نیستند .همین موضوع باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان نتوانند همسو با دیگر همکلاس هایشان از آموزش مجازی بهره مند شوند واین موضوع عدالت آموزشی را زیر سوال برده است.

بنابراین چنین می توان گفت که آموزش مجازی بر بستر نرم افزار"شاد"  برای اجرای برنامه های تقویتی دانش آموزان و همچنین جبران عقب ماندگی های تحصیلی کوتاه مدت ناشی از حوادث طبیعی مثل برف ،باران ،زلزله ،آلودگی هوا که در طول سال تحصیلی حادث می شود راهکار نبستا خوبی است ،اما نمی تواند در تعطیلات بلند مدتی همچون بحران اخیر کرونایی، جایگزین درست ومطمئنی برای آموزش محسوب شود .

بحران کرونا محک خوبی  برای شناسایی کاستی ها و  کسب تجربه های گوناگون خصوصا در حوزه تحصیلی تلقی می شود که بر اساس آن بتوان نقصان های حوزه آموزشی و تحصیلی را  مرتفع نمود ،دراین بین میتوان  اپلیگیشن "شاد" را  تجربه نسبتا خوبی  برای حوزه آموزشی کشور به حساب آورد ،منوط بر اینکه با بررسی دقیق وعلمی ،نواقص فنی آن مرتفع و شاخص های مثبت آن تقویت شود والبته برای تامین تجهیزات دانش موزان بی بضاعت واینترنت مناطق کمتر برخوردار هم فکری بشود .

با این حال با توجه به مجموع بحث های صورت گرفته در خصوص وضعیت آموزش تحصیلی ،نقصان موجود در آموزش مجازی فعلی کشور ،عدم رعایت عدالت آموزشی در شرایط کنونی و عدم بهره وری آموزشی از طریق آموزش مجازی ،بهترین راهکار برای همراهی نمودن با دانش آموزان پایان دادن به سال تحصیلی است .

در خصوص امتحانات پایان سال نیز پیشنهاد می شود ؛دروسی که از طریق آموزش مجازی ارایه شده اند در  ارزشیابی لحاظ نشوند و تنها دروسی که تا پایان بهمن در کلاس های آموزشی تدریس شده اند مبنای امتحان وارزشیابی دانش آموزان قرار گیرند،شاید از این طریق بتوان مساوات آموزشی نسبی  در بین دانش آموزان برخوردار وکمتر برخوردار  برقرار کرد .

در ادامه می توان اینگونه برنامه ریزی کرد که ماه اول سال تحصیلی جدید را صرفا به دوره نمودن دروس عقب افتاده ناشی از بحران کرونا اختصاص و همچنین از بستر نرم افزار شاد برای کمک به جبران این عقب ماندگی آن هم در ساعتی مشخص از روز بهره مند شد .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
بهترین کار پایان سال تحصیلی هستش ، کدام خانواده اطمینان میکنه تو تناقض آشکار سخنان مسئولین مملکتی درباره کرونا فرزند دلبند خودشو به مدرسه بفرسته . بنده شخصا حاضرم از مدرسه و کلاس جا بمونه ولی سالم باشه . هر وقت تمامی نهادها ی کشور اعم از مجلس شورای اسلامی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مجلس خبرگان ، شورای نگهبان و هیئت دولت فعالیت رسمی و معمولی خودشونو سر گرفتن منم فرزندم رو میفرستم مدرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
موافقیم ...................بارهها اعلام کردید دست از این مسخره بازیها ..بر داراد ....نخواهثد ادای کشورهای پیشرفته را در بیاورید ..وقتی در روستا برق نیست ....اینترنت نیست ..چطور اموزش از راه دور باشد .. ..دست از مسخره بازی بر دارید ترم دانشگاهها و سال تحصیلی را پیایان دهید ..بی خودی تابستان مردم وبچهها و دانشجویان و استادان و معلمان را ....را علاف خود نکنید در هوای گرم خوزشتان و بند رعبایس و زاهدان و یزد ..حتی حاضر نیتسند پیچ رادیو را باز کنند چه رسد به درس خواند ناز اینترنت...مردم رد هوای گرم گلافه هستند
امیر
|
Romania
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
اگه میخواین امتحانات نهایی رو برگزار کنین ارزشیابی از درس هایی انجام بشه که دانش آموزان تا بهمن ماه خوندن و از آموزش های مجازی که داده شده ارزشیابی نکنین بهتره! چون خیلیا ندیدن و خیلیا هم متوجه نشدن! شاید از ده نفر دونفر متوجه این آموزش های مجازی بشه!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آموزش مجازی اصلا مفید نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار