یک سوال مهم از ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشورمان؛
در شرایطی که آمار‌های سازمان بهداشت جهانی حکایت از رسیدن ویروس جدید کرونا به بیش از صد کشور جهان دارد، شواهد در کشورمان حکایت از بی توجهی شدید به این خطر رو به گسترش دارد. قصوری فراگیر که هم در رفتار برخی قشرهای مختلف جامعه دیده می‌شود و هم در عملکرد مسئولانی که مبارزه با کرونا را در دستور کار دارند!
کد خبر: ۸۲۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ 09 March 2020

به گزارش تابناک قم، در آستانه نوروز و به رغم آنکه ویروس کرونا به کابوس جهانیان تبدیل شده، اوضاع در کشورمان به گونه‌ای پیش می‌رود که پیش بینی ابتلای جمع بزرگی از ایرانیان به کووید ۱۹ در ابتدای سال ۹۹، نیاز به هیچ دانش آماری یا پزشکی ندارد!

در شرایطی که آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، حکایت از رسیدن ویروس جدید کرونا به بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد (در لحظه نگارش این متن، ویروس نوپدید در ۱۰۲ کشور شناسایی شده)، شواهد در کشورمان حکایت از بی توجهی شدید به این خطر رو به گسترش دارد. قصوری فراگیر که هم در عملکرد مسئولان دیده می‌شود و هم در قشرهای مختلف جامعه.

این را اخباری نشان می‌دهد که حکایت از افزایش حجم ترافیک در مسیر‌های منتهی به استان‌های شمالی کشورمان دارد. ترددی عجیب و دور از انتظار میان یکی از کانون‌های بزرگ شیوع ویروس کرونا در کشورمان یعنی تهران و استان‌های گیلان و مازندران که دو کانون بزرگ دیگر شیوع این ویروس در ایران هستند و وضعیت شان بحرانی‌ است.

وضعیت به قدری عجیب است که "شکستن انسداد مسیر و ممنوعیت سفر به استان‌های شمالی در پی هجوم مسافران به ماموران راهداری" و "تلاش چشمگیر برخی اهالی شهر‌های شمالی برای انسداد مسیر‌های ورودی به شهرهایشان"، حکم اخبار گذرایی را دارند که نه زنگ خطری را به صدا درمی‌آورند و نه واکنشی را موجب می‌شوند. گویی همه چیز عادی است و شاهد اتفاقاتی روزمره هستیم!

جز «توصیه» چه تدبیری برای پیشگیری از پیک بزرگ شیوع کرونا در چنته دارید؟!

این در حالی است که پیش از شروع این هفته، وزیر بهداشت کشورمان تاکید کرده بود که هفته‌ای سخت پیش رویمان قرار دارد که برای عبور سالم از آن، می‌بایست به قرنطینه خانگی تن داد چراکه امن‌ترین جا در برابر ویروس، خانه است. توصیه‌ای که تقریبا از زبان همه مسئولان در این روز‌ها شنیده می‌شود، اما برخی گوش شان بدهکارش نیست و این را نه با تردد در سطح شهرها، که با بستن بار سفر و زدن به دل جاده نشان می‌دهند.

اتفاقی که به تاکید برخی، از جمله سخنگوی وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال جاری به تشدیدش منجر شده و احتمالا در صورت تعطیلی ادارات، شدت خواهد گرفت، ولو توصیه به خودقرنطینگی ورد زبان‌ها باشد و هشدار در خصوص هدیه دادن ویروس به دیگران -از جمله افرادی که دارای ناراحتی‌های زمینه‌ای هستند و ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند جانشان را برباید-، در تمامی اخبار مورد تاکید قرار گیرد.

نکته جالب توجه، تاکید چندباره ستاد ملی مبارزه با کرونا بر استقرار تیم‌های ارزیابی در مبادی ورودی شهر‌های مختلف کشورمان به منظور شناسایی موارد مشکوک به ابتلا و انتقال آن‌ها به قرنطینه ۱۴ روزه است. قرنطینه‌ای که عملا انتقال به آن در این روزها، از دست دادن حضور در کنار اقوام و نزدیکان در لحظه تحویل سال معنی می‌دهد، اما شواهد چندانی از اجرایش در دست نیست و چه بسا همین موضوع موجب شده که سفر در روز‌های اخیر شدت بگیرد.

جز «توصیه» چه تدبیری برای پیشگیری از پیک بزرگ شیوع کرونا در چنته دارید؟!
نیم نگاهی به نمودار شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورمان، روند نگران کننده‌ای نشان می دهد. روندی که با افزایش سفر در روزهای اخیر و دوره پنهان ابتلا به ویروس (یک تا دو هفته)، می شود حدس زد پیک بزرگ دیگری را در زمان تحویل سال جدید رقم خواهد زد!

افزایش میزان مسافرت‌ها در کشورمان و اثبات ناکارآمدی تدبیر اتخاذ شده برای ممانعت از سفر و شیوع هر چه بیشتر ویروس، زمانی ترسناک‌تر می‌شود که بدانیم کمتر از دو هفته تا پایان سال و فرارسیدن موسم نوروز باقی مانده و کیست که نداند تعطیلات نوروزی چه جایگاه ویژه برای ایرانیان دارد و هرساله چه حجمی از انواع سفر و دید و بازدید در این ایام به ثبت می‌رسد.

تکاپویی عظیم و چه بسا منحصر به فرد در سراسر کره خاکی که امسال به شدت ترس آور به نظر می‌رسد، از این رو که می‌تواند رشد چشمگیر آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و افزایش شمار جان باختگان را به دنبال داشته باشد. رشدی که تابع فرمول‌ها و محاسبات ریاضی نیست، چون با عبور میزان مبتلایان از امکانات بیمارستانی، بحران وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و آمار‌ها تصاعدی اوج می‌گیرند و افزایش پیدا می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر مجموعه بیمارستان‌های یک شهر روی هم هزار تخت داشته باشند و شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در آن شهر به ۱۱۰۰ تن برسد، صد تن در مراکز درمانی پذیرش و بستری نمی‌شوند و می‌توانند ابتلای جمع بزرگی را موجب شده و به افزایش چشمگیر مرگ و میر دامن بزنند. دورنمای تاریکی که برای پرهیز از نیل به آن چیزی فراتر از توصیه به مردم برای پرهیز از سفر و ماندن در خانه لازم است؛ تدبیری که باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا بپرسیم آیا در چنته دارد یا به مانند برخی از مردم، ماجرا را جدی نگرفته اند؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار