موسوی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: از آنجایی که در حسن نیت آمریکایی‌ها شک داریم آماده پذیرش کمک‌های لفظی نیستیم.
کد خبر: ۸۲۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 02 March 2020

کمبود ماسک در ایران به دلیل کمک به چین نیست

به گزارش تابناک سمنان: به دنبال شیوع ویروس کرونا نشست مطبوعاتی سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

موسوی در رابطه با ادعای آمریکا در مورد ارسال پیام از سوئیس برای کانال بشر دوستانه گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم. اگر آنها قصد و نیت خیر داشتند، این موضوع را رسانه‌ای نکرده و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند؛ ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم و شاهدیم که تا چه اندازه علیه ایران، توانمندی ما و تضعیف روحیه مردم اقدام کردند؛ هنوز هم این اقدامات ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سنگ اندازی‌های آمریکا بر سر راه کانال مالی سوئیس  تصریح کرد: آنها مدعی کمک به مردم هستند، وقتی که به نیت آمریکایی‌ها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم و آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم، دیدیم که همان دولت آمریکا علی‌رغم تبلیغاتی که انجام می دهد برسر راه اندازی کانال بشردوستانه سوئیس هم  سنگ‌اندازی می‌کند.

مکانیزم ماشه از همان ابتدا موضوعی مرده بود

او درباره آخرین تحولات برجام هم اظهار کرد: مکانیزم ماشه یا اراسال پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوعی مرده بود و از سوی برخی کشور‌ها قابل پیگیری نیست. قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین اقدامی را به کشور‌ها نداده و نمی گذارد که پشت آن، کم‌کاری‌ها و بی عملی‌های خود را با فرار به جلو که ماهیت حقوقی و قانونی ندارد، پیش ببرند. 

موسوی ادامه داد: مکانیزم ماشه در جلسه اخیر کمیسیون مشترک مطرح نشد، استدلال های حقوقی ایران از جمله نامه ۱۷ صفحه‌ای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  به بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کمیسیون مشترک برجام تشریح شده است.

او افزود: قرار بود برجام هم دستاورد‌های اقتصادی و هم دستاورد‌های سیاسی و امنیتی داشته باشد، امیدواریم این توافق با همین وضعیت ادامه یابد، لازم است هرچه سریعتر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند و اقداماتی انجام دهند که ایران به تعهداتش به طور کامل پایبند بماند.

برای مقابله با کرونا سعی در کنترل ورودی ها داریم

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با همکاری‌های منطقه‌ای وزارت امور خارجه در مقابله با کرونا گفت: از زمان شیوع این بیماری، وزارت خارجه از نهاد‌های فعال بوده، در تمامی جلسات و کمیته‌ها چه ستاد‌های تبلیغاتی و چه ستاد‌های اصلی و اجرایی حضور دارد، علاوه بر این از همان ابتدا ستاد ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که چند اقدام از جمله مسائل کنسولی را پیگیری می‌کند تا شهروندان به راحتی به کشور برگردند.

موسوی صدور روادید را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه برای بازگشت هموطنانمان به کشور عنوان کرد گفت: سعی کردیم ورودی‌ها را کنترل کنیم تا این بیماری ریشه کن شوددرهمین راستا برخی ورودی‌ها و صدور ویزا‌ها را هم کم کردیم.

کمبود ماسک در ایران به دلیل ارسال آن به چین صحت ندارد

دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه کمبود ماسک در کشور به دلیل ارسال کمک انسان دوستانه ایران به کشور چین است، گفت: ایران یکی از کشور‌های تولید کننده ماسک تخصصی در جهان است.

او افزود: ما این کالا (ماسک) را در قالب کمک به چین ارسال کردیم، حرف‌هایی مبنی براینکه کمبود اقلام در ایران به دلیل ارسال کمک به چین است مغرضانه بوده و افرادی که این مباحث را می‌کنند فقط به دنبال حاشیه سازی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقتی ایران درگیر ویروس کرونا شد، کشور چین سخاوتمندانه به ما کمک کرد؛ بنابراین ما این حرف‌ها و حاشیه ها را سازنده نمی‌دانیم.

گفت وگو‌ها با طالبان را ادامه می‌دهیم

دیپلمات کشورمان در پاسخ به سئوالی در رابطه با رایزنی‌های تهران با طالبان افزود: مانند گذشته گفتگو‌های خود با طالبان را با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفتگو‌ها اثری نخواهد داشت.

او درباره تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقالات دارویی و دستورالعمل سفارتخانه‌های ایران برای تامین دارو توضیح داد: از وقتی که این اتفاق (شیوع ویروس کرونا) در کشور رخ داده است، تمام امکانات خود را بسیج کرده و در تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم نیاز‌های کشور را لیست کرده و تامین کنیم. عمده‌ترین نیاز، کیت‌های تشخیص و بعد برخی اقلام دارویی بود که آن‌ها را تهیه کرده و به سفارتخانه‌های کشورمان داده‌ایم.

موسوی ادامه داد: اغلب نیاز‌های ما در داخل کشور موجود است و نیاز خاصی نداریم، ولی کشور‌های دوست و برخی از کشور‌های منطقه برای کمک به ما اعلام آمادگی کرده و ترکیه، چین و صلیب سرخ هم به ما کمک کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت چین به شکل کامل در کنار ملت ایران ایستاده است و در این راستا چندین محموله دارویی فرستاده و یک هیات علمی برای ساخت و یافتن واکسن به ایران اعزام کرده اند.

او ادامه داد: تیم تحقیقاتی و علمی چین هم به ایران آمد تا آخرین یافته‌های خود را به ما بدهند و این یک نمونه خوب در همکاری بین‌المللی محسوب می‌شود. اگر همه با این جدیت و حسن نیت کارشان را ادامه دهند، قطعا جهان بهتری خواهیم داشت، همچنین همکاری‌هایی هم با کشور‌های منطقه وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای حل مسئله ادلب همه طرف ها به مذاکرات آستانه بازگردند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین تحولات ادلب و زمان برگزاری اجلاس سران روند آستانه در تهران هم گفت: تنها راه حل اساسی در سوریه رویکرد سیاسی و استفاده از راهکار‌های سیاسی بوده و موضوعی مهمتر از روند آستانه وجود ندارد. لازم است همه به این روند بازگردیم. این روند چند سالی کار کرده و توافق خوبی در این مدت میان سه کشور بوجود آمده است. اگر به این روند بازگشته و به توافقات آن عمل کنیم در مورد سوریه و ادلب به راه‌حل‌های خوبی دست پیدا می‌کنیم که مرضی‌الطرفین خواهد بود و همه از آن رضایت دارند.

دیپلمات کشورمان بیان اینکه طرف اصلی مذاکرات آستانه دولت قانونی سوریه است گفت: آن‌ها در این زمینه همکاری خوبی دارند و همه باید با این کشور همکاری داشته باشند. هنوز تاریخ اجلاس تهران با حضور سه کشور ترکیه، روسیه و ایران مشخص نشده است و هر وقت نهایی شد، اطلاع خواهیم داد.

موسوی در مورد احتمال درگیری ایران و ترکیه در ادلب تاکید کرد: نگرانی خود را اعلام کردیم همچنین راه حل را آتش بس فوری در ادلب و برگزاری نشست سه جانبه سه کشور ضامن صلح اعلام کردیم که لازم است در سطوح مختلف برگزار شود. ما منتظر نهایی شدن نشست سران در تهران هستیم. امیدواریم این موضوع با توافقات انجام شده، نهایی شود.

او ادامه داد: رایزنی‌ها و تماس‌ها میان سه کشور از سوی مقامات مختلف ادامه دارد و امیدواریم که به این وضعیت خاتمه داده و از خونریزی در منطقه جلوگیری شود.

مخالف هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه هستیم

او با اشاره به حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز گفت: هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه موجب بی‌ثباتی آشفتگی و اقدامی غیرسازنده است. امنیت این منطقه از هزاران سال گذشته تا کنون توسط دولت های منطقه تامین شده است.

موسوی ادامه داد: ایران و عمان همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراهه حیاتی دارند؛ بعدها برخی کشورها به منطقه اضافه شدند که اعلام کردیم عامل نا امنی هستند؛ ما مخالف هر گونه دخالت نیروهای خارجی در قالب های مختلف در منطقه خود هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ما حضور نیروهای نظامی بیگانه را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس می‌دانیم، اظهار کرد: با خروج این نیروها , همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن, باثبات و پر رونق خواهیم بود کمبود نیازهای پزشکی ایران به دلیل کمک به چین نیست.

پیگیر حل اختلاف ترکیه و سوریه هستیم

موسوی درباره میانجیگری ایران میان ترکیه و سوریه اظهار کرد: یکی از اقدامات ایران در این زمینه، تماس‌ با طرف های درگیر بوده است. ما درخواست کردیم رایزنی‌های مختلف در سطوح مختلف و قالب‌های مختلف انجام شود.

او اضافه کرد: ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری هایش را ادامه می‌دهد و ما امیدواریم پیگیری‌های ما نتیجه‌بخش باشد.
سخنگو دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه درباره زمان برگزاری نشست سران در تهران عنوان کرد: هنوز تاریخ این نشست نهایی شده است؛ ما در حال رایزنی هستیم تا هرچه زودتر تاریخ نشست سران در تهران نهایی شود.

موسوی درباره روند آستانه و تداوم آن گفت: ما هنوز تنها راه حل بحران در سوریه را گفت‌وگو و مکانیزم آستانه را مهمترین سازوکار برای حل اختلافات در سوریه می‌دانیم و تلاش می‌کنیم این مکانیزم در سطوح مختلف از جمله سطح سران هرچه زودتر شکل بگیرد و این گفت‌وگوها انجام شود. اگر در کنار این مساله، در قابل تلاش‌های دیگر منجر به کاهش تنش و خونریزی شود، ما حتما آن راه‌ها را خواهیم رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با کیت‌های تخصصی مشکلی وجود دارد، گفت: ما نیازهای وزارت بهداشت را به کشورهای دوست اعلام کرده ایم و هزاران کیت وارد کشور شد؛ هرگاه مجددا اعلام نیاز صورت بگیرد مجددا اقدام خواهیم کرد.

او در رابطه با موضع ایران در قبال اعمال خشونت علیه مسلمانان هندوستان تصریح کرد: ایران با نگرانی اخبار هند در خصوص جنگ ها و اختلافات مذهبی را دنبال می کند و عمیقا متاسف هستیم. ما هند را کشوری با تساهل و نسامح مذهبی می‌شناسیم و انتشار این اخبار بسیار نگران کننده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با ابراز امیدواری برای پایان یافتن هرچه زودتر خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند اظهار کرد: این امید بر اساس درایتی است که در مقامات این کشور سراغ داریم. هم این اخبار نگران کننده است و ایران از طریق کانال‌های رسمی موضوع را دنبال می‌کند و سایر کشورهای اسلامی هم تحرکاتی داشتند که امیدواریم هرچه زودتر این خشونت‌ها پایان پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار