دکتررحمانی فضلی
وزیر کشور: طبق آمار ۵۰ درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد به وقوع می پیوندد.
کد خبر: ۸۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 21 August 2015

دکتررحمانی فضلی:

اعتیاد عامل 50درصد طلاق ها

به گفته وزیر کشور: طبق آمار ۵۰ درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد به وقوع می پیوندد.

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی،همایش پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور ، سعادت استاندار آذربایجان غربی، فرمانده انتظامی استان و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استان ، اقشار مختلف مردمی ، سازمانهای مردم نهاد ، مسئولین ، روسا و مدیران دستگاههای اجرایی استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در سالن اجتماعات امام علی(ع) نیروی انتظامی ارومیه برگزار شد.

وزیر کشور در این همایش تقارن سفر خود با هفته دولت به این استان را مبارک عنوان کرد و با قدردانی از ملت ایران تاکید کرد : ما که در ایام طلیعه هفته دولت هستیم وقتی به دو سال قبل بر می گردیم که طول عمر این دولت است واقعا اتفاقاتی که در این کشور رخ داده است با لطف خداوند متعال ، هدایت های رهبرمعظم انقلاب ، مقاومت ملت ایران و تدبیر و اندیشه رئیس جمهور محترم و دولت گام های مهمی استواری برداشته شده است.

دکتر رحمانی فضلی افزود : ما یادمان نرفته قبل از این دولت ، شرایط سیاسی و اجتماعی ما به گونه ای از طریق دشمنان تخریب می شد و به گونه ای القاء می کردند که با انجام کارهای تحریمی و تهدیدی ، افزایش جنگ روانی ، افزایش اختلاف در داخل ، کاهش رونق اقتصادی و افزایش نارضایتی اجتماعی سعی داشت که گویی در خرداد ۹۲، یک تنش اجتماعی بزرگ شکل بگیرد و با عمومی کردن این تنش ضربه اساسی به انقلاب وارد خواهد شد و این تحلیل همه رسانه ها بود و دشمنان با این تحلیل که بتوانند نارضایتی اجتماعی دامن بزنند و با وصل کردن مسایل اجتماعی و سیاسی به زعم خودشان ایجاد کنند.

وی افزود : اما به لطف خداوند ، این مردم آگاه و با شعور و با بصیرت و علاقمند به نظام ، انقلاب و رهبری ، به گونه ای پای صندوقهای رای حاضر شدند که همین حضور پرشور در انتخابات ، منجر به تقویت قدرت ملی و ناکامی و شکست توطئه های دشمنان شد و مسیر انتخاب به شکلی رقم خورد که بلافاصله دشمنان عزم و اراده شان را بر این گذاشتند که با ایران مجددا باب تعامل و مذاکره را باز و شروع کنند.

دکتر رحمانی فضلی ادامه داد : ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و همیشه آنها میز مذاکره و تعامل را ترک کردند و ما نشان داده بودیم و نشان دادیم اهل تعامل ، گفتگو ، منطق و مقاوم هستیم.

وزیر کشور در ادامه گفت : همین روحیه مقاومت و ایستادگی باعث شد که مذاکرات هسته ای بعد از نزدیک به دو سال ، منجر به پیروزی ملت و اثبات حقانیت این مردم شود و در فضای روابط بین الملل شرایطی ایجاد کرد که همه کشورها بجز اسرائیل و چند کشور منطقه ای که منافعشان را در خطر می دیدند ، هم جمهوری اسلامی را تحسین کردند و هم خواستار تعامل و ارتباط بیشتر با کشور شدند و این نشان دهنده اقتدار ، تدبیر ، مقاومت و استقامت این ملت است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه با گشایش فضای سیاست خارجی ، گام های بلندی در جهت رونق اقتصادی در کشور برداشته خواهد شد و به یک ثبات نسبی رسیده ایم ، افزود : امروز شاهد هستیم که شرکت ها و کمپانی های بزرگ سرمایه گذاری و دولت ها به دنبال رابطه تجاری ، اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران هستند و این نشانگر این است که کشور ما به لحاظ امنیت در منطقه ، در بهترین شرایط است و ایران قصد رونق اقتصادی بزرگی دارد.

وزیر کشور به دستاوردهای حاصله در حوزه سیاست داخلی هم اشاره کرد و گفت: امروز در حوزه سیاست داخلی، شاهد هستیم که انسجام، وحدت داخلی و یکپارچگی و اتحاد کاملا در کشور برقرار است و همه مردم با امید و انگیزه برای برداشتن گام های بلند برای توسعه و سیاست داخلی کشور تلاش می کنند.

رحمانی فضلی همچنین گفت: احزاب و گروههای سیاسی موجود در کشور نیز با نشاط سیاسی و با هدف افزایش آگاهی و ارتقای مشارکت اجتماعی و سیاسی در کشور فعالیت می کنند و از طرفی دیگر نیز شاهد رشد چشمگیر فعالیت های سازمان های مردم نهاد در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی هستیم.

او با بیان اینکه علیرغم وجود انواع نژادها و اقوام و مذاهب در ایران، هیچ مشکلی وجود ندارد و به عنوان ید واحده عمل می کنند، اظهار کرد: امروزه ایران علیرغم وجود انواع تهدیدات، درگیریها و گروهکهای تروریستی در کنار مرزهایش امنیت داخلی هیچگونه تأثیر منفی برنداشته، بلکه بر آنها تأثیرگذار بوده ایم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط امنیت داخلی کشور اشاره کرد و افزود: به جرات امروز ایران، امن ترین کشور در منطقه خاورمیانه است؛ با وجودی که در کشورهای همجوار شاهد وجود تنش ها و نا امنی های زیادی بخاطر ظهور و رسوخ جریان های فکری منحرف فرقه ای هستیم اما ایران اسلامی نه تنها هیچ تاثیرپذیری منفی از این مساله نداشته بلکه در تمام تحولات منطقه نیز تاثیرگذاری مثبت داشته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون به یاری مساعدت و همراهی ما در کردستان عراق امنیت کامل را شاهد هستیم ، این در حالی است که چیزی نمانده بود که غرب و گروهکهای تروریستی آن منطقه را نیز به آشوب بکشانند.

رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفندماه امسال یادآور شد: ما خودمان را برای یک مانور قدرت سیاسی برای نشان دادن به دنیا آماده می کنیم تا همه بدانند که آنچه در دنیا به عنوان دموکراسی شناخته می شود و مدعی هستند ، ایرانیان براساس و تحت آموزه های دینی و با آگاهی و انسجام و وحدت از آن برخوردارند و مردم مسیبر خود را در انتخابات تعیین می کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور تصریح کرد : ملت ایران باید در تمام دنیا به عنوان یک الگو شناخته شود.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به بحث مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی گفت : موثرترین راهکار مبارزه با مواد مخدر، مبتنی بر اراده، مشارکت و همراهی مردم است و ما در همین راستا سیاست اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را در کشور دنبال می کنیم و با این روش سعی داریم، الگوی جدیدی را به دنیا ارائه دهیم.

وی بر لزوم توجه به موضوع پیشگیری نیز تاکید کرد و افزود : پیشگیری مهمترین مرحله در مبارزه با مواد مخدر است و مهمترین وظیفه ما باید این باشد که تلاش کنیم در جامعه کسی مبتلا به اعتیاد نشود؛ برای تحقق این هدف همه اقشار مختلف در حوزه های مسئولیتی خودشان باید انجام وظیفه کنند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به پاک و سالم بودن جامعه ایران در خصوص اعتیاد افزود: کل معتادان کشور بین ۱٫۵ تا ۲ درصد هستند ولی باید این رقم نیز کاهش یابد.
وی راه کاهش گرایش به اعتیاد و مقابله با آن را اجتماعی کردن مبارزه خواند و اضافه کرد : مبارزه با آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد باید مبتنی بر اراده و مشارکت و همراهی و همگانی باشد در غیر این صورت هیچ روشی جواب نمی دهد
.

وی اظهار کرد: درمان معتادان نیز الگوی مناسبی برای مبارزه نیست چراکه ۸۰ درصد معتادان دوباره پس از درمان به اعتیاد برمی گردند که این امر نشان می دهد باید پیشگیری را در این عرصه مقدم بدانیم.

رحمانی فضلی افزود: راه دیگر در پیشگیری از مواد مخدر پررنگ کردن اعتقادات مذهبی و دینی در بین مردم است که این امر تاثیر بسزایی در مقابله دارد.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تنوع محصول و نوع مصارف موادمخدر یکی از مسائل پیش روست و از این جهت باید همه در حوزه خویش رصد داشته و در بحث پیشگیری اقداماتی انجام دهند.

رحمانی فضلی با تقدیر از مشارکت مردم در روند درمان معتادان، تأکید کرد: امروزه بیش از ۹۰ درصد درمانها توسط مردم و سمن ها صورت می گیرد که در اگر ورود نمی کردند، دولت با هزینه های بسیار کلانی مواجه می شد.

وی افزود: ایجاد سمن ها، انجمن ها، کلینیک های درمان و گروههای داوطلب و همیاری و وقفی کمک شایانی به دولت در بحث مقابله و مبارزه با موادمخدر کرده است.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به تلاش کشور برای مقابله با مواد مخدر گفت : کشور ما امروز در راس کشورهای مقابله کننده با مواد مخدر در دنیا قرار دارد و در این راه هم شهدای زیادی را تقدیم کرده است چرا که ما به موضوع مقابله با مواد مخدر، از منظر اعتقادی، دینی و انسانی نگاه می کنیم و معتقدیم که هر انسانی در هر کجای جهان انسان است و کرامت و سلامت او برای ما اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: تنها در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده و با استحکامات مرزی از ورود مواد مخدر به مقدار قابل توجهی جلوگیری کردیم در حالی که در صورت عدم اهتمام ایران به مبارزه، این مواد به دیگر کشورها ترانزیت می شدند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول امسال ۲۰ درصد افزایش کشفیات در مواد مخدر داشتیم و این امر نشان از استمرار مبارزه با مواد مخدر در کشور است ؛ تاکید کرد : استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به عنوان ورودی و آذربایجان غربی به عنوان مسیر خروجی در اولویت برنامه های مبارزه با مواد مخدر در کشور قرار دارند.

وزیر کشور گفت: با تلاش های نیروی انتظامی و دیگر نیروها، هزینه قاچاق مواد مخدر در کشور بسیار بالا رفته و تنها در مواد مخدر صنعتی شاهد رشد چهاربرابری قیمت ها بودیم.

وی بر لزوم صیانت و حمایت از معتادان بهبود یافته تاکید کرد و ادامه داد : خانواده ها در این زمینه نقش کلیدی دارند و باید معتادان را پس از پاک شدن در خود بپذیرند.

وی همچنین با اشاره به تغییر ترکیب اعتیاد در جامعه اضافه کرد : در حال حاضر ۶۰ درصد معتادان شاغل بوده و ۵۳ درصد آنها نیز متاهل هستند و اعتیاد در بین باسوادها رشد بیشتری پیدا می کند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : باید صیانت و حمایت فرهنگی ، اجتماعی ، روانی و شغلی را از مبتلایان به اعتیاد بعنوان بیمار و بویژه بهبود یافتگان افزایش دهیم و با مهارت آموزی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، زمینه را برای بازگشت آنها به آغوش خانواده و جامعه فراهم نماییم.

وی با بیان اینکه با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمای طرحهایی برای اشتغال معتادان درمان شده داریم، اظهار کرد: تلاش داریم با آموزش کار و حرفه آموزی به این افراد، مسئله اشتغال آنها را نیز حل کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد : بیش از ۴۵ درصد به صورت مستقیم و ۲۰ درصد به صورت غیر مسقیم از زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر و اعتیاد است و امروزه طبق آمار ۵۰ درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد به وقوع می پیوندد.

وی با بیان اینکه تصویری که مردم ایران از این منطقه دارند ، تصریح کرد : مردم ارومیه در سطح کشور با ویژگی های نشاط، ادب، تدین و تعامل شناخته می شوند و این ویژگی ها باید منجر به کمک، همکاری و همراهی تمامی مردم منجر شود.

وزیر کشور در ادامه ، توجه هر چه بیشتر به استان آذربایجان غربی بعنوان استان خروجی مسیر قاچاق مواد مخدر را جزو اولویت های ستاد مبازره با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: با افزایش حساسیت ها و تدابیر انجام گرفته در سالجاری در استان های حساسی مثل آذربایجان غربی، شاهد افزایش کشفیات انواع مواد مخدر در کشور بوده ایم.در این همایش استاندار آذربایجان غربی و سردار اصلانی فرمانده انتظامی استان هم به ایراد سخن پرداختند و در پایان همایش و در محوطه مجتمع ۱۱۰۰ کیلو مواد مخدر امحا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار