دادستان قزوین:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین: محیط زیست از حقوق عامه ای است که همه دستگاه ها موظف به حراست و صیانت از آن هستند
کد خبر: ۷۸۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 09 October 2019

حفاظت از محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی عمومی است

به گزارش تابناک قزوین،محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در دیدار با حسن عباس نژاد مدیرکل جدید محیط زیست استان قزوین که در دادسرای قزوین انجام شد، گفت: در دهه های اخیر محیط زیست به طرق مختلف توسط بشریت بسیار مورد تعرض و تخریب قرار گرفته و این واقعیتی تلخ است که عده ای از افراد به خاطر منافع و مقاصد شخصی، منابع طبیعی و بیت المال را که میراثی گران بهاء است مورد تعرض قرار می دهند.

وی افزود: ایفای وظیفه حفاظت از محیط زیست تنها با عملکرد دستگاه قضایی و سازمان محیط زیست امکان پذیر نیست بلکه این موضوع به همکاری، تعامل و مشارکت عامه مردم و دستگاه ها نیازمند است و اگر می خواهیم در این موضوع به نتایج مطلوب دست یابیم، باید همه به میدان بیایند.

قاسمی در ادامه بیان داشت: توسعه و پیشرفت در اکثر موارد با تخریب محیط زیست و منابع طبیعی همراه بوده و هست، اما این موضوع نباید با خسارت های جبران ناپذیر و تبعات سنگین در حوزه محیط زیست همراه باشد و نباید عده ای سازمان محیط زیست را مانع پیشرفت بدانند بلکه وظیفه این سازمان است که از منابع طبیعی، محیط زیست و بیت المال حفاظت و صیانت کند.

دادستان مرکز استان تاکید کرد: محیط زیست از گذشتگان به ارث رسیده و در دستان ما یک امانت است و باید به خوبی از آن حراست کنیم تا بتوانیم به نسل های آینده منتقل نماییم.

این مقام قضایی استان خاطرنشان کرد: محیط زیست از حقوق عامه ای است که همه دستگاه ها موظف به حراست و صیانت از آن هستند و دادستانی به عنوان مدعی العموم حقوق عامه و موارد مربوط به این حوزه را دنبال می کند و فلسفه وجودی شورای حفظ حقوق بیت المال نیز پیگیری و دنبال کردن آن است و خوشبختانه در استان قزوین اقدامات  خوبی در این راستا تاکنون انجام شده است.

محمد قاسمی افزود: ما در دستگاه قضایی تاکید بسیار داریم که اجرای طرح ها و پروژه ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و نباید به گونه ای باشد که طرح اجرا و خسارت های سنگینی به بیت المال وارد شود و سپس به دنبال پیوست زیست محیطی آن باشیم و انتظار داشته باشیم که سازمان محیط زیست با چشم پوشی از وظایف قانونی خود و به ناچار با اجرای طرح موافقت کند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه اظهار داشت: ما بر این باوریم که همیشه تشکیل پرونده و اقدامات قهری موثر نخواهد بود، بلکه در بسیاری از حوزه ها همانند محیط زیست، نیازمند فرهنگ سازی درست هستیم و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید به باور عمومی جامعه تبدیل شود و اگر فرهنگ شود، قطعا کار در این حوزه برای تمامی دستگاه ها راحت تر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه قوه قضاییه پشتیبان تمامی دستگاه ها در راستای اجرای وظایف قانونی است، افزود: این آمادگی در دستگاه قضایی استان وجود دارد تا از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و کمک کار سازمان محیط زیست در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و بیت المال باشد و امیدواریم با برگزاری نشست های تخصصی مشترک بتوانیم همگی به گفتمانی واحد برسیم و البته در این حوزه دادستانی با قانون شکنان به شدت برخورد خواهد کرد.

مدیرکل جدید محیط زیست استان قزوین نیز در این دیدار گفت: حمایت های دستگاه قضایی استان قزوین در راستای صیانت و حفاظت از محیط زیست قابل تقدیر است و امیدواریم با تعامل متقابل بتوانیم گام های موثری برداریم و شاهد برخی تعرضات و تخریب ها نباشیم.

حسن عباس نژاد در پایان تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست باید به عنوان وظیفه ای همگانی معرفی شود و تلاشمان بر این است که با بهره گیری از ظرفیت تمامی سازمان ها از جمله صداوسیما، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و... بتوانیم فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در جامعه نهادینه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار