نزاع های دسته جمعی در خیابانهای شهر
عصبانیت یکی از حالت های بشری است که هر کدام از ما در طول زندگی خود بارها وبارها با آن برخورد داشته ایم. حسی که در پی نافرجامی یک خواسته و یا تحقق مسئله ای خاص در فرد ایجاد می شود ودر بسیاری از مواردبیش از چند دقیقه ادامه ندارد. حسی زودگذر که گاهی شرمندگی های دائمی را با خود به همراه دارد.
کد خبر: ۷۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸ 15 August 2015

به گزارش تابناک از قزوین، مادر سیاه پوش جلوی درب زندان ایستاده است، درد او اما بسیار بیشتر از خانواده قاتل است آن هایی که آمده اند تا شاهد اعدام فرزند خود باشند چرا که او هم فرزندش را از دست داده و هم در دوراهی انتخاب مانده است.

پدری که حالا دیگر موی سپیدی برایش نمانده با بغض به گوشه ای تکیه کرده است. او پدر قاتل است؛ جوانی که در یک لحظه عصبانیت با چاقو جان دوستش را گرفته است و حالا این پدر کاری برای فرزندش نمیتواند انجام دهد.

ماجرایی که برای از بین بردن یک عمر از زندگی پدری ومادری و خواهری و برادری و همسری کافیست. شاید کل مراسم اعدام بیش از 30 دقیقه به طول نیاجامد ماجرایی که همه حاصل زندگی چندین ساله پدر ها و مادر هایی را درگیر خود کرده است .

این لحظه ها این روزها در حال رشد هستند لحظه هایی که در پی یک عصبانیت لحظه ای شکل می گیرد و جان و مال و زندگی عده ای را قربانی این خشم فروخرده خودمی کند.

در سال هایی که گذشت توجه بیشتری روی این مسئله صورت گرفته است ومردم زیادی تلاش کرده اند با ایجاد سازمان های مردم نهاد مختلف، سازمان ها و بنیاد های مختلف در مسیر حل وفصل ریش سفیدانه در این گونه مسایل دخالت و پادرمیانی داشته باشند. اما واقعا همه تلاش این افراد هم کافی نیست در شرایطی که کمی آستانه صبر خود را ارتقاء ندهیم.

به گفته رییس پلیس آگاهی قزوین نزاع های دسته جمعی در قزوین 113 درصد رشد داشته است و این یعنی فاجعه ای خونبار برای مردمی که از گذشته شهره دین داری و شهید پروری بوده است.

علی حسین حسینی نژاد بیان کرد: بیش از 80 درصد از قتل های استان قزوین در تصمیمی لحظه ای صورت گرفته است و بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که قتل به پروژه ای تکراری تبدیل شده است بر اساس تصمیم گیری و انگیزه قبلی نبوده است به این ترتیب مردم شهر ما قاتل نیستند ولی در یک لحظه کل این پروسه طولانی را طی می کنند.

دادستان عمومی وانقلاب استان قزوین نیز درتاکید این مطلب افزود: بسیاری از تقل هایی که در استان رخ می دهد در پی عصبانیت لحظه ایست و در این بین چیزی که بیشتر بر شدت حادثه می افزاید همراه داشتن سلاح سرد است.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی گفت: همراه داشتن سلاح سرد نظیر چاقو و قمه در بسیاری از موارد عامل ایجاد قتل و حادثه های خونین بوده است چرا که حتی از نظر علمی نیز ثابت شده است که فرد در حالت عصبانیت بیش از حد انتخاب و توانایی تصمیم گیری را از دست می دهد و اگر در این لحظه سلاحی در دست داشته باشد حتما فاجعه ای رخ می دهد.

تیترهای تکراری صفحه های حوادث روزنامه ها شاهدی بر این مدعاست/عصبانیت مجربه قتل همسر شد؛ مادر جوان عصبانی جان فرزند خود را گرفت/ شعله های آتش برادر کوچک را سوزاند؛ عصبانیت جان زن جوان را گرفت.

پرخاشگری یکی از مشکلات روزمره اکثر جوامع و یکی از مسائلی است که انسان به شکل‌های مختلف با آن مواجهه می‌شود. انسان چه پرخاشگر باشد و چه شاهد پرخاشگری، این موضوع بر فرد آثار و عوارضی برجای می‌گذارد.
از منظر روانپزشکی نیز فرد دچار اضطراب، افسردگی و گوشه‌گیری اجتماعی می‌شود و عملکرد شغلی و اجتماعی او مختل می شود.

روانشناسان گاهی عصبانیت را جنون آنی می‌دانند که طی آن چشم و گوش فرد کار نمی‌کند و در آن لحظه هر تصمیمی می‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد حدود دو سوم قتل‌هایی که اتفاق افتاده بر اثر عصبانیت و پرخاشگری ناگهانی بوده و فرد سابقه جرم و جنایت قبلی نداشته است.

از رو این استفاده از سلاح سرد وگرم و همراه داشتن آن در جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این باره توضیح داد: همراه داشتن سلاح سرد در بسیاری از موارد عاملی برای تشدید ماجرا بوده است بر همین اساس ممنوعیت استفاده وهمراه داشتن آن در جامعه ضرورت دارد.

رئیس پلیس آگاهی استان قزوین نیز در این باره تاکیدکرد: خانواده ها بایددر این موردبا فرزندان خود صحبت کنند و تلاش کنند تا استفاده از این سلاح ها را کم کرده و جان خود و فرزندشان را تضمین کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار