استاندار تهران می‌گوید: در موضوع لزوم سکونت شهرداران در شهر محل خدمت خود جدی هستیم و اگر در زمان مقرر (۱۲ مرداد) این موضوع اجرا نشود از راه های قانونی و با جدیت وارد عمل خواهیم شد.
کد خبر: ۷۶۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ 31 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ پس از ابلاغ آئین‌نامه وزارت کشور مبنی بر لزوم سکونت شهرداران در شهر محل خدمت خود، استاندار تهران نیز خطاب به فرمانداران برای اجرای این آئین‌نامه، دستورهای لازم را صادر کرد تا مشکل مدیران غیرساکن در محل خدمتشان در این استان که از آنان به عنوان پدیده مدیران پروازی نیز یاد می‌شود حل شود.

انوشیروان محسنی بندپی در همین باره به خبرنگار ایرنا گفت: قطع و یقین اگر شهرداران آن مهلتی که برای جابه‌جایی محل سکونت داده‌ایم را رعایت نکنند، بر اساس ضوابط و قانونی که مراتب را مشخص کرده است، برخورد می‌کنیم.

وی اعلام کرد: این آئین‌نامه یکم تیر از طرف وزارت کشور و از ۱۲ تیر از طرف استانداری ابلاغ شده است و بلافاصله پس از یک ماه یعنی از ۱۲ مرداد از فرمانداران گزارشی در این زمینه خواهیم خواست.

استاندار تهران اظهارداشت: در این مساله جدی هستیم و واقعا هم باید همین باشد، شهرداری که در جایی تصدی شهری را برعهده دارد، باید در آن محل سکونت داشته باشد تا بداند که مردم با چه شرایطی زندگی می‌کنند،  اوقات فراغتشان در آن شهر چگونه سپری می‌شود و فضای شب شهر به چه شکلی است.

محسنی بندپی تصریح کرد: به این شکل نمی‌توان شهر را مدیریت کرد که من صبح بروم و غروب برگردم.

تاکید وزارت کشور

 ۹ دی سال ۹۷ بود که وزارت کشور آئین نامه‌ای خطاب به استانداران ابلاغ کرد که در آن شرایط انتخاب شهرداران تعیین شده بود و طی یکی از بندهای آن تاکید داشت: بر اساس آیین نامه اجرایی جدید، شهرداران باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه می‌کنند در داخل محدوده آن شهر سکونت و اقامت داشته باشند، همچنین نحوه احراز سکونت شهردار و خانواده وی توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود.  

پس از گذشت ۶ ماه یکم تیر سال جاری بود که سخنگوی وزارت کشور با اشاره به ابلاغ آئین نامه جدید مبنی بر لزوم سکونت شهرداران در شهر محل خدمتشان اعلام کرد شهرداران یک ماه پس از دریافت این ابلاغیه فرصت جابه‌جایی دارند و بار دیگر این موضوع را یادآورشد.

سید سلمان سامانی علاوه بر اعلام این موضوع در جمع خبرنگاران طی پیامی توئیتری نوشت:‌  «نحوه احراز سکونت شهرداران ابلاغ شد: شهرداران مکلف به سکونت در محل خدمت خود هستند، فرصت یک ماهه به شهرداران برای اجرای این دستورالعمل و تعیین سه شاخص برای احراز سکونت».

وی پیش از این توئیت در خصوص سه شاخص مد نظر اعلام کرده بود که شاخص‌ها و مستندات احراز سکونت شهرداران در محل خدمت خود شامل «گواهی اشتغال به کار همسر و فرزندان تحت تکلف شهردار در محدوده شهر محل خدمت، گواهی آموزش و پرورش در خصوص اشتغال به تحصیل فرزندان تحت تکفل شهردار در مدارس یا مهدهای کودک‌ در محدوده شهر محل خدمت و قولنامه دارای کد رهگیری و اسناد مالکیتی است.»

شرایط شهرداران استان تهران

استان تهران ۴۳ شهر و به همین تعداد نیز شهردار دارد که براساس گزارش ها فقط ۱۶ نفر آنان ساکن محل خدمت خود هستند و این آمار که به تایید استانداری تهران رسیده، نشان می دهد شهرداران بسیاری در این استان باید تاکنون برای جابه‌جایی تصمیم نهایی را گرفته باشند.

تصمیم نهایی برای این موضوع که اسباب خانه خود را جمع کنند و به شهر محل خدمتشان بروند یا با میز خدمت در شهرداری مورد نظر خداحافظی کنند.

البته وقتی ابلاغیه وزارت کشور رسانه ای شد محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در نخستین واکنش ها به آن  ۱۲ تیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این موضع را گرفت که «موضوع لزوم سکونت شهرداران در محل خدمت به علت تداخل حریم‌های شهری چندان برای این استان قابل اجرا نیست.»

وی دلیل این بحث را اینچنین توضیح داد: «در استان تهران شهرها آنچنان با هم پیوند دارند که گاه بدون توجه به تقسیمات کشوری مشخص نیست محدوده یک شهر کجا تمام و محدوده شهر دیگر از چه نقطه‌ای آغاز می‌شود و  از همین رو برای اجرای این ابلاغیه باید الزامات آن هم مد نظر قرار گیرد.»

نظر متفاوت استاندار

اما با این وجود، نظر استاندار تهران در این خصوص تاکید بر لزوم اجرای آئین نامه ابلاغی وزارت کشور است و در همین زمینه این نظر را اعلام کرد که «همه شهرداران باید در محل خدمتشان سکونت داشته باشند.»

محسنی‌بندپی در مصاحبه ای تاکید کرد که بخشنامه ابلاغی وزارت کشور به تمامی ۱۶ فرماندار این استان ابلاغ شده است و فرمانداران موظف هستند نحوه اجرای این آئین نامه را پیگیری و رصد کنند.

نام شهرداران غیرساکن اعلام نشد

خبرنگار ایرنا طی چند هفته تلاش کرد که جزییات آماری شهرداران غیرساکن و محل خدمتشان را از مسئولان استانداری بگیرد که باوجود همکاری و هماهنگی مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران در این زمینه برای دریافت اطلاعات از اداره کل بازرسی استانداری، مدیرکل بازرسی استانداری تهران در این زمینه پاسخی به خبرنگار ایرنا نداد.

امین بابایی مدیرکل روابط عمومی استاندار تهران در عین حال تاکید کرد:‌ بر اساس قانون نه فقط شهرداران که باید تمامی مدیران، مسئولان، فرمانداران و استانداران در محل خدمت خود سکونت داشته باشند.

در این شرایط استاندار تهران اتمام حجت کرده که شهرداران غیرساکن یا باید در محل خدمتشان ساکن شوند یا مسئولیت آن شهر را کنار بگذارند؛ حال باید منتظر نشست و دید آیا شهرداران غیرساکن استان تهران به محل خدمتشان نقل مکان می‌کنند یا برکنار خواهند شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار