شامگاه سه شنبه هفته جاری برای چندمین بار آتش 15 هکتار از مراتع حیدره در دامنه الوند شهر همدان را خاکستر کرد با این وجود بعد سه ساعت تلاش آتش خاموش شد.
کد خبر: ۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 13 August 2015

در میان مناطق زیبا و بکر همدان با گذر از دره های الوند مشرف بر شهر همدان به روستایی با چشم اندازی زیبا و چشم نواز می رسیم که حیدره نام دارد.

به گزارش ایرنا؛ این منطقه بواسطه سرسبزی و وجود جنگل و درختان برافراشته و گلهای رنگارنگ همواره میزبان گردشگران و دوستدارن طبیعت بوده است.

با فرا رسیدن فصل تابستان این منطقه از زخم آتش بر پیکر نحیف خود در امان نبوده و تنها در یکماه گذشته 9 مورد آتش سوزی در این منطقه رخ داده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: روز گذشته ( سه شنبه) بخشی از منطقه حیدره در آتش سوخت که بعد از سه ساعت تلاش موفق به اطفای حریق شدیم.

مسعود دهبانی بیان کرد: برای مهار آتش نیروهای مستقر در دو ایستگاه مرکزی و شهید نجفی بود بسیج شده و با استفاده از تجهیزات در محل وقوع آتش حاضر شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به سخت گذر و سنگلاخ بودن مسیر ورود خودروی آتش نشانی به محل حادثه امکان پذیر نبود به این دلیل از آتشکوب برای خاموش کردن آتش استفاده شد.

وی از شهروندان خواست با رعایت نکات ایمنی از خاکستر شدن زیباییهای طبیعی جلوگیری کرده و هنگام بروز آتش نیز موضوع را به عوامل آتش نشانی گزارش دهند.

این چندمین بار است که مراتع و درختان حیدره در آتش سهل انگاری عوامل انسانی می سوزد و در نخستین مورد که اواسط ماه جاری رخ داد هفت هکتار از مراتع این منطقه در آتش سوخت.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز بیان کرد: 15 هکتار از مراتع زیبای حیدره روز گذشته طعمه آتش شد.

بهرام رسولی به ایرنا گفت: گزارش یک مورد آتش سوزی به اداره مرتع اعلام شد که پس از دریافت گزارش تیمهای فوریتهای امداد جنگل و مرتع به محل اعزام شدند.

وی با ذکر اینکه علت بروز این آتش سوزی در دست بررسی است گفت: در بیش از 90 درصد از آتش سوزیها بی احتیاطی عوامل انسانی دخیل بوده است.

وی یادآوری کرد: 9 مورد آتش سوزی امسال در منطقه حیدره شهر همدان رخ داده که بیشترین میزان آتش سوزی هفت هکتاری و 15 هکتاری اخیر بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی همدان با تاکید بر ضرورت همکاری اهالی روستا در مهار آتش بیان کرد: شهروندان می توانند در صورت بروز آتش موضوع را از طریق سامانه 1504 به اطلاع فوریتهای امداد جنگل و مرتع برسانند.

سرهنگ رسولی خاطرنشان کرد: 70 فقره آتش سوزی در مراتع استان همدان در سالجاری رخ داده است که بر اثر آن 218 هکتار از مراتع تبدیل به خاکستر شدند.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگلهای دست کاشت و طبیعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار