مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه منابع آبی استان قزوین باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۷۶۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ 15 July 2019

ضرورت توجه ویژه مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه آب

 به گزارش تابناک قزوین ،عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین  در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین تاکید کرد: روزگاری برخی مناطق کشور مانند دریاچه ارومیه به اندازه کافی با منابع آبی روبرو بودند اما توسعه های بی جا مانند باغداری و استفاده نکردن بهینه از آب باعث شد تا این دریاچه امروز به نابودی کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت های گسترده برخی مناطق کشور در دهه های گذشته، باعث ایجاد بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شده، افزود: به عنوان مثال خشکسالی سال ۴۱ در سیستان و بلوچستان موجب مهاجرت های گسترده مردم این دیار شد تا جایی که سال بعد مسایل و مشکلات اجتماعی از جمله مباحث امنیتی و سیاسی گسترده ای را به همراه داشت.

استاندار قزوین با اشاره به گزارش مدیرکل هواشناسی قزوین مبنی بر تغییرات اقلیمی استان در سال های آینده، تصریح کرد: اینکه ما در آینده باز هم با خشکسالی روبرو خواهیم شد، شکی نیست و به همین منظور باید با تغییر در طرح های توسعه ای روز به روز از کشت سنتی فاصله گرفته و به دنبال گسترش آبیاری های نوین و کشت های گلخانه ای باشیم.

وی اضافه کرد: برای پلمپ و مسدودی چاه های آب غیرمجاز، مسئولان اجرایی برای پرهیز از هرگونه تنش باید با فرمانداری ها هماهنگ شده و در عین حال نیز دستگاه های ذیربط در نصب کنتورهای هوشمند در شهرداری ها و ادارات دولتی هر چه سریع تر عمل کنند.

پیشنهاد مدیریت آب منطقه ای استان مبنی بر تبدیل کانال های انتقال آب به لوله، کار ارزشمندی است که با توجه به راحتی کار و هزینه های مورد نیاز اقدامات لازم در این زمینه در اسرع وقت باید شکل بگیرد.

استاندار قزوین با اشاره به ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در استان های کشور به جز مازندران و گیلان، گفت: انجام این مهم در کوتاه مدت، غیر ممکن است در حالی که باید با زمینه سازی و آموزش های هدفمند و لازم کشت های جایگزین معرفی و در این راه کشاورزان را نیز مورد حمایت قرار داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار