فرهادی‌زاد مطرح کرد:
معاون بانوان وزارت ورزش با تاکید بر اینکه فعالیت‌های این معاونت همچنان با نگاه کیفی دنبال خواهد شد، گفت: باید به کارها سرعت دهیم تا برای المپیک آینده کسب سهمیه بیشتری داشته باشیم.
کد خبر: ۷۶۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ 15 July 2019

راهکارهایی برای توسعه ورزش بانوان/ نه دو شغله هستم نه بازنشسته

بعد از گذشت ماه ها از بلاتکلیفی معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و مدیریت سرپرستی در این معاونت، مسعود سلطانی فر ۱۲ تیرماه اقدام به تعیین تکلیف برای آن کرد. وی طی حکمی مهین فرهادی زاد را به عنوان معاون ورزش بانوان وزارتخانه تحت مدیریتش انتخاب و معرفی کرد.

فرهادی زاد از مدیران با سابقه ورزش است که پیش از حضور در وزارت ورزش به عنوان دبیر با فدارسیون ورزش بیماری های خاص و پیوند اعضا همکاری داشت. وی البته برای قبول مسئولیت جدید از این جایگاه اعلام استعفا کرد تا تمام وقت در این وزارتخانه باشد و پیگیر امور مربوط به آن.

معاون ورزش بانوان قصد دارد نگاه کیفی که پیش از این در مورد ورزش بانوان شکل گرفته بود را کماکان حفظ کند اما تاکید دارد که باید به کارها و پیگیری آنها سرعت داد تا برای المپیک ۲۰۲۰ نسبت به گذشته سهمیه های بیشتری به دست بیاید.

وی همچنین توسعه فضا برای مدیریت بانوان در بخش های مختلف را در برنامه دارد.

راهکارهایی برای توسعه ورزش بانوان/ نه دو شغله هستم نه بازنشسته

پیشنهاد وزیر را پذیرفتم چون به فضای ورزش علاقمندم
مهین فرهادی زاده با بیان اینکه پیشنهاد حضور در وزارت ورزش را به صورت مستقیم از وزیر ورزش دریافت کرد، گفت: چند وقت پیش در این رابطه با من صحبت‌هایی شد. از آنجا که من هم به فضای ورزش علاقه مند هستم، قبول مسئولیت کردم با این امید که بتوانم به جامعه تأثیرگذار ورزش بانوان خدمتی داشته باشم.

نیازمند فضای گسترده تر برای ورزش بانوان هستیم
وی در این رابطه گفت: ما دختران جوانی داریم که باید فضای لازم برای فعالیت آنها ایجاد شود، البته که سال هاست فضا در ورزش بانوان و فعالیت های داخلی و بین المللی آنها ایجاد شده این فضا باید برای ورزشکاران رشته های مختلف گسترده تر شود. این اتفاق هم نمی‌افتد مگر با همدلی ما و شما.

راه ورزش بانوان سال ها پیش هموار شد
معاون بانوان وزارت ورزش با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش از وزارتخانه طی سال‌های گذشته، گفت: نمی‌خواهم در مورد فرد خاصی صحبت کنم اما نفراتی که در گذشته عهده دار معاونت بانوان بودند، هر یک از افراد تحصیلکرده و علاقه مند به این حوزه بودند و طی دوره مدیریت خود فضای لازم را ایجاد کرده و مسیرها را هموار کردند تا دختران در صحنه‌های بین المللی شرایط بهتری داشته باشند اما باید سعی کنیم فضای ورزش بانوان وسعت بگیرد.

باید به برنامه های بخش بانوان سرعت بدهیم
فرهادی زاده در واکنش به این موضوع که «شما زمانی قبول مسئولیت کردید که فقط یک سال به المپیک باقی مانده و از طرفی ورزش بانوان ماه ها با بلاتکلیفی معاونت خود مواجه بود»، گفت: خوشبختانه طی ماه‌های گذشته هیچ کاری روی زمین نمانده بود. فدراسیون‌ها در بخش بانوان کارشان را دنبال کردند، دختران هم در اردو هستند. اما از حیث زمانی و فاصله کمی که تا المپیک باقی مانده حق با شما است. فرصت خیلی زیادی نداریم بنابراین باید به اجرای خیلی از برنامه‌ها سرعت ببخشیم تا بتوانیم برای المپیک ۲۰۲۰ در بخش بانوان و نسبت به ادوار گذشته المپیک کسب سهمیه بیشتری داشته باشیم.

در امور فنی فدراسیون ها هیچ دخالتی ندارم
«با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا المپیک احتمالاً خیلی از فدراسیون ها برنامه های خود برای حضور در میادین انتخابی را نهایی کرده اند. در این میان حضور شما و برنامه های احیاناً نو و جدیدی که دارید، تداخلی ایجاد نمی کند؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت: چنین اتفاقی نمی‌افتد چرا که مبنای کارمان این نیست که برنامه‌ها را به طور کامل تغییر دهیم. فقط اگر احساس کنیم به سرعت بیشتری نیاز است، اقدام لازم را انجام می‌دهیم. مسلماً در امور فنی هیچ دخالتی نخواهیم داشت، فقط در مسائل اجرایی کمک کار فدراسیون‌ها می‌شویم تا فضایی بهتر برای آنها مهیا شود.

همچنان نگاه کیفی به ورزش بانوان خواهیم داشت
فرهادی زاد در واکنش به دیگر موضوع مطرح شده در رابطه با «ورزش بانوان، نگاه کیفی که تاکنون به اعزام های آنها وجود داشته است و اینکه از نظر وی اعزام های کیفی باید ادامه داشته باشد یا تمهیدات دیگری در نظر گرفته می شود؟»، خاطرنشان کرد: نگاه کیفی به ورزش بانوان خوب و به نوعی لازم است چرا که کمک می‌کند به استانداردهای فنی نزدیک شویم. هر چه این فاصله کمتر شود، به فضا و زیرساخت‌های محکم‌تر و قوی‌تری می رسیم. البته که عقبه کار در ورزش بانوان نسبت به مردان بسیار متفاوت است، با این حال با تأکید IOC نگاه کیفی به ورزش بانوان وجود خواهد داشت.

تاکید IOC بر برابری جنسیتی در ورزش
فرهادی زاده با تأکید بر اینکه کمیته بین المللی المپیک بحث برابری جنسیتی را مطرح کرده اما نه به این دلیل که فضا برای ورزش بانوان بیشتر شود، ادامه داد: دلیل IOC برای اجرای چنین طرحی این است که هر چه فضا برای آقایان بیشتر باشد، اختلاف میان دو بخش مردان و زنان در جامعه ورزش گسترده می‌شود و این گستردگی به مرور به زندگی و جامعه هم می‌رسد. در واقع اگر به دنبال برابری جنسیتی می‌رویم، بحثمان خانم‌ها و حضور پررنگ آنها نیست. موضوع این است که مردان در شرایطی قرار بگیرند که درک بهتر و بیشتری از بانوان و ورزش آنها پیدا کنند.

نگاه کیفی نداشته باشیم نمی توانیم برای المپیک کسب سهمیه کنیم
«این موضوع در برخی موارد باعث می‌شود که از بانوان و برای حضورشان در میادین بین المللی، با وجود نداشتن شرایط کیفی لازم و صرفاً به خاطر ایجاد فضای برابری، استفاده شود»، معاون وزیر ورزش در واکنش به این موضوع  گفت: البته کمیته بین المللی المپیک در موضوع استفاده بیشتر از بانوان راهکارهایی ارائه کرده است. به طور مثال در کشتی تعداد اوزان بانوان افزایش داشته است. مسلماً IOC یا اتحادیه جهانی کشتی نمی‌تواند به طور مستقیم اعزام بیشتر بانوان را خواستار شود، چون باید این اعزام‌ها و حضورها از طریق کسب سهمیه انجام شود، به همین دلیل تعداد اوزان را در بخش بانوان بیشتر کرده است. این گونه حضور بانوان پررنگ می‌شود. حتی در سطح مدیریتی هم بر حضور بیشتر بانوان تأکید شده است. در واقع اگر موضوع کیفی کردن به اندازه لازم مورد توجه قرار نگیرد، برای میدانی مثل المپیک نمی‌توانیم کسب سهمیه کنیم. مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره داشته اند که وقتی دامنه حضور بانوان در فضای ورزش گسترده می‌شود، رسیدن به قله قوی‌تر خواهد شد.

تاکید بر افزایش دامنه مدیریت بانوان
وی همچنین در مورد اینکه «آیا افزایش دامنه مدیریت بانوان در حوزه مختلف در برنامه شما قرار دارد؟»، گفت: قطعاً این برنامه را دنبال خواهم کرد، البته انجام آن نیازمند یکسری اقدامات اولیه است که باید به صورت قانونمند صورت بگیرد.

فرهادی زاده در این زمینه به بحث نواب رئیس بانوان فدراسیون‌ها و مدیریت بانوان در ادارات کل استان‌ها اشاره کرد و گفت: تغییرات لازم در این زمینه در اساسنامه اعمال شده، اساسنامه هم که در حال بررسی است. من هم تمام تلاشم را می‌کنم تا بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. باید شرایطی ایجاد شود تا از بانوان در عرصه های مدیریتی استفاده بیشتری شود.

نه دوشغله هستم و نه بازنشسته
معاون بانوان وزارت ورزش با تأکید بر اینکه بازنشسته و دوشغله نیست، گفت: از دبیری فدراسیون ورزش بیماری های خاص و پیوند اعضا استعفا کردم، چون پذیرش معاونت بانوان مستلزم کنار گذاشتن این مسئولیت بود. برخی این موضوع را مطرح کرده بودند اما مگر می‌شود همزمان در یک فدراسیون و وزارت ورزش عهده دار مسئولیت بود، ضمن اینکه همین الان در دانشگاه الزهرا (س) در حال تدریس هستم و این یعنی اینکه بازنشسته نیستم اما کار تدریس را هم کنار می گذارم تا تمام وقت در خدمت معاونت بانوان باشم.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار