تابناک: یک فعال محیط زیست گفت: حاصل باز و بسته شدن‌های نمادین زاینده رود، تلف شدن 100 میلیون قطعه از ماهی‌های رودخانه است.
کد خبر: ۷۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 08 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سپهر سلیمی، درخصوص کمپین نجات ماهیان زاینده رود از مرگ، اظهار کرد: این کار کاملا نمادین بود و تنها 50 متر از کل رودخانه را پوشش دادیم که ميزان 10 درصد تمام ماهی‌هایی است که در طول رودخانه بالا و پایین می‌پرند و از تشنگی جان می‌دهند.

وی با بیان اینکه حتی از آن میزان ماهی که برای نجات به بالادست برده می‌شوند یک درصد هم زنده نخواهند ماند، افزود: تشکل‌های مردم نهاد و مردم در این حرکت نمادین شرکت کردند تا حساسیت خود را نسبت به محیط زیست و ماهیان در حال مرگ نشان دهند.

پاي 100 ميليون حق حيات در ميان است

این فعال محیط زیست تأکید کرد: 100 میلیون ماهی در زاینده رود در حال تلف شدن هستند و کاری هم نمی‌شود کرد چرا که برای نجات این تعداد ماهی یک فراخوان بسیار وسیع و تجهیزات بسیار زیادی نیازمند است و حتی نیروهای نظامی از جمله ارتش، سپاه و بسیج هم باید کمک کنند.

سلیمی با بیان اینکه مسأله 100 میلیون جان در میان است، گفت: با خشک شدن زاینده رود 100 میلیون حق حیات در حال از بین رفتن است و سؤال اینجاست که چه دلیلی دارد که مدام آب را به صورت نمادین باز و بسته کنیم تا این میزان تلفات بدهیم.

وی تصریح کرد: این مسأله باز و بسته کردن نمادین آب ، تلفات بسیار زیادی بر روی دست رودخانه زاینده رود می‌گذارد، پس بهتر است به جای اینکه مدام آب را باز و بسته کنیم، چند سال آب را بسته نگه داریم و به طور کامل برای آن طرح ریزی کنیم و بعد آن را به صورتی باز کنیم که هیچ‌گاه بسته نشود زيرا رودخانه هم از باز و بسته شدن‌های نمادین خسته شده است.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: بی‌شک کسی وجود ندارد که تخلفات بالادست از جمله برداشت‌های بی‌رویه و زیادی خواهی های مداوم را نداند، این‌ها دلیل اصلی خشکی زاینده رود است پس باید برای آن فکری بشود تا تلفاتی این چنینی رقم نخورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار