کد خبر: ۷۱۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 22 February 2019
 

تابناک / با تکمیل راه‌آهن قزوین – رشت و اتصال بنادر شمالی کشور به بنادر جنوبی شاهد افزایش میزان حجم بار و مسافر در طول سال خواهیم بود.

 

اتصال بنادر شمالی به بنادر جنوبی کشور با احداث راه‌آهن قزوین – رشتراه‌آهن قزوین – رشت بعد از گذشت ۱۱ سال و عبور از مسیر‌های صعب العبور استان البرز تا هفته آینده به بهره‌بردرای می‌رسد.

خط راه‌آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۰ کیلومتر به صورت یک خط برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه آغاز و با عبور از مناطق کوهین، لوشان، منجیل، روبار و امامزاده هاشم به رشت می‌رسد.
 
عملیات ریل گذاری این محور از سال ۹۱ آغاز و با تکمیل آن استان گیلان به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می‌شود.

با افتتاح این پروژه ریلی شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت، حجم بار ترافیک در مسیر‌های شمالی و کاهش کشتار جاده ها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار در سال با راه‌اندازی قطار قزوین- رشت


حجم جابجایی بار و مسافر این خط راه‌آهن بسیار چشمگیر است به طوریکه سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر از طریق این خط ریلی جابجا می‌شوند.

پل شاهرود در مسیر خط راه‌آهن قزوین - رشت به طول ۶۰۰ متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین ابنیه‌های این خط به شمار می‌رود که با مبلغ بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال در حاشیه آزادراه قزوین - رشت ساخته شده است.

 تاثیر گذاری مهم راه‌آهن قزوین – رشت در اقتصاد کشور 

محمد رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی، با بیان اینکه احداث خط راه‌آهن قزوین - رشت به عنوان یک کریدور شمال به جنوب بسیار با اهمیت است گفت: این پروژه تا هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و ساخت این خط راه‌آهن نقش بسیار موثری در اقتصاد حمل و نقل کشور دارد.

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه ملی شاهد رشد چشمگیر جابجایی بار و مسافر خواهیم بود.


تکمیل کریدور شمالی جنوبی کشور از طریق راه‌آهن قزوین - رشت


 مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بندر کاسپین در حال توسعه است گفت: با توسعه و ساماندهی این بندر شاهد افزایش حجم بسیار بالای بار خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال ساخت و اتصال راه‌ آهن رشت به بند کاسپین و انزلی هستیم و امیدواریم ساخت این بندر تا سال آینده به اتمام برسد.

معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: با تکمیل این دو بندر شاهد اتصال شبکه ریلی شمال به جنوب کشور خواهیم بود که این امر نقش بسیار موثری در افزایش حجم ترانزیت کالا و بار خواهد داشت.

یزدانی در پایان گفت: راه‌آهن آستارا به آستارا تکمیل شده و ما شاهد چشمگیر جابجایی بار از کشور آذربایجان به ایران هستیم.

در همین رابطه علی خدایی معاون راه آهن شمال کشور نیز گفت: احداث خط ریلی راه‌آهن رشت – قزوین به اتمام رسیده و در حال تکمیل خدمات ایستگاهی هستیم.

وی ادامه داد: در این مسیر ریلی بیش از ۲۲ کیلومتر تونل احداث شده که نشان دهنده  صعب‌العبور بودن مسیر این پروژه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار