دبير شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد مطرح کرد
دبير شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد گفت: همسایگی با افغانستان، تهاجم فرهنگی، ضعف زیرساخت‌ها و فراهم نبودن امکانات تفریحی، بیکاری، فقر و ... ازجمله عوامل ابتلا به اعتیاد در ایران است.
کد خبر: ۶۹۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 20 December 2018

به گزارش تابناک یزد؛ سید مصطفی کرباسی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: علی‌رغم پیشرفت بشر در عرصه‌های مختلف، آسیب‌های اجتماعی و تهدیدهای ناشی از آن، ‌یکی از مواردی است که پس از تهدیدات هسته‌ای، معضلات محیط‌زیست و فقر به‌عنوان چهارمین خطر بزرگ سده اخیر محسوب می‌شود.
تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان به 9 هزار تن در سال رسید
کرباسی بابیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی است، اذعان کرد: بر طبق آمارهای سازمان ملل در سال 2015 نزدیک به 5 و 31 صدم درصد جمعیت عمومی دنیا (بین 15 تا 64 سال)، حداقل یک‌بارمصرف مواد مخدر داشته‌اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد، گفت: ایران ‌یکی از همسایگان افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی دنیا است که تولید آن در سال 2001 دویست تُن بوده، در 2014 به 6 هزار و 400 تن رسید و در سال گذشته نیز به 9 هزار تن (45 برابر) افزایش یافت.
وی ادامه داد: کشور ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر به علت همسایگی با افغانستان، تهاجم فرهنگی که رهبر انقلاب چندین بار نسبت به آن هشدار داده، ضعف زیرساخت‌ها و فراهم نبودن امکانات تفریحی و رفاهی برای جوانان، معضلات حوزه اشتغال، فقر و ... شرایطی حساسی دارد.
ارتباط جرائم مختلف با اعتیاد
کرباسی پیرامون ارتباط مواد مخدر با سایر جرائم عنوان کرد: حضور 55 تا 60 درصد افراد در زندان، 65 درصد همسر آزاری، 55 درصد طلاق، 30 درصد کودک‌آزاری، 25 درصد قتل، 20 درصد جرائم منکراتی، 23 درصد نزاع و خشونت به‌نوعی با اعتیاد مرتبط است.
این مقام مسئول مواد مخدر یا ناخالصی‌های آن را چهارمین عامل مرگ در سال گذشته دانست و گفت: از یک‌سو هزینه درمان معتادان بار اقتصادی سنگینی را بر دولت تحمیل کرده و از طرف دیگر سرمایه‌هایی که می‌بایست به سمت اقتصاد پویا برود و چرخ کارخانه‌ها را بچرخاند، در حوزه مواد مخدر جابه‌جا می‌شود.
وجود 700 نوع مخدر صنعتی شناخته شده در دنیا
وی ادامه داد: بیش از 700 نوع مخدر در دنیا شناخته شده است که اثرات مخرب آن به‌مراتب بیشتر از مخدرهای سنتی است که زنگ خطر بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود. اگر امروز حمل، توزیع، نگهداری و قاچاق تریاک جرم محسوب می‌شود، به‌واسطه وجود قانون است؛ اما پس از ورود شیشه در ایران 9 سال طول کشید تا قانونی پیرامون آن وضع شد.
کرباسی با تأکید بر اینکه قاچاق مواد مخدر چهارمین تجارت غیرقانونی پرسود دنیا بعد از قاچاق اسلحه، دارو و غذا محسوب می‌شود، تصریح کرد: در همین راستا سوداگران مرگ دست روی دست نگذاشته و با تغییر فرمولاسیون و دست‌کاری مواد معمولی قرص، آن را طوری تغییر می‌دهند که به ماده مخدر دیگری تبدیل می‌شود.
معتادان متجاهر جمع‌آوری می‌شوند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد یادآور شد: اولویت اصلی در مبارزه با مواد مخدر پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، آموزش مهارت‌ها به مردم و به‌خصوص گروه‌های خاص ازجمله دانش آموزان، دانشجویان و ... است که اگر این بحث را جدی نگریم دیر یا زود خود ما هم درگیر خواهیم شد.
وی ابراز کرد: پس از پیشگیری، درمان و بازتوانی کسانی که گرفتار اعتیاد شده‌اند، صیانت و حمایت از خانواده‌هایی که به‌نوعی درگیر اعتیاد بوده و معتادان بهبود یافته، مقابله، جمع‌آوری متجاهرین (اولویت‌های کوتاه‌مدت است) در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.
تجهیز 30 خانه ورزش روستایی در استان یزد
کرباسی خاطرنشان کرد: ورزش یکی از راهکارهای پر کردن اوقات فراغت است که نقش مهمی نیز در جلوگیری از مهاجرت دارد. در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری وزارت ورزش و جوانان تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را آغاز کرده است. امسال سهمیه تجهیز 30 خانه ورزش روستایی برای استان گرفته‌شده است که مسئولین شهرستان ابرکوه نیز می‌توانند برای تخصیص این سهمیه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
وی در خاتمه به نقش پررنگ و سازنده مشارکت‌های مردمی در امر پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: دولت به‌تنهایی قادر نیست این معضل بزرگ را مدیریت و هدایت کرده و نیازمند مشارکت مردم است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار