مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین از ثبت 10 وقف جدید در این استان خبر داد و گفت: وقف های جدید در حوزه های قرآنی، سیدالشهداء و افراد بی بضاعت در بویین زهرا، قزوین، تاکستان و البرز بوده است.
کد خبر: ۶۷۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 14 November 2018

ثبت 10 وقف جدید در قزوینبه گزارش تابناک قزوین، حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی عصر سه شنبه در همایش یاوران وقف استان تاکید کرد: وقف در همه حوزه ها تاثیرگذار بوده تا جایی که می تواند 814 نوع نیاز جامعه را پاسخ دهد و این فراگیری و تاثیرگذاری جایگاه و اهمیت وقف را دوچندان کرده است.


وی اظهارداشت: گذشتگان ما از طریق وقف توانسته بودند همه نیارهای خود را پاسخ داده و امروز هم با شناسایی نیازهای جدید می توان واقفان را به سمت وقف های جدید هدایت و تشویق کرد.


به گفته وی، در استان قزوین 2 هزار 637 موقوفه وجود دارد که 603 مورد آن متصرفی، 164 مورد غیر متصرفی، سه مورد اشتراک التولیه و یک هزار و 867 مورد از موقوفات انتفاعی هستند.


حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: ارزش گذاری رقبات در 14 هزار و 261 مورد انجام شده که حقوق مکتسبه محاسبه، کسر و تنها ارزش موقوفه در 2 ماه انجام شده است.


این مسئول در ادامه یادآور شد: وقف یکی از مولفه هایی است که خداوند در دین اسلام به عنوان گسترش عدالت آن را وضع کردند و بر احکامی مانند خمس، زکات و صدقه تاکید شده تا جبران کننده فاصله دارا و ندارها باشد.


وی با بیان اینکه وقف می تواتد در بسط عدالت نقش مهمی ایفا کند و اگر بتوانیم وقف را همانند گذشته ترویج کنیم، می توانیم بسیاری از ناهنجاری ها را نیز سامان دهیم، اضافه کرد: شاید هنوز نتوانسته ایم آن چنان که شایسته وقف بوده حق این سنت حسنه را ادا کنیم اما اگر واقفان و مردم در کنار هم باشند می توانیم خیلی از مشکلات را مرتفع سازیم.


حجت الاسلام مجیدی در ادامه ارزش موقوفات این استان را 190 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان با احتساب یک درصد سود باید سالانه یک هزار و 900 میلیارد ریال درآمدزایی داشته باشد اما سال گذشته ارزش آن تنها 70 میلیارد ریال بود. 


وی تصریح کرد: در هفت ماهه امسال درآمد موقوفات استان بیش از 9 درصد رشد داشته و در هفته وقف شاهد افزایش 25 درصدی آن هستیم.


ججت الاسلام مجیدی اظهار داشت: هم اکنون از دستگاه های دولتی و مستاجران هفت میلیارد و 800 میلیون ریال طلب داریم و سال گذشته نیز 10 میلیارد و 700 میلیون ریال از مطالبات نیز وصول شد.


وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته و در حوزه نیات واقفین 6 میلیارد و 850 میلیون ریال هزینه شد و برای امور خیریه نیز چهار میلیارد و 650 میلیون ریال، در حوزه اجتماعی 2 میلیارد و 150 میلیون ریال، در مدارس علوم دینی 500 میلیون ریال، برای مساجد سه میلیارد و 700 میلیون ریال و برای بقاع متبرکه نیز 10 میلیارد و 700 میلیون ریال هزینه شده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: 28 میلیارد و 500 میلیون ریال نیز از درآمد موقوفات برای اجرای امینانه وقف هزینه شد و در هفت ماه گذشته نیز به همین میزان نیز برای اجرای نیت هزینه شده است.


این مسئول در پایان 11 درصد از اراضی کشاورزی استان قزوین را وقفی برشمرد و ادامه داد: مساحت اراضی یاد شده 52 هزار و 600 هکتار هستند.


در این مراسم از 26 خادم و هیات امنای امامزادگان، مستاجران، متولیان موقوفات، فعالان قرآنی، مدیران دستگاه های اجرایی و رسانه های فعال در عرصه وقف تجلیل به عمل آمد.


همایش یاوران وقف با حضور حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت الاسلام قدرتی رئیس کل دادگستری، قاسمی دادستان، حجت الاسلام نظری معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان، واقفان، متولیان امور وقف، هیئت امنا، خادمان و فعالان رسانه در قزوین برگزار شد.


در ادامه این مراسم از یک باب واحد مسکونی که از سوی یک بانوی خیر نیکوکار وقف شده بود، رونمایی به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار