مدیرکل بهزیستی قزوین:
مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر 315 زوج بدون فرزند در استان پشت نوبت فرزند پذیری از این دستگاه قرار دارند.
کد خبر: ۶۷۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 01 November 2018

315 زوج بدون فرزند قزوینی در نوبت فرزند پذیری هستندعلیرضا وارثی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار تابناک قزوین با اعلام این خبر افزود: علاوه بر این آمار همچین 6 زوج دارای فرزند و 15 زن مجرد نیز متقاضی گرفتن فرزند از بهزیستی هستند.


وی  اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون سرپرستی پنج فرزند به خانواده های متقاضی سپرده شده که چهار نفر از آنها دختر و یک نفر پسر بوده است.


مدیرکل بهزیستی قزوین بیان کرد: تقاضا برای دریافت کودک به مراتب بسیار بیش از تعداد کودکان قابل واگذاری به خانواده ها است.


وارثی خاطرنشان کرد: از آنجا که تامین منافع عالیه کودک از وظایف سازمان بهزیستی است معمولا بعضی از متقاضیان، به واسطه وجود برخی شرایط مناسب در اولویت دریافت کودک قرار می گیرند.


وی با اشاره به روند اجرایی و مدارک مورد نیاز برای تقاضای فرزند خواندگی نیز گفت: فرآیند فرزند خواندگی در ستاد سازمان بهزیستی و توسط کمیته شبه خانواده انجام می گیرد و اعضای کمیسیون شامل مدیر کل بهزیستی، معاون امور اجتماعی ، کارشناس مسئول شبه خانواده استان ، کارشناس فرزند خواندگی ، مددکار و کارشناس مسئول حقوقی استان هستند.


وارثی یادآور شد: متقاضیان فرزند خواندگی باید تقاضای رسمی خود مبنی بر فرزند پذیری را به سازمان بهزیستی اعلام کنند و این تقاضا حتماً باید به امضای متقاضیان رسیده و شامل آدرس دقیق و شماره تلفن متقاضیان باشد.

وی همچنین با اشاره به سایر شرایط فرزند پذیری گفت: بازدید از منزل متقاضی و تهیه گزارش مددکاری که در بر گیرنده کلیه جوانب زندگی متقاضیان باشد از دیگر شرایط مورد نیاز فرزند پذیری است که گزارش آن در پرونده متقاضیان درج می شود.


مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: مشاوره قبل از فرزند پذیری از موارد مهمی ست که زوج قبل از تشکیل کمیته فرزند خواندگی باید درآن شرکت کرده و نتیجه مشاوره قبل از فرزند پذیری طی گزارشی در پرونده درج شود.


به گفته وی، اگر تصمیم کمیته فرزند خواندگی مبنی بر پذیرش متقاضیان به عنوان والدین فرزند پذیری باشد، برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می شوند. 


این مسئول به موضوع محرمیت فرزند با زوج متقاضی نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص، زوج مورد نظر طی هماهنگی صورت گرفته با سازمان بهزیستی کل کشور به موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی معرفی شده و با عنایت به شرایط زوجین و فرزند راهکارهایی توسط این موسسه جهت محرم شدن به آنها داده می شود.


وی ادامه داد: بعد از آن والدین متقاضی توسط بهزیستی استان به دادگاه صالحه جهت صدور قرار دوره آزمایشی (حکم سرپرستی موقت) معرفی خواهند شد.


وارثی بیان کرد: در مورد اخذ شناسنامه کودک با مشخصات والدین قانونی بعد از طی دوره 6 ماهه آزمایشی و در صورت تایید سازمان بهزیستی، پیگیری های لازم مددکاری انجام می گیرد.


وی اضافه کرد: در طی دوره 6 ماهه، باید حداقل سه بازدید از طرف مددکاران اجتماعی از خانواده فرزند پذیر به عمل آید و براساس این بازدید ها در صورت تایید وضعیت مراقبت از فرزند و توانایی خانواده و حفظ منافع فرزند، گزارش نهایی تهیه و برای صدور قطعی سرپرستی به دادگاه ذیربط منعکس شود.

 
این مسئول تاکید کرد: حکم سرپرستی در صورت تشخیص سازمان بهزیستی مبنی بر آسیب پذیری کودک و عدم شایستگی والدین قانونی با هماهنگی دادگاه قابل فسخ است.


مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: به منظور حفظ منافع فرزند و تامین آتیه وی و جبران عدم برخورداری فرزند از ارثیه والدین حقوقی، طی دوره آزمایشی 6 ماهه ، انتقال یک سوم اموال والدین به فرزند خوانده از طریق دفتر خانه های رسمی و حتی مراجع قضایی قطعی شده و پس از صدور حکم سرپرستی دائم اجرای این تعهد توسط بهزیستی پیگیری می شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار