از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری طرح فرش استان اردبیل به تعداد ۱۵ مورد به ثبت جهانی رسید.
کد خبر: ۶۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 27 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش اردبیل در نهمین نمایشگاه تخصصی فرش ۱۵ طرح فرش دستبافت ویژه استان اردبیل که در اسفند ۹۳ به شماره ۹۴۸ به ثبت جهانی رسیده اند رونمایی شد.

طرح های به ثبت رسیده شامل سینی نقشه، افشان نقشه، تک گول نقشه، بویوک نقشه، آثار ابنیه تاریخی، یورتچی نقشه، ماهی پیرمادر، شمسیر نقشه، ستاره نقشه، سوماق نقشه، ماهی میراشرف، شیروان نقشه، کناره کله قوچ، شیخ ممد نقشه و قیچی نقشه است.

طرح های ثبت شده تحت دو نام کلی ARDABIL HANDMADE CARPET و ARDEBIL HANDMADE CARPET به ثبت رسیده است تا برند نقوش حتی با ذکر کلمه اردبیل در دو شکل متفاوت اما متداول مخدوش نشود.

در حاشیه مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی رئیس اداره فرش استان اردبیل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح ها با مطالعه دقیق انتخاب شده است، تصریح کرد: طرح فرش یا برای کاربری هنری و یا تجاری است و در طرح های ثبت شده نیز ۱۰ مورد هنری و پنج مورد تجاری داریم.

میر اعلا سیدی با تاکید به اینکه طرح هنری با مواد درجه عالی و برای مشتریان خاص بافته می شود، اضافه کرد: در مقابل طرح تجاری از مواد یکنواخت تولید نمی شود و برای مشتری عادی بافته می شود.

وی از شناسایی ۳۵ هزار نفر بافنده فعال فرش در استان با همکاری تشکل های استانی یاد کرد و افزود: از این تعداد ۱۱ هزار نفر از خدمات بیمه برخوردارند.

رئیس اداره فرش استان گفت: ۱۹۴ بافنده فرش پروانه کسب دارند و ۷۰ درصد فعالان فرش استان نیز زنان بافنده هستند.

سیدی با اشاره به بهبود کیفی تولیدات فرش در استان گفت: در خصوص صادرات نیز مشکلاتی در داخل و خاجر استان داریم از جمله اینکه فرودگاه بین المللی نداریم و امکانات گمرک پاسخگو نیست.

وی افزود: این مهم موجب شده است تولید کنندگان بیشتر از گمرکات استان های دیگر از جمله آذربایجان شرقی، قم و تهران اقدام به صادرات کنند.

برند سازی فرش اردبیل دنبال می شود

در عین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: ارزش اقتصادی فرش قابل توجه بوده و باید برای بهبود آن برنامه ریزی شود.

سید حامد عاملی با اشاره به پوشش ۶۰ درصدی بیمه بافندگان فرش استان، از جمله برنامه های بهبود تولیدات را حمایت حداکثری و تخصیص امکانات مناسب عنوان کرد.

وی گفت: سال های گذشته به دلیل مشکلات متعدد صادرات فرش اردبیل جایگاه مطلوبی نداشته و با حمایت از تولید کنندگان باید زمینه بهبود صادرات فراهم شود.

عاملی از جمله سیاست های حمایتی فرش اردبیل در سال جاری را برند سازی فرش عنوان و اضافه کرد: در نظر داریم از طریق شبکه های مجازی این مهم اتفاق افتد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بخشی از فرش اردبیل در استان های دیگر تولید شده یا به فروش می رسد، افزود: با برند سازی و برنامه های حمایتی امیدواریم این تعداد به خود استان برگردد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار