معاون رجیستری بیماری‌های قلبی مرکز تحقیقات قلب و عروق استان یزد اظهار كرد: علي‌رغم كاهش 6 درصدي مرگ و میرهاي ناشی از بیماری‌هاي قلبي و عروقي در يزد به دليل اقدامات درماني مناسب، شيوع اين بيماري در اين استان به دليل سبک زندگی و تغذيه نامناسب همچنان روند افزايشي دارد.
کد خبر: ۶۶۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 30 September 2018

 «سیده مهدیه نماینده» به مناسبت روز جهاني قلب با اشاره به مرگ 80 درصد مردم ایران بر اثر بیماری‌هاي مزمن غیرواگیر، گفت: بیماری‌های پر فشاري خون، دیابت، آلزایمر، انسداد مجاري ریوی، بیماری‌های کلیوی و انواع سرطان‌ها عامل اصلی مرگ و میرهای دنیا به ویژه ایرانیان هستند که در اين بين بیماری‌های قلبی و عروقي، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند .

وی با بیان این که در بازه زمانی 10 ساله از 2006 تا 2016 ميلادي، علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی حدود 20 درصد افزایش داشته است، گفت: این در حالی است که دیابت در ایران و در یزد به عنوان بیماری شاخص غیرمزمن، بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده و کشور با رشد 31 درصدی مرگ و میر در بيماران دیابتی‌ها مواجه است كه البته بیماری‌های قلبی در اين افراد نيز مهمترین عامل مرگ آنهاست.

این مسئول با اشاره به روند كاهشي مرگ و ميرها در كشورمان در بازه زمانی سال‌هاي 1990 تا 2016، عنوان کرد: اين در حالی است که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی روندي افزایشي داشته است.

نماینده در رابطه با بیماران قلبی در یزد نيز تصریح کرد: ماهانه 500 مورد بیمار قلبی كه درصد قابل توجهي از این بیماران متعلق به شهرهای جنوب کشور هستند، در بیمارستان‌های یزد بستری می‌شوند که هزینه‌های زیادی را برای تشخیص و درمان می‌پردازند .

وی از کاهش مرگ و میر بیماران قلبی در یزد به علت درمان مناسب خبر داد و گفت: به علت درمان مطلوب بیماری‌های قلبی در یزد، مرگ و میر ناشی از این نوع بیماری‌ها از 11 درصد به پنج درصد کاهش یافته اما اين در حالي است كه به دليل سبک زندگی نامناسب و تغذیه غلط، ميزان ابتلا به بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قلبی در یزد هم چنان رو به افزایش است به طوری که دو گروه سنی جوانان و افراد مسن شاهد بروز اين نارسايي‌ها هستيم.

این مسئول در رابطه با لازمه کاهش 25 درصدی بیماری‌های قلبی طبق برنامه بهداشت جهانی، بیان کرد: برای کاهش این آمار در حال رشد، راهی جز پیشگیری نیست اما لازمه‌ي اين پیشگیری، توجه به تغذیه سالم، فعالیت بدنی مطلوب، کنترل استرس، عدم مصرف دخانیات و چکاپ دوره‌اي سلامت قلب است .

وی یکی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات قلب استان در راستای مقابله با افزایش بیماری‌های قلبی را کم کردن مصرف نمک در بين یزد خواند و گفت: متاسفانه نیمی از مصرف نمک مردم از طریق مصرف نان اتفاق می‌افتد که به دنبال آن بیماری‌هایی مانند فشار خون و قلب و عروق را به همراه داشته است .

نماینده افزود: با کاهش سالیانه پنج درصد از نمک نان مردم طی برنامه‌ای 10 ساله تا سال 2025 تاثیر قابل توجی در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهیم داشت .

وی با اشاره به این که رعایت سبک زندگی مناسب از ابتلا و مرگ و میرهاي ناشی از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند، ادامه داد: مردم باید بدانند که با رعایت موارد مذکور تا حدود 70 درصد از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

به گفته وي، البته گروه سنی بالای 20 سال با رعایت سبک زندگی و بالای 40 سال با چکاپ دوره‌اي می‌توانند در اين رابطه پیشگیری کنند .

این مسئول در پایان نيز خاطر نشان کرد: شهرندان يزدي می‌توانند براي چكاپ‌هاي دوره‌اي سلامت قلب به کلينیک فوق تخصصی پيشگيري و ارتقا سلامت قلب بيمارستان افشار يزد مراجعه و از بروز نارسايي‌هاي قلبي خود آگاه و اقدامات پيشگيرانه در اين رابطه انجام دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار