با معرفی هیات انتخاب
هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی به فهرستی کوتاه مرکب از سه فیلم برای بررسی‌های تکمیلی رسیده است.
کد خبر: ۶۵۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 13 September 2018

فهرست اولیه معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۱۹ اعلام شد

به گزارش تابناک قزوین،هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری نیز به روال معمول با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی در تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. اعضای این هیات عبارتند از آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس) و محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدری فاروقی (مستندساز)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان) و قاسم قلی پور (تهیه کننده) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی).

در نخستین جلسه این هیات، ابتدا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی از ادامه این تعامل مطلوب خانه سینما ابراز رضایت کرد و برخی از رویکردهای متفاوت نسبت به اهمیت و سابقه شرکت در این مراسم بزرگ سینمایی را برشمرد.

وی روند معمول مبنی بر هماهنگی‌های اولیه با فرهنگستان جهت برخورداری از فرصت کافی برای تشکیل کمیته‌ای که اعضای آن در تولید و بهره‌برداری از فیلم‌های اکران شده طی یک سال گذشته ذینفع به حساب نیایند و انجام مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلم‌های حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات را تشریح کرد.

پس از آن، اعضای هیات با بازخوانی مقررات وارد بررسی‌های تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سال جاری در شکل بیان مفاد – به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها– تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلم‌های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ضروری دانسته است:

• تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساساً به زبانی غیر انگلیسی.

• امکان معرفی پویانمایی و یا مستند بلند.

• نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که می‌بایست به آکادمی تحویل شود، این نمایش متوالی می‌بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد)

• برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما.

• عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایش‌های غیر انتفاعی فرهنگی)

• ارایه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.

• عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

در این جلسه پس از بازخوانی مقررات، رائد فریدزاده در مقام سخنگوی هیات در مورد پیشرفت کار هیات گفت: «در روند بازخوانی مقررات و بررسی فهرست کلیه فیلم‌های اکران شده و حتی حاضر در نوبت اکران شامل بر ۱۱۰ عنوان و بازبینی برخی از عناوین مورد بررسی، هیات به فهرست کوتاه سه فیلم جهت انتخاب گزینه نهایی رسید:

«بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷ سهیلا» ساخته محمود غفاری.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار