مسئول غرفه خوس دوزی ششمین نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم از موافقت ستاد دیه هرمزگان برای برپایی جشن گلریزان با هدف اختصاص 50 درصد قیمت فروش تابلوهای نفیس این هنر به آزادی زندانیان دیه، خبر داد.
کد خبر: ۶۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵ 22 July 2015
به گزارش تابناک،‌ این روزها نمایشگاه بزرگ قرآن قشم در حال برگزاری است.

در همین رابطه مسئول غرفه خوس دوزی ششمین نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم از موافقت ستاد دیه هرمزگان برای برپایی جشن گلریزان با هدف اختصاص 50 درصد قیمت فروش تابلوهای نفیس این هنر به آزادی زندانیان دیه، خبر داد.
 
 مسعود مورموگویی گفت: طی سه سال فعالیت در حوزه خوس دوزی اسماء متبرکه و سوره های قرآنی موفق به خلق 60 اثر نفیس شده است.
 
 وی با اشاره به تاکید دین مبین اسلام در زمینه امور خیریه از جمله کمک به آزادی زندانیان، اعلام کرد: جشن گلریزان فروش تابلوهای هنر خوس دوزی حوزه قرآنی قشم به پیشنهاد ستاد دیه هرمزگان و موافقت ستاد دیه کشور قرار است امسال در یکی از کشورهای اسلامی و یا یکی از مراکز استان های کشور برگزار شود.
 
 این هنرمند صنایع دستی از بافت نام مبارک " محمد رسول الله " با سی و هشت هزار و 800 گره و شش ماه زمان اجرا به عنوان بزرگترین تابلوی خوس دوزی خود در پاسخ به اقدام توهین آمیز نشریه (شارلی ابدو) به پیامبر اعظم (ص)، نام برد.
 
 وی با اعلام اینکه تا کنون 60 نمونه کار قرآنی خود را با خط بنائی و نستعلیق به اتفاق همسرش به پایان رسانده، گفت: طی سه سال فعالیت هنر خوس دوزی اسماء متبرکه و سوره های قرآنی، تا کنون تنها یکی از آثار خود را با طرح ((بسم الله)) با چهار هزار و 700 گره به فروش رسانده است.
 
 بنیانگذار سبک خوس دوزی سوره های قرآنی معتقد است قیمت هر گره بیش از 15000 ریال برآورد می شود و کوچکترین تابلو طراحی شده 10 میلیون ریال و بزرگترین آن 750 میلیون ریال قیمت گذاری شده است.
 
 وی با گلایه از عدم حمایت مناسب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گفت: حمایت از هنرمند در حوزه های مختلف باعث دلگرمی و توسعه اثر خلق شده می شود و امیدوارم مسئولین صنایع دستی کشور نگاه ویژه ای به هنرمندان این حوزه داشته باشند.
 
 وی با اشاره به امکان سفارش کار هنر خوس دوزی یادآور شد: یکی از خریداران اماراتی نخستین تابلو خود با طرح ((الله)) را با بیش از 9 هزار گره به قیمت 180 میلیون ریال سفارش داده که این کار به اتمام رسیده و آماده تحویل می باشد.
 
 هنرمند خوس دوز منطقه آزاد قشم با تاکید بر اهمیت حمایت از برنامه های خیریه گفت: آماده اختصاص 50 درصد قیمت فروش محصولات خوس دوزی خود در جشنواره های گلریزان با هدف کمک به زندانیان دیه و همچنین بیماران نیازمند به اهدای کلیه، کبد و ریه در سرتاسر کشور می باشد.
 
 مورموگویی با اظهار خرسندی از برگزارکنندگان ششمین نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم که فرصت دوباره ای را برای معرفی آثارش فراهم کرده اند، گفت: طی سه سال گذشته آثار خود را در دو نمایشگاه قرآنی قشم و دو نمایشگاه ژئوپارک در این جزیره به نمایش گذاشته است.
 
 وی در پایان بیان داشت: خوشبختانه قرار است انجمن ارزش های هنرهای سنتی ایران اوایل مرداد ماه امسال دکترای افتخاری این هنر را به وی و همسرش اعطا کنند.
 
 بنا به این گزارش، این هنرمند صنایع دستی قرآنی منطقه آزاد قشم فوق لیسانس ژئومورفولوژی و مدرس دانشگاه و همسرش خانم لاله آقایی نیز کارشناس همین رشته می باشد.
 
 شایان ذکر است که هنر خوس دوزی قرآنی بر روی پارچه توری ریز بافت بدون استفاده از سوزن و تنها با انتقال نوار از سوراخ های ریز و قیچی کردن یک به یک گره ها انجام می شود که نیازمند حوصله زیاد و عشق هنرمند به این هنر نفیس می باشد.
 
 درج اسماء متبرکه و سوره های قرآنی بدون اثرگذاری اولیه بر روی پارچه های توری و تنها با انتقال قوی ذهن با ظرافت تمام و با استفاده از  خطوط بنائی و نستعلیق انجام می شود.





منبع:‌ روابط عمومی منطقه آزاد قشم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار