رئیس صنعت و معدن اردبیل عنوان کرد؛
محدودیت بازار فروش صنعت که به عنوان یکی از معضلات توسعه تجارت خارجی استان اردبیل سال ها مورد تاکید بوده، این روزها راهکار شکوفایی خود را در تجاری‌سازی و توسعه صنایع دانش بنیان می داند.
کد خبر: ۶۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 17 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر، نشست خبری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بعد از ظهر پنج شنبه به طرح مهمترین دغدغه های سه حوزه این نهاد اجرایی و استمداد از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای باز طرح این دغدغه ها همراه شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ابتدای صحبت های خود آمار تکان دهنده ای میزان جواز تاسیس صادر شده به منزله تقاضا برای سرمایه گذاری را با اصحاب رسانه در میان گذاشت و گفت: این رقم برای خود بنده قابل توجه بود.

سید حامد عاملی با بیان اینکه سال گذشته ۶۳ هزار میلیارد ریال جواز صادر شده است، اضافه کرد: این در حالی است که سال ماقبل جواز تاسیسی ۱۵ هزار میلیارد ریال بود و جهش ۱۳۰ درصدی نشان می دهد مسئولیت مدیران سخت تر شده است.

وی افزود: هر چند این جواز صادر شده اما عملکرد مدیران و دستگاه های متولی  تعیین کننده میزان تحقق این جواز در استان است و باید از فرصت پیش آمده به بهترین شکل مطلوب استفاده شود.

این مسئول به صدور ۸۰ پروانه بهره برداری  با هزار نفر فرصت شغلی به ارزش هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: ما تاکنون هزار و ۱۳۵ جواز صادر کردیم و از این تعداد هزار و ۴۵ پروانه به بهره برداری رسیده است.

عمده برنامه های تحول صنعتی استان اردبیل به تعبیر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در تشکیل کمیته های فنی صنعت خلاصه شده که با ۲۶ جلسه و ۱۵۱ مصوبه وضعیت ۱۲۴ واحد تولیدی را بررسی کرده است.

عاملی گفت: ۶۷ درصد مصوبات اجرا شده، بخشی در حال اجرا است و بخشی نیز اجرا نمی شود.

وی در خصوص تداخل مسئولیت های این کمیته با کارگروه تسهیل استان، اضافه کرد: کارگروه تسهیل به ریاست استاندار تشکیل می شود و اگر موضوعاتی با جلسات خرد رفع شود در کارگروه نیاز به طرح ندارد.

این مسئول اضافه کرد: در مقابل برخی موضوعات داریم که نیازمند بررسی در سطح کلان تر است و باید در جلسه ای به ابعاد کارگروه تسهیل مورد بررسی قرار گیرد و باید تاکید کنم این جلسات در عرض هم نیستند بلکه در طول هم هستند.

آینده صنعت صنایع دانش بنیان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از جمله مهمترین نیازمندی های توجه به بخش صنعت را توجه به بازار فروش دانست و گفت: آینده صنعت و اقتصاد در صنایع دانش بنیان است.

عاملی صنعت دانش بنیان را صنعتی که زایده دانش و خلاقیت انسان است دانست و افزود: چنین صنعتی رقیب ندارد و اگر پاسخگوی بخشی از نیاز بشریت باشد به منزله یک ثروت برای یک جامعه است.

وی رویکرد توسعه صنعت در استان را حرکت در مسیر صنایع دانش بنیان عنوان و اضافه کرد: باید تلاش کنیم ظرفیت ها تجاری شود و اگر به این سمت برویم صنعت اردبیل شکوفا خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از جمله مهمترین برنامه های توسعه اقتصادی معادن را مطالعات ظرفیت های معدنی برشمرد و سهم معدن در اقتصاد استان را دو دهم درصد دانست؛ در حالی که سهم معدن در اقتصاد کشور به مراتب بیشتر از این مقدار است.

تشکیل هفتگی کمیته فنی معدن

عاملی گفت: پتانسیل های معدنی استان در سه زون قزل اوزن، سبلان مشگین شهر و باغرو در حال مطالعه است بطوریکه ایمیدرو مطالعه قزل اوزن، میتکو مطالعه سبلان و سرمایه گذاری کوثر مطالعه باغرو را بر عهده گرفته است.

این مسئول معتقد است حتی اگر یک معدن فلزی با ارزش استخراج شود شکوفایی معدنی اردبیل تضمین خواهد شد.

وی از تشکیل جلسات هفتگی کمیته فنی معدن یاد کرد و افزود: تاکنون ۲۶ جلسه تشکیل شده و ۲۹۶ پرونده مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد ۹۴ درصد تائید شده است.

وی با بیان اینکه آیین نامه های معدنی تناقضات متعدد دارد، تصریح کرد: هدف از این جلسات ممانعت از گرفتار شدن معدن کار در این تناقضات است.

توجه به صادرات رویکرد اصلی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه معدن به برنامه های جدیدی اشاره کرد و رویکرد دستگاه اجرایی خود را تمرکز بر حوزه صادرات دانست.

عاملی در تشریح سیاست های توسعه تجارت داخلی و خارجی گفت: سهم صادرات استان از صادرات کل کشور دو دهم درصد است در حالی که ما پتانسیل های قابل توجه صادراتی داریم.

وی با اشاره به چاپ کتاب بررسی آسیب های توسعه تجارت خارجی و معرفی بازارهای هدف صادرات افزود: در این کتاب به تشریح بازار ها معرفی شده اند و به زودی در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهند گرفت.

این مسئول به شناسایی کل کشورهای هدف صادراتی استان اشاره کرد و گفت: لیست کامل این کشورها در سایت سازمان موجود و قابل استفاده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار