سنگتراشان بهشت فاطمه قزوین:
درحالی‌که چند سال از ساماندهی سنگتراشان قزوینی و اسکان آن‌ها در بهشت فاطمه قزوین می‌گذرد، اما هنوز سنگتراشان از این ساماندهی ناراضی و خواستار تغییر مکان و رسیدگی بیشتر هستند.
کد خبر: ۶۰۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 13 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری ایسنا منطقه قزوین، ؛ آرزو یارکه سلخوری ،سنگتراشان راسته مولوی چند سالی است که باهدف ساماندهی به بهشت فاطمه منتقل‌شده‌اند، اما برخلاف نظر مسئولین، مغازه‌داران از وضعیت خود رضایت ندارند و خواهان بهبود وضعیت خود هستند.

سید داوود حسینی که بیش از 20 سال فروشنده سنگ‌قبر است، می‌گوید: با وعده و وعید و به‌اجبار آمدیم اینجا، امکانات شهری را از دست دادیم و ساماندهی به ضرر ما شده است؛ آنجا اختیار دست خودمان بود.

فروشنده دیگری می‌گوید: اینجا کار ما محدود به فروش سنگ‌قبر شده است درحالی‌که در مولوی ستون، آیه سر درب، اپن، کار لیزری، حک روی چوب، فلز و شیشه نیز می‌زدیم، اما با آمدن به اینجا مشتریانمان کم شده است چون حاضر نمی‌شوند از آرامستان سنگ‌های خانه را خریداری کنند، اکثر مغازه‌داران در شهرستان‌های اقبالیه و بیدستان شعبه زدند.

ساماندهی در بهشت فاطمه به نفع سنگتراشان قبور است 


حسین عمویی سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری قزوین معتقد است: مردم برای خرید سنگ‌قبر به اینجا مراجعه می‌کنند که به نفع سنگ‌تراش‌ها شده است، پیش‌ازاین افراد برای تهیه سنگ‌قبر به سطح شهر می‌رفتند حالا اینجا به‌صورت متمرکز می‌توانند سنگ‌قبر تهیه کنند.

وی می‌گوید: این افراد در سطح شهر یک مغازه داشتند که کوچک‌تر از مغازه فعلی آن‌ها بود مغازه‌هایی که اینجا در اختیارشان قرارگرفته است اغلب بزرگ‌تر از مغازه خودشان در سطح شهر است. همچنین انبار و کارگاه داخل شهر نبوده است.

وحید مقدم سلیمی سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین  نیز این ساماندهی را به نفع سنگتراشان قبور می‌داند و می‌گوید: هرمتوفی که در بهشت فاطمه دفن می‌شود نیاز به سنگ‌قبر دارد، از طرفی این سنگ‌تراش‌ها  نیز تولیدات خود را به‌عنوان سنگ‌قبر در همین مکان می‌خواهند عرضه کنند.

وی تأکید می‌کند: اعتقاد ما این است که آن‌ها نباید ضرر کرده باشند چراکه بازار فروش سنگ‌قبر در بهشت فاطمه است؛ اغلب شهرها همین‌طور است و سنگتراش‌ها در آرامستان‌ها مستقر می‌شوند چراکه این مقصد بازار دیگری ندارند.

در حالی مسئولان این ساماندهی را به نفع سنگتراشان می‌دانند که فروشندگان معتقد هستند با این جابه‌جایی ابتدایی‌ترین امکانات شهری را ازدست‌داده‌اند و برای استفاده از امکانات مجبورند از کارگاه‌های داخل شهر استفاده کنند، امکاناتی که مسئولان نبود آن‌را مسئله‌ای طبیعی می‌دانند.

سنگتراشان بهشت فاطمه محروم از امکانات اولیه شهری


حسینی می‌گوید: آب و برق حدود یک سال است که در اختیارمان قرارگرفته است ولی هنوز گاز و تلفن نداریم، اینجا مقررات خاصی دارد مثلاً ساعت 8 صبح تا ساعت 5 عصر درب باز است و بعدازآن مشتریان به‌سختی می‌توانند بیایند درواقع با انتقال ما به اینجا بسیاری از مشتریان ما از دست رفتند.

غلامحسینی فروشنده دیگر نیز تأکید می‌کند: امکانات اینجا نسبت به شهر کمتر است؛ گاز نداریم با آتش خودمان را گرم می‌کنیم، خط تلفن نداریم و برای نصب دستگاه کارت‌خوان با مشکل روبه‌رو هستیم و به‌ناچار باید از کارت‌خوان بیسیم استفاده کنیم؛ درواقع امکانات اولیه اینجا وجود ندارد.

عمویی با اشاره به اینکه ساعت درب آرامستان تا زمان مغرب و عشا باز است، می‌گوید: ماهیت آرامستان این‌گونه است که مراجعه‌کننده بعد از نماز مغرب به قبرستان وارد نمی‌شود، اما اگر کسی در ساعات غیر عرف نیز به این مکان مراجعه کند درب را برایش باز می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.

وی تأکید می‌کند: گاز شهری و تلفن ثابت مشکلی است که ما نیز خودمان با آن روبه‌رو هستیم، گاز شهری به‌هیچ‌عنوان در آرامستان وجود ندارد و پیگیر آن هستیم، مخابرات نیز خط تلفن ثابت و کابل را تا آرامستان نیاورده است و ما نیز برای تلفن از امواج رادیویی استفاده می‌کنیم.

سنگتراشان معتقدند که علی‌رغم مشکلات موجود و نبود امکانات اولیه با توجه به دور شدن از شهر هزینه‌هایی چون حمل‌ونقل، دور بودن از کارگاه و انبار، حقوق کارگران نیز افزایش پیدا کردند، افزایشی که به‌تبع آن قیمت سنگ‌قبر افزایش پیدا می‌کند.

غلامحسینی یادآور می‌شد: جابه‌جایی روی ما تأثیر گذاشته است، همه‌چیز گران شده به‌جز سنگ‌قبر؛ ما خودمان سنگ‌قبر را گران می‌خریم ولی باید به قیمت همان 5 سال پیش بفروشیم، این در حالی است که هزینه‌های ما نسبت به مکان قبلی چند برابر شده است.

حسینی نیز می‌گوید: در شهر، کارگر را با حقوق 500 هزار تومان می‌آوردیم و هرکدام چند کارگر داشتیم، اینجا با توجه به امکانات و دوری راه مجبوریم حقوق بیشتری پرداخت کنیم و درنتیجه تعداد کارگران را کم کردیم و به‌نوعی بیکار به جامعه اضافه کردیم.

وی تصریح می‌کند: افزایش هزینه جابه‌جایی، انبار و کارگاه، بر روی قیمت تمام‌شده سنگ‌قبر نیز تأثیر می‌گذارد بااین‌حال ما قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهیم، این کار به ضرر خودمان است.

تبیین ساز‌و‌کاری برای حمایت همه‌جانبه از سنگتراشان 


این در حالی است که عمویی بابیان اینکه هیچ ارگانی بر قیمت سنگ‌قبر نظارت ندارد و نوع سنگی که به مشتریان می‌دهد شناسنامه ندارند، تأکید می‌کند: تعزیزات باید بر روی قیمت سنگ‌قبر نظارت داشته باشد، ما حاضریم سنگ‌قبر را با 30 درصد قیمت پایین‌تر از قیمت در نظر گرفته‌شده توسط سنگتراشان عرضه کنیم ولی برای حمایت از این فروشندگان این کار را نمی‌کنیم.

وی یادآور می‌شد: با توجه به اینکه بحث ساماندهی اهمیت دارد و درآمد آن برای ما ملاک نیست، اجاره بهایی که دریافت می‌کنیم کم است، اگر این افراد تمایل به حضور ندارند می‌توانند مغازه‌ها را پس بدهند و غرفه‌ها آزاد شود این کار به نفع ما است و می‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

سرپرست مدیریت سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین تأکید می‌کند: در حال حاضر مکانی برای جابه‌جایی سنگتراشان وجود ندارد، در صورت مکان‌سنجی زمین خارج از محدوده شهری توسط سنگتراشان، سازمان با نهایت همکاری از آن‌ها حمایت می‌کند.

مقدم نیز تأکید می‌کند: افرادی که عزادار هستند تمایل دارند همه خدمات را در یکجا و از طریق پک دریافت کنند، بهشت فاطمه نیز تمام خدمات را در قالب سردخانه، تدفین و سنگ‌قبر را در کنار هم ارائه می‌دهد، بنابراین این مکان بهترین محل در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین، ساماندهی زمانی به‌خوبی صورت می‌گیرد که مسئولین تمام جوانب کار را بسنجند و با افرادی که به‌طور مستقیم با این امر در ارتباط هستند مشورت بگیرند؛ محروم شدن از امکانات شهری و افزایش هزینه‌ها در مقابل مکانی بهتر برای دسترسی مردم به سنگ‌قبر باید موردبررسی قرار بگیرد تا ساماندهی علاوه بر مردم و مسئولین نفعی را هم برای سنگتراشان به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار