عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: گزارش‌های رصد شده نشان می‌دهد که طرح ساماندهی ترافیک معابر در شیراز موفق بوده است.
کد خبر: ۶۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 11 July 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:سید احسان اصنافی اظهار داشت: طرح ساماندهی ترافیک خیابان را مسئولان سازمان ترافیک به‌صورت مدل در شورای فنی ترافیک ارائه دادند و آنجا به‌صورت میدانی بازدید و مسیر با استفاده از یک اتوبوس امتحان و آزمایش شد که گزارش‌های رصد شده بر موفقیت طرح دلالت دارد.

وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت آزمایشی یک‌ساله است، خاطرنشان کرد: پیش از اجرای این طرح به دلیل ترافیک سنگین، حرکت خودروها به‌کندی صورت می‌گرفت اما اکنون به سبب خلوتی خیابان حالتی معکوس اتفاق افتاده و ترافیک به وضعی حل‌شده که تعدادی از کسبه محل از سرعت ‌بالای خودروها شاکی هستند و هفته گذشته شکایت 20 نفر از کسبه را داشتیم که گفته‌اند، از بالا بودن سرعت خودروها به سبب خلوتی خیابان پس از اجرای طرح، واهمه عبور از عرض خیابان را داریم.

* ایمن‌سازی مسیر برای رهگذران

این عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: در حال حاضر قرار شد چند مسیر عابر پیاده با علامت‌های ویژه و شبرنگ خط‌کشی، دوباره‌سازی و ایمن‌سازی شود و با دوربین تحت کنترل قرار گیرد.

اصنافی گفت: در زمینه مسائل ترافیکی شهر نیز با توجه به ستاد قوی که در هیئت‌مدیره سازمان ترافیک با حضور رئیس پلیس راهور این استان، دبیر شورای ترافیک فارس، معاون حمل‌ونقل شهردار شیراز و کارشناسان خبره شکل‌گرفته، مسائل مختلف ترافیکی شهر به‌صورت پیوسته رصد و در حوزه معاونت حمل‌ونقل پیگیری می‌شود.

وی افزود: بحث هوشمندسازی ترافیک یکی از جبهه‌ها و دریچه‌های جدید فعالیت شهرداری است که سال گذشته و امسال تبلور آن به‌وضوح قابل‌لمس است و نیز بحث کنترل کنارگذرها که به‌صورت آزمایشی انجام شد و شهروندان تابلوهای هشدار را می‌توانند ببینند که این موضوع در حال تسری به تمام شهر است.

ناظر سازمان ترافیک شیراز ادامه داد: بحث تابلوهای هشدار و کنترل تقاطع‌ها، عبور از خط قرمز و چراغ زرد، گردش‌به‌راست و چپ‌های ممنوع، تمام این‌ها به شکل هوشمند رصد می‌شود و امسال و سال آینده مردم این تحول را خواهند دید و سایر مسائل با نرم‌افزارهای کامپیوتری به‌روز در حال انجام است.

وی افزود: تغییراتی که در خیابان‌ها اعمال‌شده، مسئولان به شکل هوشمند عمل می‌کنند و هنگامی جهتی را در خیابانی تغییر می‌دهند، تأثیر آن را در خیابان‌های اطراف می‌بینند و به‌صورت کلی شهر را رصد می‌کنند.

* تصویب 2 تقاطع

اصنافی با اشاره به اینکه تصمیمات کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در چند ماه اخیر پیگیری پروژه‌های ترافیکی سطح شهر بود، گفت: در مدت‌زمان گذشته از سال جاری، افزون‌بر اصلاح و تصویب دو طرح اجرای تقاطع، اساسنامه دو سازمان حمل‌ونقل نیز به‌طور جدی در شورا مطرح و اصلاح شد.

* خرید 280 اتوبوس مجهز

وی یکی از پیگیری‌های جدی کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز را خرید 280 اتوبوس دانست و افزود: در همین راستا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار و اعضای کمیسیون بازدیدی نیز از کارخانه‌های سازنده اتوبوس به عمل آوردند که کارخانه ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان برنده مناقصه مشخص و قرار شد اتوبوس‌ها را در ماه‌های آینده تحویل ما دهند.

* نشست تخصصی قطار شهری

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: نشستی تخصصی درباره قطار شهری نیز برگزار کردیم که در زمینه تملک‌ها، تجهیزات داخلی و خرید واگن‌ها، مصوبات موردنیاز در آن جلسه انجام گرفت.

* سرویس مدارس

وی بابیان اینکه یکی از موارد مطرح در کمیسیون حمل‌ونقل موضوع سرویس مدارس بود که هنوز جریان دارد و اعضای کمیسیون در حال بررسی هستند که با استفاده از بهترین کارشناسان بهترین راه‌حل‌های کارشناسی در این زمینه ارائه شود.

* رصد هفتگی مشکلات عمرانی 3 منطقه

اصنافی بابیان فعالیت‌های صورت گرفته در کمیسیون دیگری که عضو آن است، اظهار داشت: در حوزه کمیسیون عمران مسائل عمرانی به‌طور هفتگی رصد می‌شود و مشکلات عمرانی در منطقه‌های 6 و 9 و 3 شهرداری شیراز پی‌گیری شده و به‌صورت ریز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است که در این میان احداث چند تقاطع تصویب شد که هم‌اکنون در کمیسیون‌ها ردیف‌های بودجه‌ای اختصاصی و عملیاتی این پروژه‌ها در حال پیگیری است.

* حسابرسی شهرداری و سازمان‌های آن

وی با اشاره به عضویت خود در کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر شیراز تصریح کرد: در کمیسیون برنامه‌ و بودجه نیز به‌جز موارد دوره‌ای، بحث حسابرسی سازمان‌های شهرداری را داشتیم که بخشی از آن در شوراهای پیشین بررسی ‌شده بود و در کمیسیون کنونی نیز حسابرسی شهرداری و سازمان‌های تابعه تا سال 89 رسیدگی شد که بعد از کمیسیون به صحن شورا آمد و مورد تصویب قرار گرفت.

* تعادل در نرخ جریمه

وی افزود: همچنین از دیگر موارد مطرح‌شده در کمیسیون برنامه‌ و بودجه بررسی موضوع نرخ پایه بند 11 ماده 100 شهرداری و عدم توازن و تناسب نرخ‌های جریمه بود که مصوب شد تا نرخ جریمه سالانه به‌روز شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌ مثال آپارتمان در جوادیه متری 1.5 میلیون تومان و اما در معالی‌آباد متری 5 میلیون تومان است درحالی‌که این دو منطقه مجاورند اما جوادیه در کنار کمربندی است که تا چهار برابر تفاوت قیمت زمین وجود دارد اما نرخ پایه جریمه در جوادیه 65 هزار تومان و در معالی‌آباد 86 هزار تومان بود که تناسبی نداشت و پارسال آن را به‌عنوان یک طرح نوشتم و دوستان شهرداری آوردند که تناسب و عدالت برقرار شود.

اصنافی افزود: اکنون ضریبی از قیمت پایه به ازای هر مترمربع در هر منطقه توسط کارشناس رسمی دادگستری به‌روز محاسبه می‌شود.

* اصلاح لایحه

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: بحث دیگر که در چند هفته اخیر وقت کمیسیون را گرفته بود، لایحه مصوب متری کردن عوارض بود که برای نخستین بار در شیراز سال گذشته تصویب و بر اساس آن فرمول‌های عوارضی حذف شد.

وی افزود: بر اساس این لایحه برداشت‌ها و تفاسیر متفاوت حذف و به‌صورت یک لایحه شفاف برای واحدهای تجاری و مسکونی در خیابان‌ها مشخص شد اما به‌خاطر این‌که برای نخستین بار اجرا شده بود، در برخی مناطق نوسان بسیاری وجود داشت که اصلاح شد.

اصنافی اضافه کرد: در ساختمان‌های شش طبقه نیاز به اصلاحیه برای پارکینگ بود که انجام گرفت و در ضریب 300 درصد سطح اشغال یعنی بیش از پنج طبقه این اصلاحیه نیاز داشت که صورت پذیرفت و با همدلی خوبی که بین استانداری و فرمانداری و شورا بود، این موضوع هفته پیش به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد و امیدوار هستیم که منجر به رضایت عمومی مردم شود.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق عوارض با نرخ‌های دهیاری محاسبه می‌شد که اکنون با نرخ‌های مصوب برآورد هزینه می‌شود که درعین‌حال در سهم هزینه ساخت ساختمان هنوز در آن حدی که شایع شده، نیست و درحالی‌که اکنون‌که عوارض متری شده کمتر از این مقدار است.

وی تأکید کرد: همکاران به‌جد در حال رصد کردن هستند که اگر در نقطه‌ای از شهر مشکلی جدی ایجاد شده باشد، رفع تا این حلاوت و شیرینی ساده‌سازی و شفاف‌سازی را مردم در کارهایشان احساس کنند.

* تغییرات واضح منطقه 6

ناظر شورا در منطقه شش شهرداری شیراز گفت: با توجه به همگن شدن بافت منطقه شش با تشکیل منطقه 10 و الحاق بخش‌هایی از منطقه یک رویکرد در منطقه شش تغییر کرده است یعنی آن بافت‌های نوسازی که در غرب منطقه کمربندی داشته‌ایم و بافت‌هایی که در حدفاصل معالی‌آباد تا زیرگذر تاچارا به منطقه 10 الحاق شد، در پی آن سطح بافت منطقه شش تغییر کرده و در معالی‌آباد با پیاده‌روسازی، جدول‌کشی و روکش آسفالت کوچه‌ها و احداث فرهنگ‌سراها و پارک‌ها به تغییرات به‌روشنی قابل‌دیدن است.

وی افزود: در قسمت جبل دراک نیز باوجود جمعیت بیش از 60 هزار نفر که لکه‌گذاری شده، پارکی وجود نداشت که اکنون در دستور کار شهرداری منطقه قرارگرفته و درحال مطالعه آن هستند و بحث فرهنگسرا نیز در حال بررسی است.

وی افزود: در معالی‌آباد، جبل دراک، دینکان، منصورآباد، جوادیه، قصردشت دارد کار می‌شود و پارک‌های محله‌ای باغ سیب‌زار در حال کار است و در منصورآباد، جوادیه و پیشرفت عمرانی خوبی داریم.

* پروژه بزرگ

اصنافی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌ای بزرگ منطقه شش یکی پل شهید فرصتیان بود که توسط اداره راه و شهرسازی آغاز و به‌صورت غیرشهری ساخته‌ شده بود که محوطه پیرامون آن شکلی بیابانی داشت و با هزینه چند برابر احداث پل شرع و تکمیل و زیباسازی شد و پروژه میدان معلم در محور فرهنگ‌شهر تلاش‌هایی توسط منطقه صورت می‌گیرد.

وی افزود: دوربرگردانی که برای رفع مشکلات ترافیکی منطقه در حدفاصل پل معالی‌آباد تا کمربندی و میدان صنایع و همچنین دوربرگردان‌های ترافیکیکه تصویب ‌شده بود در حال اجراست تا بریدگی‌های رفوژ وسط کمربندی بسته و تردد مستقیم شود.

* رفع گره‌های ترافیکی در کمربندی

ناظر منطقه شش شهرداری شیرازاضافه کرد: در میدان رودکی نیز کلنگی در نقطه مشترک منطقه 4 و 6 به زمین زده شد تا آن گره‌های ترافیکی که در تقاطع کمربندی و همت جنوبی بود، مرتفع شود.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: همچنین بحث بازگشایی محور شهید کسایی برای رفع مشکل ترافیکی معالی‌آباد پیگیری شد که از قسمت انتهایی که به خیابان دوستان متصل می‌شود، تملیک شده و به‌زودی پس از انجام روکش آسفالت از فرهنگ‌شهر به خیابان دوستان و معالی‌آباد وصل می‌شود.

اصنافی ادامه داد: دغدغه‌های خروجی‌های غیرایمن از کمربندی به فرهنگ‌شهر در قسمت نیروی هوایی و اندیشه که نقشه هندسی آن تهیه‌شده، زدوده می‌شود تا بتوانیم یک خروجی ایمن به کمربندی در آن نقاط داشته باشیم و ده‌ها طرح دیگر که در منطقه در حال رصد شدن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار